איך משפיעה השביתה על הבורסה? מנכ"ל פעילים מסביר אילו סקטורים נהנים יותר

לדברי מנכ"ל חברת ניהול התיקים פעילים, אבישי קרואני, לשביתה של יום אחד יש השפעה כלכלית מועטה, אך יש לשים לב אליה בכל זאת • בנוסף הוא מנסה להעריך מה צפוי בתרחיש של פשרה, ואילו סקטורים ייהנו יותר מתרחיש כזה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

אירועי ההשבתה של חברות עסקיות, כמחאה על ההצבעה בכנסת לצמצום עילת הסבירות, אינם תרחיש מוכר למדי עבור הבורסה. בחודש יולי, עם זאת, נראה שנרשם מפנה, לאחר מחצית ראשונה שבה "קרטעו" המדדים המובילים, בוודאי ביחס לעליות חדות במדדים בניו יורק וברחבי העולם. אבישי קרואני, מנכ"ל פעילים ניהול תיקי השקעות, מנסה להעריך בזהירות את השלכות אירועי המחאה היום (ב') על שוק ההון. 

אירוע חסר תקדים במשק: כל מה שכדאי לדעת על שביתת הענק | שאלות ותשובות
"חשש לאפקט דומינו": מה מעריכים המומחים שצפוי בשוק המט"ח? 
האם הגיע עידן חדש למדד S&P 500? כל נסיגה קלה נתקלת בקונים להוטים 

מתחילת השנה עלו מדדי הדגל בבורסה בתל אביב בשיעור חד-ספרתי, כאשר מרבית העלייה הושגה בחודש יולי, שכן בששת החודשים הראשונים הם סיימו בירידות שערים חד-ספרתיות. מתחילת השנה מדד ת"א 35 עלה ב-5.9%, ומדד ת"א 125 טיפס גם כן בשיעור דומה. זאת בזמן שמדד S&P 500 עלה ביותר מ-18%, ומדד הנאסד"ק המריא בלא פחות מ-34%. משקיעים שעזבו את השוק המקומי בחודשים הראשונים של השנה, מצאו לא רק "מקלט" במדדים האלה - שבחלקם נסחרים דרך קרנות סל שעוקבות אחריהם גם בבורסה המקומית - אלא גם תשואה עודפת חריגה.  

" "הבורסה בתל אביב מצפה או מקווה שתהיה הסכמה" 

לדברי קרואני, "הבורסה בתל אביב מצפה או מקווה שתהיה הסכמה לפחות בכל הנוגע לרפורמה המשפטית. בחודש האחרון שוק ההון התנהג כמי שמאמין שהפשרה אכן תגיע. אפשר היה לראות זאת בצורה של עליות שערים נאות. מדד ת"א 35 עלה ב-8.8% (עד בוקר יום שני, ח' ש'), ומדד הבנקים זינק ב-11.5% באותו פרק זמן". 

אבישי קרואני מנכ״ל פעילים ניהול תיקי השקעות / צילום: גיא הכט
 אבישי קרואני מנכ״ל פעילים ניהול תיקי השקעות / צילום: גיא הכט

מי מהסקטורים הושפע לחיוב מהתקווה הזאת?
"שני התחומים שבלטו לחיוב הם מדד הבנקים, שעלה כאמור בשיעור נאה, וגם מדד ת"א נדל"ן, שעלה מתחילת יולי ב-10%. כמובן שככל שתהיה פשרה בין הצדדים, זה טוב לשוק ההון המקומי. המשקיעים שהסיתו כספים לחו"ל בחודשים האחרונים, עשויים בהמשך להחזיר כספים מהבורסות בארה"ב ובעולם בחזרה לישראל".

למה שהמשקיעים יחזרו "הביתה"?
"הבורסות בחו"ל כבר עלו בחודשים האחרונים בצורה חזקה, במיוחד מתחילת השנה. זאת בזמן שישראל הציגה ביצועי חסר. לכן אם חוזרים למצב של הידברות ושל פשרה, המשקיעים יראו את זה כסימן חיובי, ואז הם יפגשו מחירים נוחים בשוק המקומי". 

""ההשפעה תהיה על כלל הסקטורים" 

אילו סקטורים יושפעו מתרחיש של פשרה בהמשך?
"ההשפעה תהיה על כלל הסקטורים במשק. ניתן לראות שיש סקטורים שיושפעו בצורה יותר מיידית, כמו הנדל"ן והבנקים. אבל להערכתי, כל שוק ההון יושפע לחיוב. כך גם באגרות החוב אנחנו צפויים להשפעה חיובית".

מה המשמעות הכלכלית של יום שביתה?
"ההשבתות הנקודתיות היום, הן איתות, כך שההשפעה שלהן מצומצמת. אבל ככל שהן תתארכנה, ההשפעה תהיה עמוקה יותר ולא טובה מבחינה כלכלית. בתרחיש כזה הן עלולות להשפיע על הכלכלה. ליום אחד או מספר שעות של השבתה יש השפעה לא גדולה. עם זאת, האמירה בעצם ההשבתה - יש לה משמעות בפני עצמה, כי ההשבתה מראה עד כמה ראשי המשק מודאגים מהמצב שעלול להתפתח. לכן הייתי לוקח ברצינות גם השבתה של יום אחד או מספר שעות".