דודי עזרא | ניתוח

מה מסתתר מאחורי אקזיט המזון החלומי של דודי עזרא

שנתיים לאחר שמכר מחצית ממניותיו באימפריית הבשר והדגים נטו, ובעקבות הרעה בתוצאותיה וצניחת המניה, מוצא עצמו דודי עזרא תחת ביקורת המאיימת להפוך לתביעה • נטען כי ייתכן שרכישת המניות מידיו, בכפול ממחיר השוק, "סובסדה" באמצעות רכישת עופות מידי משחטה בבעלות משפחת הרוכש, דוד מצסה, באופן שפגע בעסקי נטו ובבעלי המניות שלה • נטו: "לומדת את הבקשות לביהמ"ש ובטוחה כי אין בהן כל ממש"

דודי עזרא / צילום: אביב חופי
דודי עזרא / צילום: אביב חופי

שנה חלפה מאז נתפס בנתב"ג אחד מאנשי העסקים הנזילים בשוק, דודי עזרא, עם מזוודה ובה כחצי מיליון אירו במזומן. היות שלא הצהיר מראש לרשויות על תוכניתו להוציא את הסכום, רבים במגזר העסקי הרימו גבה. עזרא, יו"ר אימפריית הבשר והדגים נטו אחזקות , אחת מחברות המזון הגדולות בישראל, צבר מזומנים בהיקף של קרוב למיליארד שקל בארבע השנים שקדמו לאותו אירוע, באמצעות מימוש מניות ודיבידנדים. חצי מיליון אירו עבורו הם הרי "כסף קטן".

אמדוקס מתייעלת: תפטר אלפי עובדים בארץ ובעולם 
בניגוד לשמועות: בנק ישראל לא התערב ביוני בשוק המט"ח 

ימים בודדים לאחר פרסום האירוע נודע כי הוא צפוי להסתיים בקנס. פרקליטיו של עזרא הקפידו לציין שמדובר בכסף ששולם עליו מס כדין, וכי נועד לשמש לתשלומים לקבלנים ששיפצו בית נופש שלו ביוון. עזרא עצמו טען בחקירתו, כפי שהתברר בהמשך, כי לא ידע היכן מצהירים על הכספים בעת היציאה מהארץ.

בעוד שההסתבכות העגומה שלו מלפני שנה התפוגגה במהירות, נראה כי איום שמתפתח בשבועות האחרונים עלול להפוך ליקר הרבה יותר מבחינת עזרא, לעומת הקנס הסמלי ששילם כנראה בפרשת המזוודה. מולו קמו גורמים שאותם יהיה קשה יותר "לנפנף" במהירות.

אותם גורמים - גוף מוסדי זועם ושועל קרבות ותיק בשוק ההון - טוענים כי ייתכן שמכירת מניות שהזרימה לכיסו של עזרא מאות מיליוני שקלים, "סובסדה" לכאורה על ידי קבוצת נטו, על חשבון בעלי מניות, באמצעות מתן תנאי סחר משופרים לספקית עופות הקשורה לרוכש.

ברקע הדברים, ירידה חדה של כ־50% שרשמו בשנה האחרונה מניות נטו אחזקות (הנסחרת בשווי של 328 מיליון שקל) והחברה הבת נטו מלינדה , המרכזת את עיקר עסקי הקבוצה (שווי של 1.4 מיליארד שקל). מהשיא שנרשם באפריל 2022 צנחה מניית נטו אחזקות בכמעט 70%.

האקזיט של דודי עזרא, והטענות שהעלו המבקשים

יו"ר נטו אחזקות דודי עזרא מכר לפני כשנתיים
מחצית ממניותיו בחברה לדוד מצסה
תמורת 273 מיליון שקל - בכפול ממחיר השוק

לאחרונה הוגשה ע"י פעיל שוק ההון
יהודה שנהב בקשה לתביעת נגזרת,
ובמקביל פתחה גם מור גמל ופנסיה בהליך דומה

בשני המקרים הועלו סימני שאלה לגבי הפרמיה ששולמה לעזרא,
לצד תנאי סחר מועדפים שהעניקה החברה הבת נטו מלינדה
לספקית עופות של משפחת מצסה

נטען כי הפעילות מול ספקית העופות
הורחבה במאות מיליוני שקלים, תוך מתן הנחות מפליגות
שפגעו ברווחי נטו מלינדה, על חשבון בעלי המניות

עוד נטען כי תנאי סחר העודפים נועדו "לפצות"
על רכישת המניות שביצע מצסה בפרמיה על מחיר השוק

קבוצת נטו אחזקות הוקמה עוד בטרם הקמת המדינה, והונפקה בבורסה לפני כ־40 שנה תחת השם "מאיר עזרא" (אביו של דודי עזרא). החברה עוסקת בייצור, יבוא ובשיווק והפצה של מוצרי מזון ובין מותגיה נמנים טיבון ויל, ויליגר, דלידג, שלושת האופים, מג'יק וריץ', ולצד מוצרי בשר, דגים, גבינות ומאפים היא מספקת גם מוצרי צריכה ביתיים (נון־פוד) כגון נייר אלומיניום, כלים חד פעמיים, מגבונים ונרות. מחזור המכירות של הקבוצה עמד אשתקד על יותר מ־4 מיליארד שקל.

עם זאת, החולשה במניית החברה בשנה האחרונה משקפת את ההרעה בתוצאותיה העסקיות של נטו, שאמנם רשמה צמיחה של 14% בהכנסותיה ברבעון הראשון ב־2023 (מעל 1.1 מיליארד שקל), הודות לעלייה בהכנסות משיווק עופות ובשר מיובא בשוק המקומי, אולם הרווחיות הגולמית שלה צנחה לשיעור נמוך של 10% בלבד, רבעון שני ברציפות, לעומת שיעור רווחיות של מעל 13% שאליו הרגילה את המשקיעים בשנים קודמות (בתחילת העשור הקודם אף עמד נתון זה על 17%-19% מהמכירות).

הסיבות לשחיקה ברבעון הראשון ביחס למקבילו אשתקד היו, לפי ההנהלה, העלייה בשער הדולר מול השקל וכן ספיגת חלק מההתייקרויות שלא גולגלו לצרכן. הרווח הנקי הרבעוני נחתך כמעט בחצי ל־12 מיליון שקל.

 

אקזיט 'הייטקיסטי' מתמיה בענף מסורתי

כל זה קרה לאחר שבעסקה שהושלמה בספטמבר 2021 מימש עזרא כמחצית ממניות השליטה בנטו אחזקות במחיר שיא. באותה עסקה נמכרו 23% ממניותיו לחברת נור יסכה שבבעלות דוד מצסה תמורת 273 מיליון שקל - כפול מערכן בשוק. אקזיט 'הייטקיסטי' בענף מסורתי, שהעלה תמיהות.

בצד הרוכש, מדובר על פניו בעסקה עגומה למדה. מחיר מניית נטו אחזקות נמוך כיום ב־72% מהמחיר ששילם מצסה עבור מניותיו של דודי עזרא, כך שמדובר בהפסד על הנייר של כ־200 מיליון שקל.

עם זאת, בקשות שהוגשו לאחרונה לביהמ"ש מעלות סימני שאלה לגבי הקשר בין הפרמיה הנדיבה ששולמה בעסקה לתנאי סחר מועדפים שהעניקה לכאורה נטו מלינדה בהמשך למשחטה של משפחת מצסה, המספקת לה עוף בכשרויות רגילות.

"נכון ששנת 2021 הייתה שנה חריגה לחיוב בעסקי המזון, על רקע השלכות הקורונה", טוען גורם בשוק ההון, "אבל מכירת מניות בנטו אחזקות בפרמיה ענקית על מחיר השוק, העלתה חשדות להתנהגות עקומה. זה כנראה מה שהקפיץ לאחרונה גורמים בשוק".

כעת יש מי שטוענים כי אותה עסקה כללה מרכיבים נוספים שהיטיבו עם הרוכש ופגעו בבעלי המניות של נטו. בשבועות האחרונים הגיש פעיל שוק ההון הוותיק, ד"ר יהודה שנהב, באמצעות התובע (הסדרתי) עו"ד ליאור להב, בקשה לבית המשפט לאשר הגשת תביעה נגזרת בשם נטו מלינדה נגד הדירקטורים בראשות היו"ר דודי עזרא, מנהלים, נטו אחזקות ונור יסכה של מצסה.

זאת בגין הפסדים שנגרמו, לכאורה, לנטו מלינדה בעקבות הרחבת פעילותה עם ספקית עופות בבעלות אחיו של מצסה, גבריאל, וכן נזקים נוספים בקשר עם הקדמת תשלומים לאותה ספקית. אלו מהווים לטענת המבקש עסקאות החייבות באישור כעסקאות חריגות שלבעל השליטה, עזרא, יש בהן עניין אישי.

 

בבקשה נטען בין היתר כי גידול ברכישת העופות ממשפחת מצסה, "התבטא בירידה חדה בשיעור הרווח הגולמי של נטו מלינדה". עניין זה מלמד לטענת המבקש כי התקשרותה של נטו מלינדה ברכישת העופות "נעשתה שלא בתנאי שוק", וכי הספקית "קיבלה תנאי סחר עודפים". זאת על מנת לפצות את רוכשת מניות נטו אחזקות, חברת נור יסכה, על כך שרכשה את המניות בפרמיה עצומה מעל מחיר השוק.

מור גמל ופנסיה דורשת גילוי מסמכים

כעבור מספר ימים הייתה זו חברת מור גמל פנסיה , שהגישה בקשה לגילוי מסמכים לשם בחינת הגשת בקשה לתביעה נגזרת, ולהורות לחברה להעביר לידיה מסמכים שונים בקשר עם הרחבת פעילותה עם ספק העופות ממשפחת מצסה ועם מכירת מניות נטו על ידי עזרא לנור יסכה. מור מציינת בבקשה כי הסכום המינימלי שמגיע לה "מסתכם ב־177 מיליון שקל והוא משקף את התמורה העודפת המינימלית שלה זכה בעל השליטה כאשר מכר את מניותיו לספק של נטו מלינדה (מצסה, ח' ש')".

בבקשה שהוגשה לביהמ"ש המחוזי בבאר שבע על ידי עוה"ד רענן קליר, אלון בנימיני ועדי קפלן ממשרד ארדינסט, טוענת מור גמל (המחזיקה מניות נטו מלינדה בשווי כ־100 מיליון שקל) לזיקה אפשרית בין העסקה שבה מכר עזרא למצסה מניות נטו אחזקות בפרמיה משמעותית על מחיר השוק, לבין הרחבת ההתקשרות בין נטו מלינדה לספקית העופות המשפחתית.

בבקשה נכתב כי "עסקת ההרחבה נרקמה לפני שקיבל עזרא את מלוא התמורה עבור המניות שמכר למצסה. כך, ייתכן שכספים ששילמה נטו מלינדה לעופות מצסה, מכוח עסקת ההרחבה, הם ששימשו לתשלום של דוד מצסה לעזרא. קרי, ייתכן שנטו מלינדה שילמה מכיסה עבור המניות שמכר בעל השליטה בה, לספק מהותי שלה, על כל החומרה שבכך".

לטענת עורכי הדין, העסקה בין גבריאל מצסה לנטו מלינדה היא "עסקה תמוהה שהרחיבה את הפעילות מולו במאות מיליוני שקלים, והעניקה לו הטבות מפליגות נוספות. הכול באופן שגרם נזק ממשי לחברה, בדמות ירידה חריפה ברווחיות ועלייה בהוצאות המימון". עוד נטען כי העסקה נעשתה "בתנאי סחר מיטיבים לטובת עופות מצסה, באופן תמוה, להקדמת תשלומים מהותיים מצד נטו מלינדה".

בבקשה מתואר הליך השחיקה בנתוני הרווחיות התפעולית של נטו מלינדה, שנעו בתנודתיות בין רמת שיא של 5.6% בשלהי הקורונה, שהיטיבה מאוד עם ענף המזון, לרמה של 2.8% בדצמבר 2021. מאז הם נשחקו בהדרגה עד לכדי שיעור של 0.6% בלבד ברבעון הרביעי אשתקד.

"הירידה ברווחיות בפעילות בשוק המקומי בשנת 2022, נבעה בעיקר מהתרחבות בתחום שיווק עופות בכשרויות רגילות, שבו הרווחיות קטנה יותר", הסבירה נטו מלינדה בדוחותיה הכספיים לאותה שנה. לטענת עורכי הדין, נראה כי הספק שהוביל לירידה ברווחיות נטו מלינדה הוא עופות מצסה.

מכונת מזומנים עבור אחת המשפחות החזקות בענף

עו"ד אמיר דולב ממשרד מיתר מסר בתגובה לדברים מטעם קבוצת נטו, כי "נטו מלינדה קיבלה מספר בקשות שהוגשו כנגדה. נטו לומדת את הבקשות ותגיש תגובתה לבית המשפט. נטו בטוחה כי אין בבקשות כל ממש".

כשמצרפים את מכירת המניות למצסה למימושי מניות נוספים ודיבידנדים שחולקו על ידי קבוצת נטו אחזקות בשנים קודמות, מגלים עד כמה הפכו עסקי המזון למכונת מזומנים משומנת עבור דודי עזרא ובני משפחתו. בתקופה של שלוש שנים בלבד, בין 2019 ל-2021, נפגש עזרא עם כ-900 מיליון שקל שזרמו לכיסו, כשנכון להיום מחזיקה משפחת עזרא ב-24% ממניות נטו אחזקות, באמצעות נאמנות שבה הנהנה הוא הבן עדי (הנשוי לדוגמנית בר רפאלי).

עוד לפני מכירת מניות השליטה ומגפת הקורונה שסידרה לעסקי המזון בארץ שנתיים חלומיות, זכתה משפחת עזרא למעמד של אחת המשפחות החזקות בענף.

דודי עזרא (73) משמש כיו"ר הדירקטוריון בחברה, המתנהלת לאחר העסקה עם מצסה ללא בעל שליטה. הוא מוביל את עסקיה במשך עשרות שנים לצד המנכ"ל הוותיק, עמי גולדין. עלות העסקתו אשתקד הסתכמה בכ־3 מיליון שקל.