ח"כ יצחק קרויזר נבחר לנציג הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים

לפני כחודש נבחרה חברת האופוזיציה קארין אלהרר מיש עתיד • למרות זאת, שר המשפטים יריב לוין לא צפוי לכנס את הוועדה לבחירת שופטים • יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הודיע כי יעתור לבג"ץ אם הוועדה לא תכונס בתוך שבועיים

ח''כ יצחק קרויזר בבחירות בכנסת לנציג הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים, 12.7 / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
ח''כ יצחק קרויזר בבחירות בכנסת לנציג הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים, 12.7 / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ח"כ יצחק קרויזר ממפלגת עוצמה יהודית נבחר היום (ג') ברוב של 86 חברי כנסת לחבר הוועדה לבחירת שופטים מטעם הקואליציה. זאת, לאחר שלפני כחודש נבחרה חברת האופוזיציה קארין אלהרר מיש עתיד. למרות זאת, שר המשפטים יריב לוין לא צפוי לכנס את הוועדה לבחירת שופטים.

המשנה ליועמ"שית בוועדת החוקה: צמצום עילת הסבירות - הצעה קיצונית למי שמרכזים כוח שלטוני רב 
כתב אישום בכפוף לשימוע לחבר הכנסת לשעבר אביר קארה: הצביע פעמיים 

ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, שלח לפני זמן קצר מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר המשפטים יריב לוין, בו כתב כי אם הוועדה לבחירת שופטים לא תכונס בתוך 14 ימים - הוא יעתור לבג"ץ. 

"התעלמות מהאינטרס הציבורי" 

לפיד טוען כי ללוין אין שיקול-דעת להחליט אם לכנס את הוועדה לבחירת שופטים, וכי "אי-כינוס הוועדה מהווה התעלמות מהאינטרס הציבורי, ומקורו בשיקולים שאין בסמכות שר המשפטים לשקול".

במכתב, שנשלח באמצעות משרד עורכי הדין גזית-בקל המייצג את מפלגת יש עתיד, מציין לפיד כי עשרות תקני שיפוט נותרו בלתי מאוישים מזה תקופה ארוכה, וכי עובדה זו מעצימה את העומס המוטל על שופטי ישראל ועל מערכת המשפט.

עוד מזכיר לפיד כי הוועדה לבחירת שופטים לא כונסה כבר למעלה משנה, מאז 11.4.2022, וכי הימנעות מהפעלת הסמכות לכנס את הוועדה לבחירת שופטים מהווה התעלמות חריגה מהאינטרס הציבורי והפרת חובת הנאמנות המוטלת על הממשלה ועל שר המשפטים.

בנוסף צוין כי אי-בחירת שרה נוספת לוועדה "מקורה בשיקולים אישיים ופוליטיים שאינם בסמכות שר המשפטים לשקול". 

מינויים נוספים 

מוקדם יותר, כדי למנוע דחייה נוספת של ההצבעה, האופוזיציה העמידה מועמדים נוספים משלה לוועדה: חברי הכנסת עידן רול ורון כץ מיש עתיד. בהצבעה היום, ח"כ כץ קיבל 12 קולות, וח"כ רול קיבל קול אחד.

לוועדה לבחירת דיינים נבחר ח"כ אליהו ברוכי עם 81 קולות. לוועדה לבחירת קאדים נבחרו חברי הכנסת ינון אזולאי, אחמד טיבי ומנסור עבאס. לוועדת המינויים לקאדים-מד'הב נבחרו זהר אל דין ח'טיב ומהדי נסר אל דין.

לפני כחודש החליטה הקואליציה לדחות את בחירת החברים לוועדה לבחירת שופטים, בכך שמשכה את מועמדותם של מרבית המועמדים, למעט טלי גוטליב שסירבה. מספר חברי קואליציה הצביעו נגד ההחלטה לטובת נציגת האופוזיציה, וכך נבחרה ח"כ אלהרר.