פורום העסקים שמונה 150 חברות הכריז על שביתה: "לעצור מיידית את החקיקה"

פורום העסקים הודיע על שביתה במשק וקרא לעסקים נוספים להצטרף לצעדי החירום נגד החקיקה לביטול עילת הסבירות • עשרות חברות הייטק צפויות גם לשבות • בינתיים ממשיכים המאמצים להגעה לפשרה בחקיקה • הפגנות ענק התקיימו בירושלים, שם הפגינו נגד החקיקה, ובתל אביב, שם הפגינו בעד • סמוטריץ' בהפגנה בת"א: "נעביר את החוק"

המוני המפגינים שהגיעו לירושלים, בשבת / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg
המוני המפגינים שהגיעו לירושלים, בשבת / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

23:05 | פורום העסקים משבית את המשק

בתום כינוס הלילה של פורום העסקים, שמונה את ראשי כ-150 החברות הגדולות במשק הוחלט שמחר בבוקר (ב') לא תיפתח הפעילות של החברות שבפורום. הפורום קורא לחברות ועסקים נוספים להצטרף לצעד החירום שננקט, בלית ברירה, על מנת להביא לעצירת החקיקה החד צדדית וכניסה להידברות. הפורום קורא לראש הממשלה למלא את חובתו, להבין את גודל האסון שעלול להתרחש בימי בין המצרים שלפני תשעה באב, לעצור מיידית את החקיקה ולהיכנס להידברות.

בנוסף, עשרות חברות הייטק הודיעו כי הן מצטרפות להשבתה עליו הכריז פורום העסקים. חברות ההייטק וקרנות הון הסיכון הודיעו כי ישביתו את פעילותן ויאפשרו לעובדים להשתתף בפעילויות המחאה נגד ההפיכה המשפטית. ממחאת ההייטק נמסר: "אנחנו מצטרפים לחברינו מהפורום העסקי שהודיעו על השבתת החברות בצדק, ונעמוד איתם כתף אל כתף מחר במלחמה על פניה של מדינת ישראל. לא ניתן לממשלת ישראל להוביל לקריסת הכלכלה ולהחרבת ההייטק. אין לנו ארץ אחרת".

ביג מרכזי קניות פנו לעובדים ולשוכרים והודיעו כי המרכזים מצטרפים לשביתה במשק עליה הודיע פורום העסקים של ראשי החברות הגדולות, ועל כן מרכזי ביג ישארו מחר סגורים והחנויות לא יפתחו.

דנה עזריאלי, יו"ר קבוצת עזריאלי הודיעה גם היא כי הם מצטרפים להשבתה: "במשך כל השבועות האחרונים אנו מייחלים שיימצא פתרון שימנע קרע חסר תקדים בתוכנו ויביא לעצירת החקיקה החד צדדית. לצערנו, נראה שכל הקריאות לעצירה והידברות לא השיגו את מטרתן, ולכן אנו מודיעים כי מחר (ב'), יושבתו מרכזי המסחר והמשרדים של קבוצת עזריאלי בכל רחבי הארץ".

תיקון רך או קץ הדמוקרטיה: מה חשבו שופטי העליון על צמצום עילת הסבירות | המשרוקית של גלובס
ביטול עילת הסבירות: מה ההיסטוריה מלמדת על יכולת בג"ץ לפסול את החוק 
"אירוע שטרם נראה כמותו": עד כמה דרמטי מכתב הטייסים? | המשרוקית של גלובס

22:55 |לפיד נפגש עם נשיא המדינה

ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה יאיר לפיד: "נפגשתי הערב עם נשיא המדינה עם חזרתו ארצה. אנחנו שותפים לדאגה למול המצב במדינה ומבינים כי חובה עלינו לעשות כל מאמץ להביא בשורה של הסכמה לאזרחי ישראל. העקרונות שהוצגו לי על ידי הנשיא תואמים את העקרונות שעומדים לנגד עינינו: שמירה על שומרי הסף, עצירת הקרע בעם ועילת סבירות שלא פוגעת בדמוקרטיה שלנו".

22:51 | המשטרה עצרה שלושה מפגינים

מפגינים חסמו את מסלול הרכבת הקלה בירושלים. המשטרה עצרה שלושה מפגינים ומפעילה מכת"זית לפיזור ההפגנה.

21:55 | בני גנץ שוחח עם הרמטכ"ל

לבקשת מערכת הביטחון ובאישור שר הביטחון, שוחח הערב (א') יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ עם הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי. בשיחה שיקף הלוי את תמונת המצב בצה"ל. "תמונת המצב הביטחונית מדאיגה מאד ומחייבת תשומת לב והכרעות ביטחוניות אסטרטגיות במגוון זירות פעולה", אמר בשיחה יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, "על ראש הממשלה לכנס דיון קבינט מדיני-ביטחוני, להבנת משמעויות החקיקה על צה"ל, טרם העברת החקיקה. לצד זאת, אני מבקש לחזק ולהעריך את כל המפקדים וכל חיילי צה"ל, בחובה, בקבע ובמילואים ששומרים על ביטחוננו, וקורא גם הערב, למשרתים ולמתנדבים הפטריוטים והנאמנים, שכאבם ורצונם לשמור על המדינה גדול וחשוב, להמשיך לתרום לביטחון ישראל. גם אם חלילה החקיקה תעבור - נבטל אותה ונתקן, במוקדם או במאוחר".

20:49 | נשיא המדינה יפגש עם גנץ ולפיד

לבקשת נשיא המדינה, תיערך הערב (א') פגישה עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ויאיר לפיד, יו"ר מפלגת יש עתיד.

20:35 | בהפגנת תומכי הרפורמה נאם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'

"בבחירות האחרונות המחנה הלאומי ניצח. אנחנו ממשיכים בחקיקה כי זאת מהות הדמוקרטיה וזה מה שנכון למדינת ישראל. אנחנו פועלים בנחישות מתוך אמונה שלמה שזה יעשה צדק ויחזק את הדמוקרטיה הישראלית. לכן, מחר בצהריים נעביר ברוב גדול את החוק לצמצום עילת הסבירות".

20:33 | רובי ריבלין נשיא המדינה לשעבר נאם בהפגנה בירושלים

"תפקידנו להציל את המדינה ב-24 השעות הבאות". עוד אמר כי הוא "מבקש להביע סליחה מהטייסים והלוחמים הנפלאים שלנו. כוותיק קרבות צה"ל, לא היה מגיע לטובים לשמוע את מה ששמעו".

20:00 | הפגנות בירושלים ובתל אביב

עשרות אלפים מפגינים בירושלים נגד הרפורמה ובתל אביב בעד.

19:46 | אהרן ברק נאם בהפגנה בירושלים

נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק נאם בהפגנה בירושלים. ברק אמר כי ביטול עילת הסבירות תערער את שלטון החוק, תפגע במנהל התקין, בטוהר המידות ובזכויות היסוד של כל אדם. "בימים האחרונים ראש הממשלה נתניהו נוהג לסמוך עליי כאילו אני מסכים או משלים עם ביטול או צמצומה של עילת הסבירות. אני רוצה לומר בקול צלול וברור שההסתמכות הזו עליי אינה נכונה כלל".

19:27 | נשיא המדינה וראש הממשלה סיימו את פגישתם

הסתיימה פגישת נשיא המדינה עם ראש הממשלה. בהמשך הערב נשיא המדינה ייפגש עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד.

19:20 | גנץ בפנייה לנתניהו: "אם נלך למתווה של הסכמות, נחיל אותו גם על הכנסת הבאה"

בני גץ נשא הערב דברים וקרא לנתניהו להגיע להסכמות, "אני מציע הערב, מתוך הוגנות, לך ולכל חברי הבית מהסיעות השונות, שאם נלך למתווה של הסכמות, הוא יהיה תקף לא רק לכנסת הזו אלא גם לכנסת הבאה - כך נתחייב כל ראשי הקואליציה והאופוזיציה. נודיע, שלא תהיה חקיקה משפטית ומשטרית שעניינה השלכות לאופי הממשל בישראל, ללא הסכמה רחבה והידברות באותו המנגנון, כדי שלא נחזור לטלטלה הזו שעוברת על כולנו. זה טוב גם לצד שתומך בחקיקה - הרי אם החקיקה הנוכחית תעבור, ברור שתגיע ריאקציה, ובעזרת השם ורצון הבוחר, נבטל אותה יום אחרי הבחירות הבאות. אני מניח בפניך הערב את האופציה לקיים תהליך של חקיקה שתתקבע לשנים קדימה, ולא תהפוך לכתם חולף בהיסטוריה של מדינת ישראל. אני קורא לך - זו העת למנהיגות. 'סור מרע ועשה טוב, בקש שלום ביננו - ורדפהו'".

18:33 | פגישה דחופה בין הנשיא וראש הממשלה

נשיא המדינה נפגש כעת עם ראש הממשלה לפגישת דחופה כחלק ממאמציו להגיע להסכמה בין הצדדים.

נשיא המדינה: ״זוהי שעת חירום. חייבים להגיע להסכמה.״

18:15 | הפגנת הימין בתל אביב

אלפים מפגינים נגד המהפכה המשפטית ליד הכנסת ולאורך רחוב קפלן בירושלים עד לאזור בית המשפט העליון.

במקביל החלה ההפגנה בתל אביב של תומכי המהפכה. מאות צועדים וקוראים "באנו להביע עמדה ברורה נגד הסרבנות"

בין המפגינים אנשי מילואים העושים כעת את דרכם מרחבת הבימה לעבר גשר הקריה תחת הסיסמה "מילואים ללא תנאים, שומרים על הבית ונאמנים לרוח צה"ל". הצעדה מגיעה על רקע תופעת הסרבנות שנשמעת בימים האחרונים על ידי מתנגדי הרפורמה המשפטית.

סא"ל במיל' בועז קוקיא מתנועת הביטחוניסיטים אמר במהלך הצעדה: "אנחנו באנו להביע עמדה ברורה נגד הסרבנות ושאנחנו נגד הכנסת הפוליטיקה לתוך צה"ל. כמשרת מילואים ואב שכול שהתנגד לקואליציה הקודמת, לא חשבתי להפסיק להתנדב בצה"ל. אני קורא לכל מי קורא לאיים בסרבנות לחזור בו, ואם לא ועל צה"ל להוציא אותם מהשירות".

16:45 |אלפים בדרך להפגנות בירושלים

אלפים עושים את דרכם בשעה זו לירושלים. הרכבות מלאות ועשרות אוטובוסים מסיעים מפגינים להפגנה שמתחיל בגן סאקר ותסתיים בכנסת. 

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט אהרן ברק, ינאם הערב, לצד נשיא המדינה לשעבר רובי ריבלין, על במת התנועה לאיכות השלטון וצנחנים למען הדמוקרטיה שתתקיים בכיכר אגרנט בין בית המשפט העליון לכנסת ישראל.

15:35 | הליכוד דחה את מתווה ההסתדרות

הליכוד דוחה את הצעת הפשרה שהגיש יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד.

לפי הודעת הליכוד, "ההצעה מטעם ההסתדרות, שזהה לחלוטין להצעת לפיד, היא קבלה חד-צדדית של עמדת האופוזיציה כפי שהיא הייתה מתחילת הדרך. ההצעה מעקרת לחלוטין את התיקון בנושא הסבירות ומחייבת ויתור מוחלט על כל שאר מרכיבי הרפורמה. אנחנו ממשיכים לעשות כל מאמץ לפשרה אמיתית, ומצפים שכל הצדדים יתגייסו ברצינות למאמץ זה ולא יחזירו אותנו לנקודת ההתחלה". 

בתגובה להודעת הליכוד, המגמה החיובית בבורסה מתמתנת. 

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

14:40 | מובילי המחאה: "פשרות שבסופן ישראל הופכת לדיקטטורה רעות יותר מהכרעה" 

מובילי המחאה הגיבו להצעת הפשרה של יו"ר ההסתדרות ומסרו: "דרישות המחאה לא השתנו מהרגע הראשון: גניזת החקיקה והקביעה ששינויי עומק בשיטת המשטר ייעשו רק בהסכמה רחבה. פשרות שבסופן ישראל הופכת לדיקטטורה רעות יותר מהכרעה. מדובר בהצעה שכל מהותה היא החזרת העבריין אריה דרעי לשולחן הממשלה, ולא בהכרח תמנע פיטורים של שומרי סף ובכירים בשירות המדינה אם לא יתיישרו לפי גחמות של פוליטיקאים".

גם פורום "המרצות והמרצים משפטים למען הדמוקרטיה" מתנגד להצעת בר-דוד ואמיתי. לעמדת הפורום, 18 חודשים המבטיחים שלא תהיה חקיקה חד-צדדית, הם "הצהרה בלבד שהממשלה תוכל בכל עת להופכה, הן משום שתקופת 18 חודשים מותירה לממשלה די זמן לקדם את הרפורמה לאחר תקופה זו ובמהלך הכנסת הנוכחית, ולכן לא תהיה לה סיבה להתקדם לפשרה, וכן משום שדרישת 75 חברי הכנסת אינה מספקת".

ביקורת נוספת היא על כך שהחלטות על מינוי שרים יהיו חסינות מביקורת של עילת הסבירות. לעמדת הפורום, "הרוב הקואליציוני בכנסת יכול לקבוע שורה של בעלי תפקידים שיהיו נתונים להחלטתה. ככל שאין הגבלה בחקיקת יסוד על האפשרות לשנות סדרי יסוד, ובכלל זה בנוגע לאופן המינוי והפסקת הכהונה של נושאי משרה - הסכנה הזו מוחשית".

עוד מוסיפים בפורום כי "תיקון כל-כך מורכב וסבוך חייב להיעשות בדיון פתוח, בשיתוף משרד המשפטים וכלל גורמי המקצוע".

13:40 | המתווה של ידידיה שטרן, רז נזרי ויובל אלבשן חוזר לשולחן

נמשכים המאמצים להגיע לפשרה בנוגע לביטול עילת הסבירות כך שלא תעבור בנוסח הנוכחי המחמיר. בימים האחרונים הגישו יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר הארגונים העסקיים דובי אמיתי לראש הממשלה בנימין נתניהו מתווה מרוכך לצמצום עילת הסבירות. כרגע אין הסכמה בין האופוזיציה לקואליציה, והליך החקיקה נמשך בשעה זו במליאה, אך הצדדים בוחנים את המתווה. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד נפגש עם בר-דוד בשעות האחרונות ואמר כי "המתווה הוא בסיס לשיח משותף".

ההצעה שהניח בר-דוד מבוססת על מתווה שהציעו פרופ' ידידיה שטרן, נשיא המכון למדיניות העם היהודי; עו"ד רז נזרי, לשעבר המשנה הבכיר ליועץ המשפטי לממשלה; ופרופ' יובל אלבשן. 

לפי המתווה, עילת הסבירות לא תחול על החלטות ממשלה בענייני מדיניות ועל החלטות שרים שאושרו בהחלטות ממשלה. כך, על מינויי שרים שאושרו על-ידי הממשלה לא תחול עילת הסבירות. החלטות שעליהן תחול עילת הסבירות יהיו החלטות של שרים שלא דורשות את אישור הכנסת - כגון מינוי מנכ"לים ושומרי סף.

בנוסף, עילת הסבירות תחול על כלל ההחלטות בתקופת ממשלת מעבר.

מחלוקת נוספת היא משך הזמן שהקואליציה לא תוכל להמשיך ולחוקק באופן חד-צדדי. על-פי מתווה זה, לא תקודם חקיקה נוספת הנוגעת לרפורמה המשפטית לתקופה של שנה וחצי אלא בהסכמה רחבה של לפחות 75 חברי כנסת. בקואליציה מבקשים לצמצם זאת לשישה חודשים, ובאופוזיציה דורשים לא לתחום את הדיונים בזמן כלל.

הצעה נוספת שעל הפרק היא לקבוע כי רק 10 שופטי עליון מתוך הרכב מלא של 15 יוכלו לפסול החלטה בשל חוסר סבירות קיצוני.

לדברי עו"ד רז נזרי, "איני רוצה ואיני יכול כעת להתייחס לפרטי העניין. מה שאני יכול לומר זה שאנחנו עושים כמיטב יכולתנו כדי לסייע להגיע להסכמה החיונית למניעת הכאוס. זה קשה ומורכב בעיקר בשל חוסר האמון העמוק בין הצדדים ובשל החשש של כל צד מהבייס שלו שיפרש זאת כ'כניעה'".

בצל הדיווחים על המגעים, הבורסה בתל אביב עברה למגמה חיובית ונסחרת כעת בעליות חדות. מדד ת"א 35, שירד בפתיחת המסחר בכאחוז, עולה כעת במעל ל-2%.

12:40 | המכון למחקרי ביטחון לאומי: "צבא העם בסכנת פירוק" 

המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS פרסם היום התרעה דחופה, לפיה "צבא העם בסכנת פירוק - אנחנו בדרך לצבא חלש ולמציאות שמסכנת את משוואת ההרתעה האזורית, כל זאת אל מול איומים גוברים במגוון חזיתות. אנו קוראים לעצירה מיידית של החקיקה החד-צדדית ולחתירה לשינויים בהסכמה רחבה". 

חוקרי ה-INSS קובעים כי "המוצא היחיד הוא עצירה מיידית מוחלטת של הרפורמה המשפטית ובעקבותיה עצירת המחאה, ופתיחה במעשה פוליטי-מנהיגותי שישקף את רצון הרוב העצום של העם: הידברות אמתית על היסודות החוקתיים של מדינת ישראל, תוך כדי הפניית מרב המאמצים והמשאבים השלטוניים להתמודדות עם הבעיות הבוערות של הביטחון הלאומי ושל החברה והכלכלה". 

12:30 | הסתיימה פגישת לפיד עם יו"ר ההסתדרות 

הסתיימה הפגישה בין יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, ליו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד. השנים דנו בעניין המתווה שיו"ר ההסתדרות ויו"ר המגזר העסקי הציגו לראש הממשלה.

לפיד מסר: "מדינת ישראל נמצאת ברגעים גורליים ובמאבק על דמותה ונשמתה. חובתנו לעשות כל מאמץ כדאי לעצור את הטירוף ולהגיע להסכמות רחבות. אני מברך על מאמציו של יו"ר ההסתדרות, המתווה שהניחה ההסתדרות היא בסיס לשיח משותף". 

בר-דוד מסר: "אמשיך להפוך אבן על אבן ואפעל בכל כוחי בכדי לנסות למצוא את הפשרה הנכונה. אני קורא לשאר הגורמים לגלות מנהיגות אחראית". 

12:05 | הנשיא לשעבר ריבלין ינאם בהפגנה הערב

מובילי המחאה הודיעו כי ההפגנה המרכזית נגד המהפכה המשפטית תתקיים ליד הכנסת בירושלים בשעה 19:00. קודם לכן תצא צעדה בשעה 17:00 מגן סאקר לכנסת.

בבמת ההפגנה של "התנועה לאיכות השלטון" ו"צנחנים למען הדמוקרטיה" בכיכר אגרנט ינאם הערב נשיא המדינה לשעבר, ראובן (רובי) ריבלין.

11:45 | לפיד הגיע לפגישה עם יו"ר ההסתדרות

ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, נפגש כעת עם יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, בלשכתו בתל אביב.

11:15 | פורום העסקים: נערכים לעצירת המשק 

מפורום העסקים נמסר: "בדיון חירום עם פורום ראשי המשק הכולל כ-150 בכירים הוחלט להיערך לעצירת המשק. בעקבות הדיון הצפוי היום בהסתדרות, הוחלט בינתיים להמתין להחלטתם. אנו מבהירים כי בכל מקרה נעשה הכול, כולל השבתה על-פי דין, בכדי למנוע חקיקה חד-צדדית הפוגעת אנושות בכלכלה ומפרקת את צבא העם". 

10:00 | החל הדיון במליאת הכנסת 

כשבחוץ אלפי מפגינים ואחרי עוד לילה של מחאות נרחבות ברחבי הארץ, צעדת ענק של רבבות אנשים לירושלים והקמת "עיר אוהלים" בגן סאקר, מליאת הכנסת החלה לדון באישור בקריאה שנייה ושלישית של נוסח החוק הסופי שאושר בשבוע שעבר בוועדת  החוקה. המשמעות של הצעת החוק בפועל היא ביטולה המוחלט של עילת הסבירות המינהלית בכל הנוגע להחלטות ממשלה ושרים. 

הדיון החל בשעה 10:00 בדברי פתיחה של המציע, יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית). לאחר מכן החל שלב ההנמקות להסתייגויות מהצעת החוק שיימשך עד 26 שעות ברציפות, במהלכו יעלו בזה אחר זה חברי האופוזיציה לנאומי "פיליבסטר" עד ליום שני בשעה 12:00.  

אירועי מחאה בירושלים

במהלך היום צפויים אירועי מחאה נגד המהפכה המשפטית בירושלים, כשאירוע השיא יהיה אחר-הצהריים מול הכנסת. בשעה 12:30 צפויה צעדה מגשר המיתרים לקמפוס גבעת רם, שם יתקיים מפגש עם אנשי אקדמיה. בשעה 13:00 יתקיים כנס חירום של הסתדרות הרופאים בבנייני האומה. החל מהשעה 14:00 ייערך אירוע של האקדמיה בגבעת רם. בשעה 16:00 יצעדו הסגל הבכיר והסטודנטים מגבעת רם לכנסת. 

עיר האוהלים שהקימו משתתפי צעדת התקווה בגן סאקר בירושלים / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg
 עיר האוהלים שהקימו משתתפי צעדת התקווה בגן סאקר בירושלים / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

המשטרה הודיעה כי משעות הבוקר ולמשך היום ייחסמו לתנועת כלי רכב הרחובות הבאים בבירה או חלקם: קפלן, זוסמן ועזה. כמו כן, במהלך היום ייסגרו לתנועת כלי רכב הרחובות הבאים, לסירוגין ובהתאם לצורך: רחוב רבין בקטע שבין לורך לבן צבי בשני הכיוונים ורחוב רופין בקטע שבין צומת הזז ועד כיכר השעון (צומת המוזיאון) לשני הכיוונים. 

תומכי הרפורמה יפגינו בקפלן 

במקביל מתוכננת היום הפגנה של תומכי המהפכה המשפטית ברחוב קפלן בתל אביב בשעה 18:00. את ההפגנה אירגן יו"ר יוזמת "תקומה 2023", איש התקשורת ברל'ה קרומבי.

ההפגנה נועדה לתמוך בחברי הקואליציה לסיים את הליך החקיקה לביטול עילת הסבירות. המפגינים יקראו לחברי הקואליציה: "העם איתכם - השלימו את החקיקה. 64 מנדטים אינם סוג ב'".

בין הנאומים בעצרת: השרים בצלאל סמוטריץ', עמיחי שיקלי, יואב קיש, דודי אמסלם, אביחי בוארון מיוזמי העצרת, פרופ' טליה איינהורן, עו"ד כנרת בראשי. השר יריב לוין וח"כ שמחה רוטמן ינאמו מבניין הכנסת. 

אלה החסימות הצפויות בתל אביב היום בעקבות המחאה המתוכננת היום של תומכי הרפורמה: החל מהשעה 16:00 ייחסמו רחובות באזור קפלן, ומהשעה 20:30 ייחסם גשר יהודית למעבר הולכי רגל.

הרחובות הבאים ייחסמו לתנועת כלי רכב מהשעה 16:00: רחוב קפלן ייחסם מרחוב אבן גבירול עד דרך מנחם בגין לשני הכיוונים. צומת קפלן דרך מנחם בגין תיחסם לצפון ולדרום (כולל השיקועים). רמפות גשר השלום ייסגרו לצפון ולדרום (לא תהיה אפשרות לרדת לכביש 20).

צומת יגאל אלון-השלום תיחסם למערב. תיחסם צומת יגאל אלון-תוצרת הארץ (כלי הרכב יופנו לרחוב תוצרת הארץ). תיחסם צומת השלום-תוצרת הארץ (כלי הרכב יופנו מזרחה). צומת השלום-עליית הנוער תיחסם למזרח. צומת יגאל אלון-השלום תיחסם לדרום. צומת יגאל אלון-תובל תיחסם לצפון. צומת יצחק שדה-המסגר תיחסם לצפון. לא תתאפשר יציאה מרחוב בן אביגדור לרחוב המסגר. ייחסמו הרחובות מיגאל אלון לכיוון עמינדב, קרמניצקי, תובל, ויקי שירן והיציאה מתחנת הדלק (התנועה תתאפשר מרחוב הסוללים).

משפחות שכולות בשרשרת אנושית ליד הכנסת 

משפחות שכולות מקבוצת "במותם ציוו" משתתפות בשרשרת אנושית מהכותל ועד הכנסת בקריאה לעצירת החקיקה והידברות. המשפחות לוקחות חלק בפעולות המחאה, ולמעלה מ-500 בני משפחות שכולות, מקבוצות ב"מותם ציוו" ו"משפחות שכולות למען דמוקרטיה", חתמו בשבוע האחרון על עצומה התומכת בהשהיית התנדבות לשירות מילואים.

"ממשלה שפועלת להסרתם של הבלמים, האיזונים ומנגנוני הביקורת על החלטותיה, איננה ממשלה לגיטימית. פעולותיה מקעקעות את אופיה", מסרו.

ישיבת חירום של פורום העסקים

פורום העסקים הכולל בכירים בחברות הגדולות במשק ואת מנהלי כל הבנקים מקיימים הבוקר ישיבת חירום לגבי המשך פעילותם נגד מהלך החקיקה וחזרה להידברות. ראשי החברות השתתפו בצעדה אתמול לירושלים וביום שישי הקימו מאהל מחאה ליד הכנסת, אליו הגיעו למעלה מ-100 אנשי עסקים בכירים. מנכ"לי הבנקים חנן פרידמן של לאומי ודב קוטלר של הפועלים נאמו באוהל המחאה וקראו לממשלה לעצור את הליך החקיקה.

מאות חברות הייטק משתתפות במחאה

למעלה מ-200 חברות הייטק וקרנות הון סיכון הודיעו כי ישתתפו היום באירועי המחאה. חלקן יסגרו לחלוטין את פעילות החברה, חלקן יאפשרו יום חופש מלא על חשבונן, וחלקן יום חופש חלקי. החברות יוציאו כ-100 אוטובוסים להפגנה מול הכנסת.

בין החברות המשתתפות (רשימה חלקית מאוד): ויקס, וויז, מאנדי, פאפיה גלובל, למונייד, רדיס, ריסקיפייד, האניבוק, פורטר, יוטפו, מליו, סרנוס ופיטנגו.

משרדי עורכי הדין הגדולים שובתים

משרדי עורכי דין מתוך 20 הגדולים הודיעו הבוקר כי הם משביתים את העבודה על-מנת להצטרף למחאה נגד הרפורמה המשפטית וביטול עילת הסבירות. המשרדים קראו לעובדיהם לעלות לירושלים ולהצטרף למחאה. 

הפירמות השובתות הן: אגמון, ארנון, ERM, ארדינסט בן נתן טולידאנו, ברנע, גורניצקי, הרצוג, מיתר, נשיץ ברנדס אמיר, מ.פירון, פרל כהן, KBR, שבלת וש.הורוביץ.

תפילה המונית בכותל לשלמות העם

בתוך כך, הבוקר נערכת תפילה המונית בכותל המערבי בירושלים בהשתתפות מתנגדי ותומכי המהלך לשינוי מערכת המשפט, בקריאה להגיע ל"הסכמות רחבות", בה לוקחים חלק רבנים רבים, אנשי מערכת הביטחון לשעבר ופעילי מחאה. גם יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, הגיע הבוקר לכותל. בסיום התפילה ההמונית, המתפללים צפויים ליצור שרשרת אנושית מהכותל ועד למשכן הכנסת. 

יו''ר המחנה הממלכתי, ח''כ בני גנץ , בתפילת האחדות שהתקיימה הבוקר בכותל / צילום: אלעד מלכה
 יו''ר המחנה הממלכתי, ח''כ בני גנץ , בתפילת האחדות שהתקיימה הבוקר בכותל / צילום: אלעד מלכה

היוזמה קוראת "למנוע את הקרע בעם". לדברי המשתתפים, "זה הזמן לתת ידיים, יחד, מתוך החובה להגיע להסכמה רחבה. אנו מתמודדים עם ימים לא פשטים. נראה כי המדינה נמצאת במשבר עמוק ועלולה להגיע לקרע בלתי ניתן לאיחוי. לא משנה מי צודק, ברור שהעם ישלם מחיר כבד מנשוא".

בין המשתתפים ביוזמה: הרבנית יפה גיסר, הרבנית מלכה פיוטרוקובסקי, הרב אברהם סתיו, הרב בני לאו, הרב שי פירון, שילת, אנשי הצבא ומערכת הביטחון ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין, ראש השב"כ לשעבר יורם כהן, ראש המוסד לשעבר תמיר פרדואלוף במיל' גיורא איילנד רא"ל דן חלוץ . בנוסף לוקחים חלק פרופ' אליקים רובינשטיין, עו"ד רז נזרי, פרופ' רון שפיר, פרופ' אביעד הכהן. על הקריאה חתומים מאות משתתפים. 

אירוע תפילה המוני לשלמות העם ברחבת הכותל, הבוקר / צילום: עודד כספי
 אירוע תפילה המוני לשלמות העם ברחבת הכותל, הבוקר / צילום: עודד כספי

אהרן ברק: ביטול עילת הסבירות מאיים על שלטון החוק

בתוך כך, נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק מבהיר היום כי הוא מתנגד לביטול עילת הסבירות. לדבריו, "לאחרונה נוהגים גורמים פוליטיים מסוימים, ובהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, להסתמך עליי, כאילו אני מסכים או משלים עם הצעת החוק לביטול או צמצום עילת הסבירות המונחת עכשיו לפני הכנסת לקריאה שניה ושלישית.

"ההסתמכות עליי, כדי להצדיק הצעת חוק זאת, אינה ראויה ואינה נכונה. לכן אני רואה לנכון להעמיד דברים על דיוקם.

"וזאת עמדתי: אני מתנגד להצעת החוק לביטול או צמצום עילת הסבירות בכל תוקף, ומשוכנע כי ההצעה, אם תאושר על-ידי הכנסת, תפגע באופן קשה בערכי היסוד של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, והיא מאיימת לערער את שלטון החוק, המינהל התקין, טוהר המידות בשלטון וזכויות היסוד של כל אדם בישראל". 

ההסתדרות הגישה מתווה

בעקבות ישיבת החירום שכינס אתמול יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, ערב הפגנות הענק נגד החקיקה המשפטית בירושלים ובתל אביב, הוציאה ההסתדרות הודעה המפרטת את צעדיה להמשך.

לפי ההודעה, "בימים האחרונים הגשנו מתווה לראש הממשלה בנימין נתניהו, המוכר גם לראשי האופוזיציה, ועל-פי הבנתנו - הפערים ניתנים לגישור. במקרה שהצדדים לא יגיעו לפתרון מוסכם על-פי הצעתנו, נתכנס היום בשעה 16:00 לקבלת החלטות בדבר המשך הצעדים". 

27 אלף הסתייגויות נדחו

הצעת החוק המדוברת אושרה בשבוע שעבר להצבעה בוועדת החוקה, לאחר שנדחו למעלה מ-27 אלף הסתייגויות שהוגשו נגדה.

הצעת החוק מבקשת למעשה לקבוע בחוק יסוד כי בית המשפט אינו מוסמך לא רק לתת סעד במקרים שבהם הממשלה פועלת בחוסר סבירות, אלא אף לדון בשאלה אם הרשות נהגה בסבירות או לא.

בנוסחה העדכני של ההצעה מודגש כי בית המשפט לא יוכל לדון גם בהחלטות שנוגעות למינויים ולמצבים שבהם הממשלה לא מפעילה סמכות שהיא מחויבת בהפעלתה. כך למשל, אם שר המשפטים יריב לוין יבחר שלא לכנס את הוועדה לבחירת שופטים, בית המשפט לא יוכל לחייב אותו לעשות כן.

הלחץ סביב הצבא גובר

במהלך סוף השבוע הודיעו 1,142 טייסים ומשרתי מילואים נוספים מחיל האוויר כי יפסיקו להתייצב לשירות אם החקיקה תימשך. שר הביטחון יואב גלנט הביע דאגה מהצהרות הטייסים ומסר כי הוא פועל לדחיית החקיקה בכנסת. זאת, תוך בחינת האפשרות להארכתו באופן חריג של מושב הקיץ וניסיון לגייס למהלך את ראשי הקואליציה. בינתיים לא ידוע על הסכמה - מצד הקואליציה או האופוזיציה - למהלך כזה.

במקביל, בסוף השבוע הודיעו נציגים של כ-40 יחידות מילואים כי כ-10,000 אזרחים ואזרחיות יפסיקו את התנדבותם למילואים במקרה שהחקיקה תקודם.

מנגד, בהצהרה לתקשורת שנשא ביום חמישי, ראש הממשלה בנימין נתניהו האשים את אנשי המילואים בקריאה לסרבנות וכן תלה באופוזיציה את האחריות לכישלון ההידברות בבית הנשיא. "היד שהושטנו נותרה באוויר", טען. באופוזיציה טענו כי אין שחר לדברים. 

7:00 | המומנטום של הבורסה ייעצר?

בתוך שלל האירועים הפוליטיים, הבורסה בתל אביב תפתח את שבוע המסחר שלה אחרי תקופה חיובית במיוחד. מתחילת החודש מדד הדגל, ת"א 35, טיפס בכ-8% ועקף את רוב הבורסות המרכזיות בעולם. עם זאת, מתחילת השנה הבורסה המקומית עדיין מציגה ביצועי חסר בצל אי-הוודאות הפוליטית.

לא ברור כיצד ישפיע המצב על יום המסחר. בפעם הקודמת שהמתיחות הפוליטית הגיעה לשיא בחודש מרץ, וההסתדרות השביתה את המשק, הבורסה דווקא עלתה בחדות. אלא שאז כבר היה די ברור שראש הממשלה נתניהו צפוי להקפיא את החקיקה, והפעם המצב שונה - לפחות לעת עתה.

ברקע נמצאים גם האיומים של פורום העסקים, הכולל עשרות מראשי המשק, לנקוט צעדים לעצירת המשק אם החקיקה תמשיך במתכונת חד-צדדית.