היום יחל גל חום כבד שצפוי להימשך כשבוע. כיצד משק החשמל נערך?

לפי הערכות, ביום חמישי הקרוב צפויה צריכת החשמל לעמוד על מעל 14 אלף מגה-וואט. בהפסקת החשמל ביוני, בה נותקו 300 אלף בתים, הצריכה עמדה על כ-10% פחות • נגה החליטה לקחת בחשבון ירידה בהספק התחנות בשיעור של 15%, ולהניע את מרבית היחידות הפחמיות בתחנות אורות רבין בחדרה וברוטנברג באשקלון • סמנכ"ל התפעול של נגה: "כחלק מהפקת הלקחים מגל החום הקודם, אנחנו יותר שמרנים"

האם משק החשמל ערוך לגל החום? / צילום: דוברות חברת החשמל
האם משק החשמל ערוך לגל החום? / צילום: דוברות חברת החשמל

גל חום כבד יחל היום (ד') בישראל וצפוי להימשך במשך כשבוע. לפי הערכות, ביום חמישי צפויה צריכת החשמל לחצות את רף 14 אלף מגה-וואט, וייתכן שאף לחצות את השיא של קיץ 2022 - 14,294 מגה-וואט. לצורך ההשוואה, שיא העומס בהפסקת החשמל שבה 300 אלף בתים בישראל נותקו ב-2 ביוני עמד על כ-10% פחות: 12,549 מגה-וואט.

"ואז מערכת החשמל התחילה לקרוס": מנכ"ל נגה מספק תחזית עגומה לעתיד המשק הישראלי
יוכרע בביהמ"ש? דליה אנרגיה מבקשת הנחה של 3.4 מיליארד שקל במכרז אשכול

עד אותה הפסקת חשמל, למשל, נגה עבדה לפי הוראות היצרן, שגרסו כי ניצול ההספק של תחנות הכוח בשל החום הגבוה יורד ב-10%. בפועל, באותה עת ההספק של אלו צנח ב-15%-40%. מעבר לכך, היחידות הפחמיות בתחנות אורות רבין בחדרה וברוטנברג באשקלון, שמסוגלות לייצר יחדיו 875 מגה-וואט, לא פעלו - דווקא בזמן שהאובך ששרר בישראל הביא לפגיעה בייצור מאנרגיה סולארית של 900 מגה-וואט.

מאותה הפסקת חשמל הופקו לקחים, ונגה החליטה לקראת סוף השבוע לקחת בחשבון ירידה בהספק התחנות בשיעור של 15%. בד בבד, בנגה דאגו להניע חמש יחידות מתוך שש באורות רבין ושלוש יחידות פחמיות מתוך הארבע ברוטנברג.

"מעריכים שנעבור את זה בסדר"

האתגר בתחנת הכוח באשקלון נובע מקריסת מסוע הפחם באפריל, שבגללה אין יכולת להביא פחם בקצב גבוה - אלא באמצעות משאיות. "המדיניות שלנו כוללת שמירת פחם במינימום", אומר לגלובס שיקי פישר, סמנכ"ל תפעול של נגה - ניהול מערכת החשמל. "גם כאשר היחידות הפחמיות מונעות אז משתמשים בהן אחרונות - רק אם הצריכה עולה אז גם הן עולות".

האתגר של נגה בניהול מערכת החשמל בימים הקרובים צפוי להיות גדול בהרבה מזה שהיה לה באותו יום שישי, משתי סיבות עיקריות: ראשית, משך גל החום שצפוי לתת את אותותיו עד לאמצע השבוע הבא. התנהגות הצרכנים בישראל מלמדת כי כאשר גל חום נמשך לאורך ימים אז הביקוש לא רק עולה, אלא גם נותר כזה. זאת, משום שגם לאחר שהטמפרטורה יורדת, לוקח למבנים זמן להתקרר - וכך הצריכה נותרת גבוהה. מעבר לכך, בגל החום הקרוב יתמודד עם הפעילות במשק ובפרט בתעשייה באמצע השבוע, בניגוד לאותו יום שישי.

בנגה, לרוב שומרים על רזרבה שגבוהה מ-1,000 מגה-וואט ומאמינים כי יעברו את גל החום הקרוב בהצלחה. ככלל, ההספק הכולל של תחנות הכוח בישראל עומד על 17,700 מגה-וואט, אבל כאמור לא כל היחידות הופעלו.

אותה הפסקת חשמל ביום שישי אמנם לימדה כי תקלות לא תמיד ניתן לצפות, אבל בנגה מעריכים כי ההיערכות שכבר התבצעה תספיק כדי לעבור את גל החום בשלום. "כחלק מהפקת הלקחים מגל החום הקודם, אנחנו יותר שמרנים", מסכם פישר. "לקחנו תרחישים בחשבון בעוצמה גדולה יותר. אנחנו מעריכים שנעבור את זה בסדר".

בחברת המים מקורות ערכו הכנות מבעוד מועד לעומס החום, כאשר כל המתקנים הרלוונטיים שמישים לעבודה. בחברה הנחו להתכונן כי במידה והיה בעיה עם מתקני ההתפלה, יעברו לשאיבה מהכנרת עם אפשרות להגיע לספיקות שיא. בד בבד, במטרה להתכונן למקרי קיצון, בחברה מילאו את מאגרי המים של המערכת הארצית עם כוונה להשאיר אותם כך לאורך כמה ימים. נוסף על כך, כלל הגנרטורים נבדקו וכולם מוכנים לפעולה כדי להפעיל קידוחים יבשתיים לשאיבת מים במקרה הצורך.