זה הג'וב החדש של ראש הרשות לאיסור הלבנות הון לשעבר

הממונה על איסור הלבנות הון לשעבר, ד"ר שלומית ווגמן-רטנר, תמונה לתפקיד סמנכ"לית רגולציה וציות בחד הקרן ראפיד (Rapyd) • מהלך זה אמור לאותת למשקיעים בחברה כי פניה להנפקה בטווח הארוך ולכניסה לשוק הישראלי

ד''ר שלומית ווגמן-רטנר / צילום: שי יחזקאל
ד''ר שלומית ווגמן-רטנר / צילום: שי יחזקאל

ד״ר שלומית ווגמן-רטנר, מי שהייתה ממונה על רשות איסור הלבנת הון עד השנה שעברה, עוברת להייטק ונוחתת בחד הקרן ראפיד (Rapyd) חברת התשלומים המחלקת את פעילותה בין תל אביב, דובאי, סינגפור ואיסלנד. ווגמן-רטנר תמונה לתפקיד סמנכ״לית רגולציה וציות בחברה, במה שאמור לאותת גם למשקיעים בחברה כי פניה להנפקה בטווח הארוך ולכניסתה לשוק הישראלי. 

בזמן שהדולר בעולם בשפל של יותר משנה, המטבע הזה בראלי ממושך 
תחנת הכוח אשכול: חברת החשמל מודיעה על ביטול המכרז והליכה להתמחרות 
הנתון המפתיע: בעלי עניין בבורסה בת״א מכרו מניות ב-2 מיליארד שקל 

ראפיד היא חברה המאפשרת לעסקים ולחברות להטמיע שירותי תשלומים בפעילותם, בדומה לחברות מתחרות דוגמת פייפאל וסטרייפ האמריקאיות. אלא שבעוד שהחברות האמריקאיות משרתות חברות בעלות דירוג גבוה במדינות מפותחות, בראפיד פיתחו אלגוריתם המאפשר להם לקחת סיכון ולערוב גם ללקוחות במדינות מתפתחות ובטריטוריות שאינן מקבלות שירות מהחברות האמריקאיות. לחברה פעילות נרחבת במדינות אסיה, אירופה ומדינות ערב, ומשרד ענק בדובאי שנפתח בשנה שעברה ומעסיק כבר יותר מ-100 עובדים.

כחלק מהטכנולוגיה שפיתחה, היא מאפשרת לעסקים לקבל תשלומים מיותר מ-200 ערוצים אפשריים, רבים מהם כאלה שפייפאל וסטרייפ אינן מציעות. בצורה זו, מאפשרת ראפיד ליותר עסקים לקבל תשלומים ולפדות כסף ממקורות רבים כמו בנקים, חברות אשראי, ארנקים דיגיטליים וחברות תשלומים. זאת אחת הסיבות בגללה חברה כמו ראפיד  נדרשת להעסיק מומחית בינלאומית לאיסור הלבנת הון.  

החברה מושכת לא מעט ביקורת ציבורית באופן התנהלותה

ווגמן-רטנר שימשה כראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור בין השנים 2016 ועד 2022, אז הוחלפה בידי עילית אוסטרוביץ-לוי, ובשנה האחרונה היא מכהנת כעמיתה באוניברסיטת הרווארד בתחומי הפינטק ועתיד הכלכלה הגלובלית. במהלך כהונתה כרגולטורית, היא הובילה מספר רפורמות משמעותיות לרבות החלת משטר איסור הלבנת הון על נכסים וירטואליים כמו מטבעות קריפטו, הסדרת תחום האשראי החוץ בנקאי, והצטרפות ישראל לארגון ה-FATA, ה-Financial Action Task Force, כח משימה בין-מדינתי הקובע את הסטנדרט הבינלאומי המחייב את כל מדינות העולם בתחום איסור הלבנות הון ואכיפה כלכלית.  

ראפיד היא חד קרן שגדל במהירות ומתפאר לא אחת בהישגיו, אך מושך לא מעט ביקורת ציבורית באופן התנהלותו: החברה מפיקה מסיבות ראווה המוניות הכוללות לא פעם את שכירתם של אמני די.ג'יי. גדולים מישראל ומהעולם בעלויות של מיליוני שקלים; קמפיינים פרסומיים מעוררי מחלוקת שכללו אפילו אזכור לאתרים פורנוגרפיים; ושכירת מטוס פרטי המטיס את היזמים והמנהלים לפגישות עסקיות וחופשות מסביב לעולם.  

החברה גייסה עד היום 806 מיליון דולר, כאשר השווי האחרון שנופק לה באוגוסט2021 עמד על 8.75 מיליארד דולר - תג מחיר שהפך את ראפיד לאחד מחדי הקרן היקרים בישראל. אתר PitchBook חשף בעבר כי סופטבנק, בעבר אחת המשקיעות הבולטות בחברה, מכרה את כל החזקותיה בה בשנה שעברה לרוכש לא ידוע, ככל הנראה בשל הפסדים שצברה הקרן. אחת המשקיעות בראפיד היא קרן טרגט גלובל, אשר נוסדה בין השאר על ידי אלכסנדר פרולוב, בנו של אוליגרך רוסי בעל אותו השם שנכנס תחת משטר סנקציות בריטי החל מנובמבר שעבר. פרולוב עזב את הקרן בשנה שעברה. נציגה של טרגט גלובל בדירקטוריון הוא מיכאל לובנוב המתגורר בקפריסין.  

אריק שטילמן, מייסד שותף ומנכ"ל ראפיד, מסר: "הצטרפותה של ד"ר ווגמן מדגישה את המחויבות של ראפיד לשמירה על הסטנדרט הגבוה ביותר של יושרה ומחויבותה לעמידה קפדנית בכללי הרגולציה הנדרשת בזירה הפיננסית הגלובלית. ד"ר ווגמן מביאה עמה מומחיות וניסיון חסרי תקדים אשר יסייעו לנו להמשיך לעמוד באתגרים הרגולטוריים המורכבים בפעילותה של ראפיד ברחבי העולם ובהמשך צמיחתה, לרבות ליציאה עתידית להנפקה. בנוסף, בימים אלו מתכוונת ראפיד להתחיל לפעול גם בשוק הישראלי, וזאת לאחר ההחלטה על רפורמה בשוק שירותי התשלום ופתיחתה לשחקנים גלובליים. אני משוכנע כי ניסיונה  הרב של ווגמן יתרום גם במהלך זה".