מט"ח | סיקור שוטף

"חשש לאפקט דומינו": מה מעריכים המומחים שצפוי בשוק המט"ח?

שבוע המסחר בשוק המט"ח המקומי נפתח עם תנודתיות • אמש, הדיונים על ביטול חוק עילת הסבירות הובילו לתנודתיות חריגה במסחר בשוק המניות • לאיזה כיוון השקל צפוי ללכת לאור הדרמה הפוליטית? הכלכלנים הבכירים מסבירים

השקל מול הדולר / צילום: Shutterstock
השקל מול הדולר / צילום: Shutterstock

10:25

האירו והדולר נחלשים בכ-0.1% מול השקל. האירו עומד כעת על שער של 4.01 שקלים והדולר על 3.61 שקלים.

08:41

השקל נחלש מול הדולר ב-0.1% ונסחר סביב 3.62 שקלים. מול האירו, השקל נסחר ביציבות סביב 4.02 שקלים.

08:16

השקל נחלש מול הדולר והאירו עם פתיחת המסחר. מול הדולר, השקל נחלש בשיעור של 0.3% ונסחר סביב 3.62 שקלים. מול האירו, השקל נחלש בשיעור דומה ונסחר סביב 4.03 שקלים.

06:00

שבוע המסחר בשוק המט"ח צפוי להיפתח בסערה, לאור הדרמה הפוליטית שמתחוללת סביב הדיונים על ביטול עילת הסבירות.

אמש בשוק המניות המקומי, נרשמה תנודתיות חריגה כאשר בבוקר המסחר, מדדי המניות התנהלו בירידות של כ-1%. לקראת שעות הצהריים, עם פרסום הדיווחים על התקדמות לעבר פשרה בחקיקה, מדדי המניות בבורסה נצבעו בירוק בוהק ורשמו עליות של כ-2%, אך לקראת סיום המסחר, עם הצהרת הליכוד על דחיית מתווה ההסתדרות, העליות בת"א התמתנו, ומדד ת"א 35 ננעל בעלייה של כ-1%.

אירוע חסר תקדים במשק: כך תעבוד שביתת הענק 
היום שאחרי עילת הסבירות: מה תוכל הממשלה לעשות, והאם ייתכן שהחוק ייפסל 

בדומה לשוק המניות המקומי, גם בשוק המט"ח צפויות להירשם תנודות חדות, בהתאם להתפתחויות הפוליטיות. 

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI מסביר: "ככל שמתקרבים לרגעי ההכרעה בנוגע לחקיקת עילת הסבירות מובן שזהו הגורם העיקרי שמשפיע על השוק המקומי. עם זאת הסיכום הסופי, במקרה שאכן יושג, הוא זה שיקבע בסופו של דבר את כיוון השוק. שכן, גם עצירת החקיקה בסיבוב הקודם וניסיונות המו"מ בבית הנשיא לא הובילו להסכמות אלא לניסיון חקיקה חד צדדי, כך שיידרש מתווה אמין יותר בכדי להוביל לסגירת פערים נוספת ביחס למגמה העולמית".

"בהתאם לכך, במקרה שבסופו של דבר לא תושג פשרה והחקיקה תקודם באופן חד צדדי, צפויה עלייה מחודשת בפרמיית הסיכון של המשק בין אם בפתיחת פערים מול השווקים בעולם ובין אם בהיחלשות של השקל".

גם יוסי פריימן מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות מתייחס למגמה הצפויה בשוק המט"ח: "התרחבות בהיקף הסרבנות לשרות צבאי תחת הדיונים בגין הרפורמה השיפוטית מעלה חשש מאפקט הדומינו כאשר השבתת המשק בתקופה של ירידה חדה בהשקעות זרות עשויים לגרור לריצה לאי מבטחים וביקוש לדולר. במקרה שהיחלשות השקל תעמיק ויתקיים מהלך של פיחות השקל לעבר רמת ה-3.80, הדבר עלול לאתגר את מקבלי ההחלטות שכן התנועה תתרום ללחצים האינפלציוניים ולעלייה מחודשת של מדד המחירים לצרכן. במשק הישראלי בו שיעור ניכר מהאשראי היינו על בסיס ריבית משתנה, הרי שהדבר יפגע קשות בהכנסה הפנויה".