אהרון פרנקל הגדיל החזקה במאגר תמר בהשקעה של כ–300 מיליון שקל

מגדיל את החזקותיו בתמר פטרוליום לכ–25% מהמניות והופך לבעל המניות הגדול באחת מהחברות המחזיקות בתמר • בדצמבר האחרון רכש 11% מהזכויות במאגר

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין
אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

איש העסקים אהרון פרנקל מגדיל את החזקתו במאגר הגז הטבעי תמר באמצעות רכישת מניות נוספות בתמר פטרוליום . פרנקל רוכש כ-20% ממניות החברה מהגופים המוסדיים הראל, מגדל ומקרן הגידור ברוש, בתמורה לכ-300 מיליון שקל.

הרכישה מבוצעת בפרמיה של כ-30% על מחיר הנעילה של תמר פטרוליום, המחזיקה ב-16.75% מהזכויות במאגר תמר, והיא תגדיל את החזקותיו של פרנקל בחברה לכ-25% מההון. בכך הוא יהפוך לבעל מניות מרכזי בחברה לצידו של איש העסקים אלי עזור, המחזיק ב-23.7% ממניות תמר פטרוליום. המניה זינקה ב-15% ביום א' ומשקפת לחברה שווי של כ-1.3 מיליארד שקל. בשנה האחרונה עלתה מניית תמר פטרוליום ב-60%.

מאגר תמר הוא שדה גז טבעי, שמפיק גם קונדנסט (גז טבעי מעובה). המאגר ממוקם בים התיכון, כ-90 קילומטר מערבית לעיר חיפה.

שדה תמר התגלה בינואר 2009 והפקת הגז ממנו החלה ארבע שנים לאחר מכן. אומדן עתודות הגז במאגר מוערך ב-11.1 טריליון רגל מעוקבת (TCF) של גז טבעי, וכ-14.5 מיליון חביות קונדנסנט.

עוד קודם לעסקה הנוכחית, בדצמבר אשתקד, מימש פרנקל האופציה שקיבל מידי חברת מובאדלה פטרוליום, חברת אנרגיה שנמצאת בבעלות אבו דאבי, לרכישת 11% ממאגר הגז תמר. פרנקל שילם אז תמורת הנתח סכום של 522 מיליון דולר, כאשר מרבית הסכום מומן על ידי בנקים בארץ ובחו"ל.

פרנקל הזרים בעסקה הון עצמי בשיעור של 30%, קרוב ל-160 מיליון דולר. לאחר העסקה נותרה מובאללה להחזיק 11% ממאגר תמר כשמלבדה ומלבד פרנקל מחזיקים בו ענקית האנרגיה שברון (25%), ישראמקו (28.75%) תמר פטרוליום (כאמור 16.75%), דור חיפושי גז (4%) והשותפות אוורסט (3.5%).

"אני מאמין מאוד ביציבות אנרגטית"

פרנקל ציין בעקבות הדיווח על הרכישה כי "אני מאמין מאוד ביציבות אנרגטית, והגז הוא מקור נקי לייצור אנרגיה לטווח הבינוני, עד שיתממשו התוכניות לשימוש באנרגיה חלופית ועד שיימצאו מקורות וטכנולוגיות חדשות אחרות לייצור אנרגיה נקייה. המשאב הזה צריך להיות מנוצל נכון, ויש לו השפעה גיאופוליטית חשובה באזור, למיצובה של ישראל כמעצמה אנרגטית וכספקית גז יציבה ומהימנה".

אהרון פרנקל הוא אחד מאנשי העסקים הפוריים בשוק ההון בשנים האחרונות. במהלך שנת 2020 ניצל פרנקל ירידה של עשרות אחוזים במניית חברת הנדל"ן המניב גב-ים בעקבות החששות מהשלכות משבר הקורונה על עסקי המשרדים שלה, וביצע רכישת ענק של מניות (37.2%), שהפכה אותו למועמד לרכישת השליטה בה.

אשתקד מכר פרנקל את מניותיו בגב-ים לידי חברת נכסים ובניין תמורת 3.1 מיליארד שקל, מהלך שהניב לו רווח של 1.25 מיליארד שקל בפחות משנתיים ותשואה של כ-100% על ההון שהשקיע בגב-ים.