נעלי ספורט לבנות הן פריט חובה בכל ארון

מעונה לעונה, מעמדן של נעלי הסניקרס הלבנות מתחזק • כעת מותגי האופנה היוקרתיים משלבים אותן בקולקציות שלהם, מ"גוצ'י" ועד "ז'יבנשי", אך לא תמיד זה היה כך

נעלי ספורט לבנות של ''ניו באלאנס'' ודגם ''סטן סמית'' של ''אדידס'' צילומים: רויטרס
נעלי ספורט לבנות של ''ניו באלאנס'' ודגם ''סטן סמית'' של ''אדידס'' צילומים: רויטרס

ג'ייקוב גלאגר כותב טור על אופנת גברים ב"וול סטריט ג'ורנל" 

חברות אופנה אוהבות להתייחס לעצמן כאל יצורים מיוחדים.

הן רודפות אחר בדים ייחודיים שהן מבטיחות שישנו את חוקי המשחק. הן מתחרות מי תצליח להרים את תצוגת האופנה הגדולה ביותר, או מסתכסכות בבתי משפט על השאלה למי באמת שייכת לוגו או הדפס מסוים.

אבל עם כל העמדת הפנים שהן אינדיבידואליות, יש פריט אחד שכל חברות אופנה מציעות: נעלי סניקרס לבנות פשוטות.

מותגי אופנה, מ"ברלוטי" ועד "בריוני", מ"סלין" ועד "ברונלו קוצ'ינלי", מ"גוצ'י" ועד "ז'יבנשי", מוכרים נעליים לבנות, דומות זו לזו, במחירים גבוהים מאוד.

על פי האתר למכירת נעלי סניקרס מיד שנייה StockX, "נייקי אייר פורס 1", נעליים יומיומיות לכל הדעות, היו הנעליים שרשמו את המכירות הכי טובות בשנה שעברה, והן עקפו את דגמי הדאנק או הג'ורדן הצבעוניות של נייקי.

איך ללבוש את הבלייזר, פריט הלבוש הבולט של העונה, בצורה הכי אופנתית?
הנעליים שכל המנהלים הבכירים נועלים לישיבות, ארוחות עסקיות ובמטוסים פרטיים
המוצר הקוסמטי הזה הוא הנמכר ביותר בעולם והוא משגשג דווקא בתקופות מיתון

נעלי סניקרס לבנות של המותגים היוקרתיים

"נעלי סניקרס לבנות הן פריט הנעלה עם מעמד אייקוני כמו ז'קט מחויט או מכנסי ג'ינס", אומר כריס קיבטוס, מנהל הרכש של מחלקת בגדי גברים בחנות המקוונת Mytheresa. "זה אינו טרנד. כיום זו קטגוריה בתעשיית האופנה".

הנעליים האלה אינן שיבוט זו של זו. אלו של "אלכסנדר מקווין" יושבות על סוליה ענקית. דגם "אס" של "גוצ'י" כולל סמל קטנטן של דבורה, והנעליים של המותג Off White מגיעות עם תגית צבעונית לקישוט שניתן להסיר מהן.

אבל בגדול, כל נעלי הסניקרס הלבנות נראות כמעט זהות.

הן גם לא שונות בהרבה מנעלי הסניקרס הלבנות חמורות הסבר של "דיור" (דגם B01 לגבר) או דגם "רפליקה" של "מייסון מרג'יאלה", שהובילו את הטרנד של נעלי הספורט הלבנות כבר לפני 20 שנה. הדגמים האלה, עם סוליה רכה, מזכירים נעלי אימון צבאיות, ובגללם גברים רבים אפסנו את נעלי הלק האלגנטיות שלהם.

נעלי ספורט לבנות של ''ריבוק'' / צילום: Reuters
 נעלי ספורט לבנות של ''ריבוק'' / צילום: Reuters

נעליים שיתאימו גם לחליפות

הרבה לפני זמנה של כוהנת הסדר מארי קונדו, היו בלוגים שפרסמו רשימות ברוח "עשרת פריטי הלבוש שאתם צריכים", והטיפו לאימוץ מלתחה מינימליסטית. רבים מהבלוגים האלה היללו את דגם "אכילס" המינימליסטי של חברת הנעליים הניו יורקית Common Projects.

"כשהשקנו את Common Projects, אמרנו שהמוטו יהיה 'זה הולך להיות משהו שאף פעם לא ישתנה'", אומר המייסד השותף פיטר פופאט. "אחת הסיבות שקראנו לחברה Common Projects היא כי רצינו שנעלי הסניקרס שלנו יהיו הכי נפוצות (common)".

דגם "אכילס", שהושק ב־2005, פותח מתוך מטרה לייצר נעליים ספרטניות שיחמיאו גם לחליפה, דוגמת נעלי "סטן סמית'" של "אדידס", רק מחומרים איכותיים יותר. מותג הנעליים קבע מחיר שתאם את שאיפותיו: 260 דולר לזוג נעליים. היום המחיר שלהן עומד על כ־400 דולר.

בהתחלה, המותג מכר את הנעליים בצבעי בסיס: אפור, לבן ושחור. לאחר כחמש שנים, נזכר פופאט, נעליים לבנות החלו להוביל את המכירות. עד מהרה מדיהם הרשמיים של ארט דירקטורים מניו יורק וסוכני טאלנטים מלוס אנג'לס היו מכנסי ג'ינס או חליפה של J. Crew, בשילוב נעליים לבנות ובוהקות מדגם אכילאס של Common Projects.

נעלי הסניקרס הלבנות של Common Projects ממשיכות עדיין להוביל את מכירות, והן הפריט הנמכר ביותר של החברה.

מה מושך אנשים בסניקרס הלבנות?

האופי הגמיש של נעלי הסניקס הלבנות ממשיך למשוך צרכנים. "אפשר לנעול אותן בעצם עם הכל: מחולצת טי אפורה ועד חליפה", אומר מריון אלכסנדר, 35, מנהל פרויקט בחברת הנדסה מיוסטון. לאלכסנדר יש נעלי עור של "איב סן לורן", "גוצ'י", "אדידס" ו־Common Projects, אותן הוא מנקה, שימו לב משוגעים לניקיון, עם מגבונים לחים. "הן נראות חדשות בגלל שאני דואג להן", הוא אומר.

נגישותן של הנעליים הלבנות הופכת אותן לפריט שמותגים לא יכולים להרשות לעצמם לא לייצר אותן. גם שמותגי אופנה יוקרתיים מציגים בתצוגות האופנה שלהם סוודר קשמיר, גלימה בצבעי הקשת או מכנסי דגמ"ח עם 17 כיסים, בשורה התחתונה, מה שמדגיש את הבגדים האלו הן הנעליים הלבנות.

אם אדם בעל אמצעים חש שז'קט אופנוענים של "ז'יבנשי" ב־6,600 דולר הוא פריט אקסצנטרי מדי בשבילו, הרי שזוג נעליים לבנות של ז'יבנשי ב־950 דולר קלות לו יותר לעיכול.

"אנשים יותר מבינים איך, מתי ולמה לנעול נעליים לבנות, הרבה יותר מפריטים אחרים בארון שלהם", אומר כריס קורדו, נשיא Autry USA, חברה המייצרת נעלי סניקרס. דגם "האלבסטר" שלה היה חלק מטרנד נעלי הטניס הלבנות בשנות ה־80 המוקדמות.

כשהטרנד ההוא דעך, החברה דשדשה. לפני כשלוש שנים היא עברה לידיהם של בעלים חדשים והתעוררה לתחייה. המטרה שלה היתה ברורה: למכור נעליים לבנות יומיומיות. העסקים צומחים, אומר קורדו, בין היתר בגלל ש"נעליים לבנות הן הדגם הנמכר ביותר של כל יצרניות הנעליים".

הטרנד החדש - נעליים עם ביצועים

בעידן כלכלי חסר וודאות, יותר ויותר חברות מתבססות על הדגמים הפופולאריים בקרב הקונים. כריס קיבטוס אומר שנכון להיום, הטעם שלנו בנעליים הפך למעט פחות סתמי. "כעת אנו נמצאים בתקופת המעבר לנעליים לבנות שיכולות לספק ביצועים", אמר.

כיום צרכנים רוכשים יותר נעלי ריצה אתלטיות של יצרנים כמו On ו־Hoka, העשויות מחומרים מבוססי טכנולוגיה, ובעלות סוליות קלות יותר, אומר קיבטוס. לאחר שצרכן רכש נעלי ריצה של On, ונעל אותן לאורך היום, יהיה לו קשה לחזור לנעליים קשיחות ופשוטות מבחינת ביצועים.