המינוי שקידם שר האוצר הסתבך, ורשות ניירות הערך נתקעה ללא יו"ר

שר האוצר אמנם הודיע לפני חודש על מינויו של עו"ד ספי זינגר ליו"ר רשות ני"ע, אך בינתיים ההליך מתעכב, ולרשות אין בעל בית כבר שלושה חודשים • עפ"י החוק, רק יו"ר יכול להחליט לפתוח בחקירות חדשות • החשש: יש מי שמנצל את הוואקום שנוצר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

זה שלושה חודשים שרשות ניירות ערך מתפקדת ללא יו"ר מכהן. מאז עזיבתה של ענת גואטה באפריל האחרון עלו שמות רבים כמחליפים אופציונליים, בהם מאיר לוין, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט כלכלי) והיועץ המשפטי לחברת הפניקס, מני נאמן, שהסיר בסופו של יום את מועמדותו לתפקיד.

אירוע חסר תקדים במשק: כך תעבוד שביתת הענק 
היום שאחרי עילת הסבירות: מה תוכל הממשלה לעשות, והאם ייתכן שהחוק ייפסל 

ביוני הודיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי יהיה זה ספי זינגר שימונה ליו"ר בכפוף לאישורה של הוועדה לבדיקת מינויים בחברות ממשלתיות ותאגידים סטטוטוריים, והבשורה על כך תפסה את השוק בהפתעה.

אין חכם כבעל ניסיון?

זינגר עבד מספר שנים במשרד המשפטים, במחלקת יעוץ וחקיקה (כלכלי), תחת המשנה הקודם, אבי ליכט, וטיפל בעיקר בתחום של חדלות פירעון. לאחר מכן פנה למגזר הפרטי והוא עובד מאז כשותף במשרד הרצוג פוקס נאמן, שם הוא אמון גם כן בעיקר על נושא חדלות פירעון.

אנשים שעבדו עם זינגר בנקודות שונות בקריירה מתארים אותו כאדם חכם, חרוץ ויצירתי. יחד עם זאת, הבחירה בו חרף חוסר הניסיון שלו בדיני ניירות ערך, תחום משפטי ספציפי מאוד עם חשיבות רבה במיוחד לידע נצבר, הרימה לא מעט גבות.

המבקר האחרון והחשוב שבהם הוא היועץ המשפטי למשרד האוצר, אסי מסינג, אשר לפני מספר ימים פורסם כי הוא מתנגד למינוי בנימוק שלשיטתו זינגר נעדר את הכישורים המתאימים לתפקיד, כמו גם ניסיון מקצועי רלוונטי, וכי הביע את עמדתו זו גם בפני הוועדה לבדיקת מינויים.

בשלב זה קשה לומר מה תכריע הוועדה לבדיקת מינויים, בראשותה של השופטת (בדימוס) שולמית דותן. בסביבתו של סמוטריץ' מציינים כי היועמ"ש מסינג קיבל מענה לכל שאלותיו בנוגע למינוי, ואילו באוצר מאותתים כי העובדה ששאלת המינוי תוכרע בוועדה, כפי שהיה ממילא ידוע, לא מלמדת דבר על עמדתו של מסינג, שאין כל סיבה להניח שהשתנתה.

הוואקום שנוצר מסוכן

בינתיים, מכל מקום, פועלת הרשות ללא יו"ר, ובשלב זה לא ידוע כמה זמן הסטטוס הזה יימשך. רשות ניירות ערך היא תאגיד סטטוטורי שבראשו יושב-ראש, ומליאה שלה סמכויות לקבל החלטות בנושאים מסוימים. בדומה לבנק ישראל, הרשות נועדה להיות עצמאית וחזקה, דבר משמעותי ביותר בהתחשב בגורמים שעליהם היא מפקחת, שנחשבים למתוחכמים בשוק, בהם פירמות עורכי הדין הגדולות והשחקנים החזקים במשק. בניגוד לגופים אחרים, חוק ניירות ערך מגדיר סמכויות מסוימות שמסורות לידיו של היו"ר בלבד, ובהיעדרו - אין מי שימלא את החלל.

המשמעותית ביותר נוגעת לאכיפה. יו"ר הרשות הוא היחיד שיכול להכריז על פתיחה בחקירה - פלילית ומינהלית, וגם להחליט אם הליך מסוים ינותב לערוץ מינהלי או פלילי. בנוסף, היו"ר הוא גם הגורם היחיד ברשות שיש לו סמכות להגיע להסדרים בהליכים מינהליים. ללא יו"ר, הרשות נעדרת את הכלי האכיפתי הזה לגמרי. היא תוכל לפתוח בחקירות בעתיד על אירועים שאירעו בתקופה שלא היה יו"ר בראשה, אך אם ישנה גניבה גדולה שמתרחשת, לפי שעה - אין לרשות איך לעצור אותה.

במשרדי עורכי דין מספרים על לקוחות בשוק שפונים אליהם וטוענים שהפרצה הזו אכן מנוצלת על־ידי גורמים מתוחכמים בשוק, שנעשות מניפולציות בדיווחים ושהתחושה הכללית היא של ריפיון, שאין מי שמנהל את העניינים ברשות ושיש מי שמשתמשים בזה. השגרה פועלת, אך שום דבר מעבר לה. גורמים שעבדו ברשות בעבר העידו כי במסגרת העבודה השוטפת של הרשות כל החלטה חשובה מגיעה בסוף לכסאו של היו"ר, ובהיעדרו עשוי להיווצר צוואר בקבוק של נושאים ללא הכרעה.

סוגיה נוספת נוגעת לתהליכי עומק רחבים יותר. ללא יו"ר, אין לרשות "אג'נדה". בינתיים, עד שייקבע אחרת, פועלים ברשות על־פי התוכנית הרב־שנתית שהותוותה בתקופת היו"ר הקודמת אך בהתפתחויות חדשות למשל שטעונות מענה - אין כרגע איך לטפל.

רשימת האתגרים ארוכה

שאלת היוקרה, הדומיננטיות והאפקטיביות של הרשות מלווה את פעילותה כבר מספר שנים. מספר אתגרים שאירעו בה ואינם קשורים כלל לעת הנוכחית, סיפקו מצע מאתגר עוד כשהיה יו"רית מכהנת. בתקופת הקורונה, שהייתה גם שיא של פריחה בהייטק, עזבו את הרשות מספר בעלי תפקידים משמעותיים לשוק הפרטי, מה שהצעיר מאוד את כוח האדם ברשות - לטוב ולרע.

בין היתר נטען כי הרשות איבדה מהיוקרה שלה, ושהיא איננה משמשת עוד בתפקיד מרכזי בשוק כפי שהייתה בעבר. במקביל, יחסים עכורים עם רשות שוק ההון יצרו ממשקי עבודה קשים ביותר בין הרשויות באופן שהקשה על רגולציה מיטבית. במשרדי עורכי הדין הפרטיים מעידים גם על משכי המתנה ממושכים לתשובות של הרשות גם לשאילתות שהמענה להן לא סבוך כלל.

מנגד, גורמים ברשות דוחים את הטענות על הסף. לטענתם הסוגיה היחידה שבאמת מחייבת מענה מידי היא האכיפה. יתר הנושאים, ובראשם הפיקוח, פועלים מצוין גם ללא יו"ר. הם מציינים כי בראש הרשות עומד מנכ"ל ושדרת ניהול בכירה חזקה ותקיפה, וכי ברשות שמחו על "דם חדש" שהגיע בין היתר מהמגזר הפרטי.

בנוסף מבהירים שם שהתחומים הקריטיים, כמו החיבור של ההייטק לשוק ההון ובלימת הבריחה של הענף מישראל מטופלים ביתר שאת, וכי כלל הנושאים שקודמו ברשות בשנים האחרונות ממשיכים לקבל טיפול מקצועי.

ביניהם העבודה המשותפת עם משרד המשפטים על התיקון הגדול לחוק החברות בהיבטים הרגולטוריים, עבודת הפיקוח השוטפת וכלל החקירות וההסדרים שנקבעו בתקופתה של היו"רית הקודמת. כן נטען כי הפידבקים שמקבלת הרשות מגורמים העובדים עמה ממשיכים להיות טובים גם בעת הזו, וכי היא נחשבת לרגולטור הפיננסי שהעבודה עמו היא הטובה ביותר.

מרשות ניירות ערך נמסר: "הרשות פועלת בחודשים האחרונים כפי שפעלה עוד קודם, בצורה מקצועית ורציפה בהתאם לסמכויות המוקנות לה על פי חוק. סמכויות אלה כוללות פיקוח שוטף על שוק ההון בכללותו, הבורסה, התאגידים המדווחים, קרנות הנאמנות, מנהלי תיקים, יועצי השקעות ושאר הגורמים המפוקחים - פיקוח המתבצע כולו בצורה מלאה ומקיפה. הרשות מדגישה כי גופי האכיפה ממשיכים גם הם לפעול על מנת לאתר ולמנוע הפרות דינים בתחום ניירות הערך.

"נוסף על כך, ממשיכה הרשות לפעול לקידום ולפיתוח שוק ההון המקומי בשיתוף פעולה מלא עם משרדי הממשלה והרגולטורים הנוספים. בין הנושאים שמקדמת הרשות, רפורמת הבנקאות הפתוחה באמצעות חקיקה והובלת יישומה של הרפורמה. בכל הנוגע לסמכויות אשר מצויות על פי חוק תחת סמכות יו"ר הרשות, הן מושהות באופן זמני עד למינוי יו"ר חדש לרשות. הרשות פנתה לגורמים המשפטיים הרלוונטיים על מנת למצוא פתרון זמני לתקופת הביניים בה אין יו"ר ממונה לרשות".

מלשכת שר האוצר לא נמסרה תגובה.