המאבק על עילת הסבירות: גנץ קורא לחזור לשיחות בבית הנשיא

יו"ר המחנה הממלכתי הציג בנאומו תשתית לחילוץ מדינת ישראל מהתסבוכת אליה נקלעה • עוד הוסיף גנץ כי עוד הערב הם יתכנסו בבית הנשיא לדון במציאת מתווה מוסכם לעילת הסבירות, באופן שלא יפתח צוהר לשחיתות וישמור על עקרונות הדמוקרטיה

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ / צילום: איל יצהר
יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ / צילום: איל יצהר

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, קיים הערב (ד') הצהרה לתקשורת ובה הציג את המתווה שלו לחזרה לשיחות והגעה להסכמות בנוגע לרפורמה המשפטית.

בתום דיון ממושך ומעל 27 אלף הסתייגויות: החוק לצמצום עילת הסבירות אושר לקריאה שנייה ושלישית 
מחאה מול הכנסת ושביתה אפשרית: צעדי התגובה של בכירי המשק להליך החקיקה

גנץ הניח תשתית לחילוץ מדינת ישראל מהתסבוכת אליה נקלעה, ואמר: "נדון במציאת מתווה מוסכם לעילת הסבירות, תחת עיקרון-העל שהסכמה מותנית בהסכמה והבטחה שלא תקודם ולא תהיה חקיקה נוספת ללא הסכמה רחבה". 

"סכנה ברורה ומיידית" 

בנאומו לאזרחי ישראל, ציין גנץ כי הימים הנוראים הקדימו, ולקראת תשעה באב, המדינה נמצאת במסלול לסכנת חורבן. "המצב הביטחוני הוא המאתגר ביותר שידענו מאז מלחמת יום הכיפורים", אמר. "סכנת מלחמה אמיתית בזירות קרובות ורחוקות, הטרור מכה ברחובותינו, ואויבינו מקבלים מסר שגוי ששוחק את ההרתעה. כרמטכ"ל וכשר הביטחון לשעבר אני מסתכל לכם בעיניים ואומר - אני מודאג מאוד. זו סכנה ברורה ומיידית".

עוד אמר גנץ בנאומו כי יש לעצור ולשמור על ביטחון ישראל, לדאוג לצה"ל ולדאוג לכשירות המבצעי. "אני קורא מכאן לכל המשרתים - המשיכו למלא את משימתכם החיונית להתנדב ולשרת. לא רק הביטחון נפגע, גם עוצמתנו המדינית. אני מברך את נשיא המדינה יצחק הרצוג על נאומו החשוב, לצד זאת כולנו שמענו היטב את הדברים שאומר הממשל. אני אומר לכם - ישראל לא יכולה לאבד את נכסיה האסטרטגיים".

עוד הוסיף יו"ר המחנה הממלכתי כח לצד כל אלה, יוקר המחיה מאמיר, הפשיעה והרציחות ברחובות גובים קורבנות, ומעל הכול - החוסן הפנימי, הכוח הגדול של עם ישראל, נפגע. 

למנוע מלחמת אחים 

"מדינת ישראל תנצח בכל מלחמה מול כל אויב, מלבד מלחמת אחים שבה כולנו נפסיד, וחובה עלינו לעשות הכול כדי למנוע אותה", אמר גנץ. "התפרקות החברה הישראלית היא הסכנה הגדולה ביותר שמולה ניצבנו ב-75 שנות קיומנו. בעת הזו מנהיגות אחראית חייבת לפעול.

"לכן, אני מבקש לפנות קודם כל לרוב הציבור הישראלי שרוצה בהסכמה רחבה. אלה שחושבים שנכון לקיים רפורמה אמיתית, אך חוששים מהפיכה משטרית. אלה שדואגים שגם הסכמה על עילת הסבירות לא תעצור את המשך הקרע והטלטלה, שאחריה יגיע מינוי שופטים פוליטיים, התגברות, פיטורי היועמ"שית ועשרות חוקים שיאיימו על אופיינו. אני מבקש לפנות גם לאלה שהצביעו עבור הממשלה ורוצים לראות את ההתקדמות במימוש החקיקה, אך מעוניינים שהדבר ייעשה בהסכמה רחבה בעם.

"מדינת ישראל חייבת פתרון מוסכם שיביא יציבות לצה"ל, לכלכלה, לחברה. אסור שניקרע כל פעם מחדש בכל פרק במהפכה. לכן אני מניח הערב תשתית בסיסית לחילוץ מדינת ישראל, שתחזיר אותנו לעסוק באתגרים העצומים שבפנינו - ביחד". 

התחייבות על הסכמה רחבה

ח"כ גנץ הוסיף כי עוד הערב הם יתכנסו בבית הנשיא לדון במציאת מתווה מוסכם לעילת הסבירות, באופן שלא יפתח צוהר לשחיתות וישמור על עקרונות הדמוקרטיה - כל זאת תחת עיקרון-העל שהסכמה מותנית בהסכמה.

לדבריו, "זהו גם התנאי הבסיסי להידברות - שראש הממשלה יתחייב במעמד נשיא המדינה ובגיבויו שאם נגיע להסכמות, מעתה והלאה מהלכים משפטיים ומשטריים ייעשו אך ורק בהסכמה רחבה, ובכלל זאת כל מרכיבי החקיקה שנידונו בבית הנשיא. לא תקודם ולא תהיה חקיקה נוספת ללא הסכמה רחבה.

"אני קורא לנתניהו ולכלל חברי הבית האחראיים - יש לכם חובה לאומית לקבל את ההצעה. לרוב העם שמתנגד להפיכה וחושש מהשיח, אני אומר - גם לי אין אמון בנתניהו, אבל על הכף מדינת ישראל. אם נגיע לסיכום, והוא ירמה - הוא ישלם את המחיר ויביא למחאה שכמוה לא נראתה.

"עלינו לזכור - המטרה שלנו היא שמירה על הדמוקרטיה, ביטחון ישראל ואחדות כל העם וכל החברה הישראלית על כלל מרכיביה. ולכן בעת הזו נדרשת מנהיגות אחראית שתשים את ישראל לפני הכול, ואני מקווה שזו תימצא".

מהליכוד נמסר בתגובה: "אחרי שגנץ דחה כל הצעת פשרה בבית הנשיא ופוצץ את השיחות ללא סיבה, קיווינו לשמוע ממנו הצעה רצינית. לצערנו קיבלנו עוד תכתיב. אם גנץ באמת רוצה הידברות ופשרה, הוא מוזמן ללשכת ראש הממשלה עוד הערב. במקום תרגילי סרק, גנץ חייב לדרוש מחבריו לאופוזיציה להתייצב עוד הערב באופן נחרץ נגד הסרבנות שמסכנת את הביטחון של כל אזרחי ישראל".