שתיים מבין שלוש המכונות המתקדמות לדרכונים שהוזמנו לישראל - תקולות

פיילוט של הצבת מכונות אוטומטיות להנפקת דרכונים היה אמור להפחית עומסים בלשכות • אולם הכנסתן התעכבה, ושתיים מתוך השלוש בתל אביב התגלו כתקולות

''מרתון הדרכונים'' בלשכת האוכלוסין בתל אביב / צילום: כדיה לוי
''מרתון הדרכונים'' בלשכת האוכלוסין בתל אביב / צילום: כדיה לוי

משבר הנפקת דרכונים מלווה את ישראל זה שנה וחצי. לפני שלושה חודשים הכריז שר הפנים משה ארבל על פיתרון לא שגרתי להקלה על הפקק שנוצר - "מרתון דרכונים" שנרשם כהצלחה גדולה, אך זמנית. באותה מסיבת עיתונאים, רשות האוכלוסין הבטיחה להכניס תוך חודש מכונות אוטומטיות להנפקת דרכונים בלשכות בתל־אביב ובבאר־שבע. בניגוד להבטחות, המכונות הגיעו רק לפני כשבוע, וללשכת תל אביב בלבד.

יותר מ-1.5% ביום: מה עומד מאחורי ההתחזקות של השקל?
"כשהריבית תרד, תהיה התפרצות, כי ביקוש יש": המנכ"לים של חברות הנדל"ן שומרים על אופטימיות

אם לא די בכך, מתוך שלוש המכונות שהוצבו בלשכת האוכלוסין בתל אביב, שתיים מהן תקולות. המכונה הבודדת שאכן עובדת מנוצלת על ידי "שליפה" של מי שהגיע לתור שהוא קבע מראש, והצעה לממש את התור שלו באחת המכונות. האזרח ממלא פרטים, ואז ניגש למכונה בתהליך שעל פי רשות האוכלוסין עדיין לוקח כחצי שעה. בשלב זה של הפיילוט, המכונות עדיין אינן זמינות לציבור הרחב.

בראיון שהעניק לגלובס לפני כחודש, השר ארבל הביע תקווה שהמכונות יסייעו לקיצור התורים. כשנשאל מנכ"ל הרשות החדש אייל סיסו ע"י גלובס מה הפתרונות שמשרדו מציע המשבר, השיב כי כחלק מפיילוט רחב, משרד הפנים יכניס ללשכות בתל אביב ובאר שבע מכונות אוטומטיות בעוד חודש.

המאגר הביומטרי חייב פיתוח טכנולוגי חדש

מעל 400 אלף דרכונים הונפקו תוך חודש וחצי במבצע של רשות האוכלוסין. אחת המטרות שלו הייתה לקנות זמן ליצירת פתרונות קבועים, דוגמת המכונות להנפקה עצמית.

אך גם כשהן ייכנסו לפעילות מלאה, לא בטוח שכך דמיינו את הפעילות שלהן: ברשות האוכלוסין מסבירים שבמצב הקבוע נשלח אימייל, שיאפשר לנו לקבל לינק, שדרכו נקבע לעצמנו תור וירטואלי למכונה. היתרון, בכל זאת, הוא שכל אדם שינפיק דרכונים דרך אחת המכונות יחסוך תור לפקיד אנושי - שיוכל לשרת אדם אחר.

אבל למה זה קורה? הרי אפשר למצוא במדינות העולם בהן ניתן לחדש דרכונים בצורה אוטומטית או אפילו בדואר. אז למה בישראל זה מתעכב כל כך הרבה? בטווח הקצר, בראיון שהעניק לגלובס טען שר הפנים שמנהלת מערכות המידע ברשות האוכלוסין מצא את עצמו בידיים מלאות לאור הצורך לרכוש מכונות מתקדמות יותר להדפסת דרכונים.

אך בטווח הארוך יותר, הבעיה המהותית היא המאגר הביומטרי שנחשב יוצא דופן בעולם. הצורך לתקשר עם המאגר הביומטרי תוך שמירה מלאה על פרטיות יצרה קשיים טכנלוגיים שמנעו קניית "מוצר מדף", וחייבו פיתוח פתרון ישראלי מאפס.

ומה יהיה בהמשך? כרגע ברשות האוכלוסין לא מוכנים להתחייב לתאריך ואומרים בפשטות "ייקח זמן". לעת עתה, מצב התורים לדרכונים השתפר, וניתן לקבוע תורים בלשכות מרכזיות בטווח זמן של ימים בודדים. אך שהשאלה המרכזית היא מה יקרה בעונה הבאה ובחגי תשרי.