2 טריליון אירו בסכנה: החום הקיצוני מאיים על התיירות באירופה

פינויי ענק של תיירים מיוון, שריפות בסיציליה וגלי החום בספרד מפחיתים את החשק של רבים לנפוש באזור הים התיכון, ועשויים לעצב מחדש את מפת התיירות ביבשת • בינתיים, מספר התיירים כבר פחת ב־10% לעומת השנה שעברה

שריפות ברודוס, יוון / צילום: Associated Press, Petros Giannakouris
שריפות ברודוס, יוון / צילום: Associated Press, Petros Giannakouris

התמונות המככבות באירופה בשבועות האחרונים מאזור הים התיכון לא עושות חשק רב לארוז את המזוודות ולצאת לחופשה באזור. ביוון, שריפות ענק ברודוס ובקורפו הובילו לפינוי התיירים הנרחב ביותר במדינה אי־פעם; בסיציליה שבאיטליה, תיירים נאנקים תחת 47 מעלות חום, וגם שם נאלצו מקומיים ותיירים להימלט משריפות שגבו את חייהם של שלושה קשישים לפחות. שיאי חום של מעל ל־40 מעלות נשברו גם בספרד ולחופי הים האדריאטי, ושריפות משתוללות באתרי תיירות גם באלג'יריה, בתוניסיה ובמקומות נוספים.

רוסיה גוזלת מאפריקה חיטה ומוכרת לה נשק ושכירי חרב במקום
התביעה נדחתה: גיל שויד לא ישלם דמי תיווך על רכישת בית ב-130 מיליון שקל

התמונות, שמופיעות בשערי העיתונים ובמהדורות החדשות היומיות בטלוויזיה, דומות: תיירים במכנסיים קצרים, משפחות שלמות, עם כובעים וחולצות צבעוניות, נמלטים לחופים כדי להיחלץ על ידי סירות. החלום לחופשה רגועה בקיץ הופך לקרב הישרדות. "חופשת הכול כלול", כינו זאת בצער כלי התקשורת הגרמניים, "כולל משבר האקלים". גלי החום החריגים, שינויי האקלים ושריפות היער הפכו בשנים האחרונות לתופעה החוזרת על עצמה במקומות שונים באגן הים התיכון מדי קיץ.

כעת, תוהים מומחי תיירות, וגם הציבור הנופש עצמו, אם מפת תיירות הקיץ - אחד מהמנועים הכלכליים המשמעותיים ביותר ביבשת - עומדת בפני שינוי מהותי על רקע שינויי האקלים במדינות שנחשבו עד כה ליעדים אידיאליים לחופשה.

מודי'ס: פחות משיכה לתיירות בדרום אירופה

תעשיית התיירות האירופית מגלגלת כ־1.9 טריליון אירו בשנה. בחודשים האחרונים נרשמה התאוששות נוספת במספר הטסים ובתנועת התיירים, עד לרמה הקרובה לימי השיא שלפני פרוץ מגפת הקורונה. על רקע המצב הכלכלי השברירי באירופה, היו מי שכינו את הקיץ הנוכחי כתקופה האחרונה של "כיף־פלציה" (Funflation) - החודשים האחרונים שבהם ההוצאות עדיין יגדלו, לפני החורף שבו יצטרכו משקי הבית להצטמצם. על פי התחזיות, צפויה צמיחה מרשימה של תחום התיירות האירופי, ב־3.3% לשנה באופן עקבי בעשור הקרוב.

אך כפי שהוכיחה הקורונה, תחזיות לחוד ומציאות לחוד. נראה כי המציאות האקלימית החדשה כבר משנה את התמונה. "גלי החום הנוכחיים והשריפות", כתבה סוכנות הדירוג מודי'ס השבוע, "מפחיתים את המשיכה לדרום אירופה כיעד תיירותי בטווח הרחוק, ולכל הפחות יכולים להוריד את הביקוש כבר בקיץ הנוכחי. להתפתחויות אלו יהיו השלכות שליליות על החשיבות הכלכלית של מגזר התיירות".

"חלק גדול מתעשיית התיירות האירופית כלל אינו ערוך למה שקורה עכשיו, ומתעורר באיחור", אמרה השבוע לבלומברג אנליסטית בתחום התיירות והסביבה מחברת בוסטון־קונסלטינג־גרופ.

"זה גיהינום. נושמים עשן ואפר"

האיום הגדול ביותר הוא על מדינות כמו יוון, איטליה וספרד, שעומדות במרכז גל החום הנוכחי, ושבהן התיירות היא חלק קריטי מהתמ"ג. ביוון למשל, כ־15% מהתוצר השנתי מגיעים מעסקי התיירות, שחלק גדול מהם נרשם בחודשי הקיץ, אז מיליוני אירופאים נודדים למדינה מצפון וממרכז היבשת כדי לתפוס שמש ולטבול בים. שדות תעופה נפתחים במיוחד, מסעדות ותעשיית שירותים גדולה גם, וכל אלו עומדים כעת בפני איום בשל התדמית השלילית שהולכת ונוצרת לתיירות במדינה.

עדות של תיירת בריטית מהנעשה ברודוס בימים האחרונים, בה פונו כ־20 אלף תושבים ותיירים, הפכה לוויראלית בממלכה המאוחדת: "זה היה גיהינום. נשמנו עשן ואפר. התרכזנו על החוף כי חשבנו שנהיה מוגנים אבל האש התפשטה מכל הכיוונים. הדרך היחידה החוצה הייתה בסירה. למזלנו מישהו מקומי התקשר לכל מי שהוא מכיר, ואזרחים פרטיים באו בכל מיני כלי שיט. אלו היו היוונים שהציבו את עצמם בסיכון גדול וחילצו אותנו, לא הממשלה". היוונים אינם נאבקים רק בשריפות, אלא גם בתדמית של ארצם כיעד תיירותי.

שערי עיתונים באירופה מדווחים על גלי החום הקיצוני והשריפות ביבשת
 שערי עיתונים באירופה מדווחים על גלי החום הקיצוני והשריפות ביבשת

לגלי השריפות של השנים הקודמות ולאלו שכבר נרשמו השנה יש כבר השפעה, כך נראה. לפי נתוני נציבות התיירות האירופית, מספר התיירים האירופיים המתכננים לנסוע ליעדים בים התיכון בקיץ ובסתיו הנוכחיים ירד ב־10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אמנם יעדים כמו ספרד, איטליה, צרפת, קרואטיה ויוון הם עדיין הפופולריים ביותר לחופשת קיץ, אך יעדים חדשים כמו בולגריה, אירלנד ודנמרק הפגינו "זינוק בפופולריות". ההערכות מתבססות על סקר של כ־6,000 נשאלים.

התיירות לחופי האטלנטי צפויה לזנק

שר התיירות הגרמני, קארל לאוטרבך, שאולי מייצג את התייר הגרמני הממוצע (ויש רבים מהם במדינה הגדולה ביותר באיחוד האירופי, ואחת העשירות שבהן), צייץ בשבוע שעבר כי לכמה מיעדי החופשה בדרום אירופה "אין עתיד בטווח הארוך בגלל החום". דבריו עוררו סערה באיטליה, ונציגה רשמית של הממשלה ענתה לו כי אירופה כולה נמצאת בסכנה בשל שינויי האקלים, לא רק יעדי החופשה הדרומיים. מגזרי התיירות אחראים לקרוב ל־10% מהתמ"ג באיטליה ובספרד.

כאמור, היכן שישנם הפסדים, ישנם גם מרוויחים אפשריים. צרפת מספקת דוגמה לאופן שבו שינויי האקלים וההתחממות הגלובלית מעצבים מחדש את תיירות הפנים. הוואקאנס הצרפתי כלל במשך עשורים את החלום על חופשה ממושכת בחורשת אורנים קטנה ליד הים התיכון, ולמי שיכול להרשות זאת לעצמו - בריבירייה הצרפתית עצמה. אבל בשנים האחרונות, הטמפרטורות בקיץ לחופי הים התיכון נוסקות.

אל גלי החום גם השנה התווספו שריפות נרחבות המשתוללות כעת ממערב לניס. כפי שמשתקף בנתוני רכישת בתי קיץ בצרפת, המקומיים מעדיפים כעת את החופים הקרירים של האטלנטי. מחירי הבתים בצפון עלו בשיעור חד בשנים האחרונות. אמנם המים קרים והים סוער, אבל הרוח שמגיעה מצננת את החום והופכת את הלילות לקרירים אפילו בקיץ.

גם פורטוגל אמורה ליהנות מירידת קרנם של אתרי תיירות קיץ בים התיכון. החופים בדרום־מערב המדינה, באזור האלגארבה, נעימים הרבה יותר לביקור במהלך יולי־אוגוסט מאשר ערי בירה ים תיכוניות מזיעות, או חופים מוקפי עשן באיים היוונים. לפי דוח של האיחוד האירופי מתחילת השנה, לו היו הטמפרטורות באירופה מזנקות בארבע מעלות שלמות לעומת המצב לפני המהפכה התעשייתית, התיירות ליוון הייתה קורסת, בעוד זו למקומות כמו בריטניה הייתה גוברת.

בנוסף, במקום ליהנות מהקיץ שלהם, תושבי דרום אירופה כעת מחפשים אתרים קרירים לנפוש בהם. "החיפושים אחרי יעדי נופש קיציים בצפון אירופה בקרב נופשים מדרום אירופה זינקו בימים האחרונים, בהשוואה לנעשה בשנה שעברה", דיווח אתר התיירות eDreams, שציין כי אירלנד במיוחד מסתמנת כיעד קריר לחודשי הקיץ.

"ההתחממות הגלובלית הולכת להפוך יעדים מסוימים לפחות ופחות מתוירים. כל אזור הים התיכון צריך להיות מודאג", אמר לתקשורת הצרפתית ז'אן־פרנסואה ריאל, העומד בראש סוכנות הנסיעות Voyageurs du Monde. "בספרד אנחנו מתחילים לשמוע תיירים התוהים אם הם בכלל צריכים לבלות את חופשת הקיץ שלהם לחופי הים התיכון", אמר מומחה תיירות מבית הספר למינהל של מדריד לרשת CNN.