"צמצום כוח מערכת המשפט בישראל": החוק לביטול עילת הסבירות מזנק לראש סדר היום העולמי

כך נראה המאבק על מערכת המשפט בראי התקשורת העולמית • "ישראל אישרה חוק המצמצם את כוחו של ביהמ"ש העליון", דיווחה רשת CNN בכותרת ראשית • "הפרלמנט הישראלי אישר חוק המגביל את מערכת המשפט", דיווח ה"ניו יורק טיימס" • וב"גרדיאן" הבריטי נכתב כי "הפרלמנט הישראלי אישר את התוכנית השנויה במחלוקת של נתניהו"

כך מסקרים בעולם את הסערה המשפטית בישראל
כך מסקרים בעולם את הסערה המשפטית בישראל

אישור החוק המבטל את יכולת בתי המשפט בישראל להשתמש בעילת הסבירות כדי לפסול החלטות נבחרי ציבור, הפך בדקות האחרונות לכותרות ראשיות בכלי התקשורת הבינלאומיים. "ישראל אישרה חוק המצמצם את כוחו של בית המשפט העליון", דיווחה רשת CNN בכותרת הראשית שלה כעת. 

העתירות נגד ביטול עילת הסבירות הוגשו: מי השופט שידון ומתי תהיה הכרעה? 
אחרי ביטול עילת הסבירות: מה תוכל הממשלה לעשות, והאם ייתכן שהחוק ייפסל 
איך ייראה המשק הישראלי ללא עילת הסבירות?

רוב כלי התקשורת מדווחים כי מדובר ב"חלק ראשון" מתוכנית המהפכה המשפטית של הממשלה הנוכחית בישראל, שנועדה להחליש את מעמדו של בית המשפט העליון. "זוהי המהפכה המשמעותית ביותר מאז שנוסדה ישראל ב-1948", המשיכה לדווח הרשת האמריקאית.

החדשות מישראל השתלטו על סדר היום הבינלאומי תוך דקות. "הפרלמנט הישראלי אישר חוק המגביל את מערכת המשפט", מדווח כעת ה"ניו יורק טיימס" בכותרת הראשית שלו, וגם ה"וושינגטון פוסט" מדווח בכותרת ראשית על כך ש"הפרלמנט הישראלי מאשר את המהפכה המשפטית, בעוד המשטרה מתעמתת עם מפגינים". כלי התקשורת האמריקאים מדגישים את ניסיון ההתערבות הכושל של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שהפציר בראש הממשלה בנימין נתניהו להימנע מחקיקה חד-צדדית.  

מתוך ניו יורק טיימס
 מתוך ניו יורק טיימס

נתניהו נתפס כמי שמקדם את החוק באופן אישי

גם באירופה הכותרות הראשיות נכבשו על-ידי התמונות מישראל. את התמונות של המחאה הציבורית שהופיעו מהבוקר (ב'), החליפו הפרצופים הצוהלים של ראשי הקואליציה אחרי אישור החוק. נתניהו נתפס באירופה כמי שמקדם את החוק באופן אישי. "הפרלמנט הישראלי אישר את התוכנית השנויה במחלוקת של נתניהו לשינוי פני בית המשפט העליון", כתב ה"גרדיאן" הבריטי. ה"שפיגל" הגרמני כתב: "הפרלמנט הישראלי אישר חלק מרכזי מהמהפכה המשפטית בישראל". 

מתוך דר שפיגל
 מתוך דר שפיגל

גם בעיתונים הכלכליים דיווחו בהרחבה על הנעשה בישראל: "הפרלמנט הישראלי אישר את החלק הראשון של המהפכה המשפטית" נכתב ב"פייננשל טיימס". העיתון הכלכלי הבריטי צירף פרשנות מאת יובל נוח הררי, שבה נכתב כי "הדמוקרטיה הישראלית נלחמת על חייה". הררי נחשב למתנגד בולט של תוכנית המהפכה המשפטית של הממשלה הנוכחית. במאמר הוא טוען כי הממשלה הנוכחית מנסה "לנטרל" את בית המשפט העליון.

סוכנויות הידיעות רויטרס, בלומברג, איפי ואחרות דיווחו בזמן אמת על ההצבעה וכעת על אישור החוק. "החוק החדש יגביל את היכולת של שופטים לפסוק נגד החלטות של הממשלה ושל שרים" נכתב בבלומברג, שציינה גם כי "התוכנית היא חלק ממהלך רחב יותר של נתניהו להגביל את כוחה של מערכת המשפט". 

מתוך וושינגטון פוסט
 מתוך וושינגטון פוסט

"ישראל נמצאת במשבר"

לפני החדשות המתפרצות על אישור החוק, היו אלה הפגנות המחאה נגד ביטול עילת הסבירות באמצעות חקיקה, העימותים ברחובות והמגעים הפוליטיים בניסיון למצוא פשרה של הרגע האחרון, שתפסו את עיקר הכותרות. "הכנסת הישראלית מצביעה היום על חוק שעשוי לפגוע משמעותית בעצמאות הרשויות", נכתב במגזין ה"שפיגל" הבוקר, "בעוד ישראל ניצבת בפני קטסטרופה פנימית וחיצונית".

"ישראל נמצאת במשבר. המהפכה המשפטית קורעת את המדינה לגזרים, וההפגנות הופכות לאלימות יותר. ראש הממשלה נתניהו דבק בפרויקט שלו, וכעת הכנסת תצביע בעניין", נכתב בכותרת המשנה של מאמר ב"טאגסשפיגל" הגרמני, שגם הוא דיווח על ההצבעה היום.

לא רק כלי התקשורת בגרמניה דיווחו בהרחבה על הנעשה בישראל, אלא גם מקביליהם ברוב מדינות אירופה, כאשר תמונות של המחאה הציבורית מלוות את הדיווחים. ה"לה מונד" הצרפתי העריך הבוקר כי "מדינת ישראל נמצאת במהומה פנימית לפני הצבעה על תוכנית שינוי מערכת המשפט של נתניהו". ה"ליברסיון" מהשמאל פרסם מאמר מיוחד שכתב לו הסופר דוד גרוסמן, בו הוא קובע כי השבוע "ייחרץ גורלה של מדינת ישראל". גם "הרפובליקה" האיטלקי הדפיס את המאמר. "שעת הכרעה בישראל סביב הרפורמה המשפטית", דיווח ה"סטנדרד" האוסטרי, וה"דאגנס ניהטר" השבדי כתב כי "ישראל נמצאת על ספו של עידן משפטי חדש".

כמו רוב כלי התקשורת ביבשת. אחד הנושאים המרכזיים העולים בדיווחים הוא מחאת המילואימניקים, מכתבי הטייסים המאיימים להפסיק את התנדבותם וכן מכתבי משרתים ביחידות אחרות. "לא בטוח שהם יממשו את האיום, אבל עצם ההודעה מראה עד כמה ישראל מפולגת", נכתב בטאגסשפיגל, היוצא לאור בברלין. 

"מהפכה שנועדה להחליש את מערכת המשפט"

אתמול (א') עוד דיווחו כלי התקשורת על אשפוזו של ראש הממשלה נתניהו ועל התקנת קוצב הלב, אך כעת עברו הדיווחים להתמקד בהצבעה בכנסת. "עשרות אלפי מפגינים המתנגדים לתוכניתו צפויים להציף את הרחובות במחאה נגד התוכנית שלו לשינוי מערכת המשפט", כתב הבוקר ה"גרדיאן" הבריטי. הסיבוכים הרפואיים של ראש הממשלה, נכתב בעיתון הנחשב למייצג את השמאל במדינה, "הוסיפו טוויסט נוסף לתוכנית חקיקה שפיצלה קשות את המדינה".

ה"וול סטריט ג'ורנל", שהיה במה לכמה מאמרי דעה אוהדים בעד המהפכה המשפטית בתחילת השנה, דיווח כי "ממשלת נתניהו נחושה להעביר את החקיקה... למרות קריאות לפשרה מבית ומחוץ, ביניהן אלה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן".

"החוק המוצע הוא חלק ממהפכה משפטית שנועדה להחליש את כוחה של מערכת המשפט ולהעניק לקואליציה כוח רב יותר", נכתב בעיתון הכלכלי האמריקאי.