קבוצת ג'נריישן-מבטח שמיר-אשטרום: מעוניינת להשתתף בהתמחרות על תחנת הכוח אשכול

הקבוצה, שסיימה במקום השלישי במכרז למכירת תחנת הכוח אשכול עם הצעה בסך 6 מיליארד שקל, שלחה מכתב לוועדת המכרזים של חברת החשמל, בו הביעה את נכונותה להשתתף בהתמחרות על רכישת תחנת הכוח

תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: יח''צ
תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: יח''צ

קבוצת ג'נריישן-מבטח שמיר-אשטרום, שסיימה במקום השלישי במכרז למכירת תחנת הכוח אשכול עם הצעה בסך 6 מיליארד שקל, שלחה מכתב לוועדת המכרזים של חברת החשמל, בו הביעה את נכונותה להשתתף בהתמחרות על רכישת תחנת הכוח. 

המכרז שהצליח יותר מדי: השאלות בפרשת תחנת הכוח באשכול 
רשות החשמל במסר לחברת החשמל: מתחילים בתהליך להוזלת תעריף החשמל בעקבות מכרז אשכול
מכרז אשכול: חברת החשמל דחתה את מועד פקיעת הערבות של דליה
מה גרם לדליה אנרגיה להציע מחיר "משוגע" על רכישת תחנת הכוח אשכול

המכתב נשלח בשלב דרמטי ודי מתקדם: ביום חמישי שעבר היה אמור לפקוע מועד הגדלת הערבות של הזוכה עם הצעה בסך כ-12.4 מיליארד שקל, דליה אנרגיה, ב-100 מיליון שקל נוספים - אולם חברת החשמל החליטה להאריך את המועד בעשרה ימים, עד יום ראשון הקרוב.

כרגע ההצעה של דליה שעומדת על הפרק היא בסך כ-9 מיליארד שקל, כאשר טרם ברור עד תום האם חברת החשמל מוכנה להתמחרות. כפי שפורסם לראשונה באתר גלובס, קבוצת OPC-קרן נוי, שהוגדרה כשירה שנייה עם הצעה בסך כ-7 מיליארד שקל, לא מוכנה לשום תהליך התמחרות, ובכוונתה להגיש עתירה לצו מניעה במקרה שחברת החשמל תהיה מוכנה לקבל הצעות מחודשות.

אחד התרחישים האפשריים כעת הוא שחברת החשמל תחליט להאריך שוב את מועד הגדלת הערבות של דליה אנרגיה ל-200 מיליון שקל מיום ראשון ליום חמישי הבא. 

בכמה יוזל תעריף החשמל?

נזכיר כי בעת שהפארסה סביב המכרז עדיין לא מתקרבת לסיום, רשות החשמל הודיעה כבר ביום ראשון האחרון כי בהתחשב בתהליך שמבחינתה צפוי להסתיים בחודש הקרוב וירידת מחירי הפחם - היא כבר תתכנס לדיון בבחינת האפשרויות להפחתת תעריף החשמל לצרכנים. מדובר בתהליך של שימוע ציבורי שנמשך כמה שבועות, ולכן ברשות העדיפו להתחיל אותו כעת, מבלי שחברת החשמל הגיעה להכרעה. אדרבה, מסתמן שזה מסר לחברת החשמל כי דחייה נוספת לא תתקבל בהבנה.

לפי הערכות, מתוך הסכום שתשלם הזוכה, 3.5-3 מיליארד שקל יישארו אצל חברת החשמל - והיתר יועבר לציבור לטובת הוזלת תעריף החשמל. כלומר, מדובר על כ-4 מיליארד שקל שיוחזרו לציבור במקרה של הצעת OPC -קרן נוי ו-6 מיליארד שקל, לכל הפחות כשמדובר בהצעה המעודכנת של דליה אנרגיה. בסכומים אלה לא צפויים להשתמש להפחתה חד-פעמית, אלא להפחתה ממושכת ככל הניתן - כפי שקרה במכרזים הקודמים. לכן, הצעתה של OPC -קרן נוי צפויה להספיק להוזלה של 3% בתעריף החשמל במשך ארבע שנים, ואילו זו של דליה אנרגיה צפויה תספיק להוזלה של 3% במשך כשש שנים.