איש לא צפה את הטרנד הזה שכובש את עולם האופנה

הביקוש בתעשיית האופנה לידועניות ודוגמניות מבוגרות גדל בשנים האחרונות • הן נוכחות יותר ויותר במגזינים, במסעות הפרסום, במסלולי התצוגות וברשתות החברתיות

מלמעלה ובכיוון השעון: הלן מירן, ג'וני מיטשל, ג'ואן דידיון וג'יין פונדה. צילומים: ויקיפדיה
מלמעלה ובכיוון השעון: הלן מירן, ג'וני מיטשל, ג'ואן דידיון וג'יין פונדה. צילומים: ויקיפדיה

רורי סטרן היא עורכת האופנה של הוול סטריט ג'ורנל ובעלת הטור "אאוט אוף ברנד"

פרנסס דאנסקומב בת ה־90 החלה לדגמן רק בגיל 82, אחרי מותו של בעלה. כשהבת שלה, דוגמנית בשנות ה־60 לחייה, הציעה לה להצטרף אליה לביקור בסוכנות דוגמניות, היא גיחכה. "את בטח צוחקת". היום היא מבינה ש"זה היה זמן די טוב להתחיל לדגמן, בגלל שזה לא עלה לי לראש".

נעלי ספורט לבנות הן פריט חובה בכל ארון
המוצר הקוסמטי הזה הוא הנמכר ביותר בעולם והוא משגשג דווקא בתקופות מיתון
פריטי לבוש המזוהים עם מעמד "הכסף הישן" עושים קאמבק

נשים בכל הגילאים רוצות לראות עצמן בפרסומות

לאחר מלחמת העולם השנייה, בגיל 15, עזבה דאנסקומב את בית הספר ולא הייתה לה קריירה משמעותית לפני שהחלה לדגמן. כיום, אחרי כמה שנים שהיא מדגמנת, היא כבר הצטלמה בבגדים תחתונים, נעלה נעלי "פראדה" במגזין "Hunger" וכיכבה על השער של Harper’s Bazaar הבריטי. דאנסקומב, שגרה בסורי בבריטניה, אומרת שהייעוד שלה הוא לפעול למען נשים מבוגרות יותר. "אני מאוד מתרגזת כשעורכי אופנה מקדמים את הבגדים הכי משעממים לקבוצות גיל מבוגרות יותר", אמרה. "האם הם לא מודעים למה שקורה כרגע? אנחנו מגיעות לחזית".

דאנסקומב היא חלק מגל כסוף חדש ששוטף את תעשיות האופנה והטיפוח. בשנים האחרונות, מותגי אופנה יוקרתיים, מותגי טיפוח ורשתות בגדים החלו להשתמש בדוגמניות יותר מבוגרות. ממש מבוגרות. חלק מהן מפורסמות ומהן הן אלמוניות.

נראה שיותר ויותר מותגים מבינים, סוף כל סוף, שנשים בכל הגילאים רוצות לראות עצמן בפרסומות.

הפרזנטוריות הכסופות של ענקיות האופנה והטיפוח

בין הפרזנטוריות של מותג הטיפוח "לוריאל": הלן מירן, בת 77, ג'יין פונדה, בת 85 וויולה דיוויס, בת 57. מיי מאסק, אמו של אלון מאסק, הפכה ב־2017 לנערת השער המבוגרת ביותר של מגזין "קאבר גירל". היא היתה אז בת 69. בית האופנה "סלין" ליהק את הסופרת כסופת השיער ג'ואן דידיון לפרסומות שלו ב־2015. ב"איב סן לורן" צילמו את המוזה של המעצב המנוח, בטי קטרו, בת 78, ואת ג'וני מיטשל, בת 79. דוגמניות מעל גיל 50 הולכות כיום על המסלולים של בתי אופנה ומעצבים כמו "ולנטינו", סימון רושה, "בלנסיאגה", רייצ'ל קומי ועוד.


גם באגף הגברים זה קורה. "פראדה" שכרה את שירותיהם של השועל הכסוף ג'ף גולדבלום, בן 70, ואת וינסנט קאסל, בן 56.

"תרבות עם אובססיה לנעורים היא פשוט משעממת" אמרה המעצבת הניו יורקית רייצ'ל קומי, שהדוגמניות והדוגמנים שלה מייצגים את כל הגילאים. אפילו באתר המקוון שלה, עולם בו מוצגים צילומים של הדוגמנים והדוגמניות הקונבנציונליים ביותר, קומי שילבה אנשים ייחודיים מכל הגילאים. "העובדה שאני מלהקת אנשים מכל הגילאים היא טבעית. אנחנו מעצבים לאנשים בכל הרגעים והשלבים של חייהם".

סטנדרטים של יופי רודפים נשים

ההיגיון הבריא הזה עוד לא נפוץ בתעשיית האופנה, בה רוב הדוגמניות הן בסוף שנות נעוריהן או בתחילת שנות ה־20 לחייהן. למרות שאין מעקב אחר הגילאים של דוגמניות, האתר Fashion Model Directory מעריך שהגיל החציוני של דוגמניות ב-2019 היה 23. דו"ח בנושא גיוון של Fashion Spot זיהה רק 2 דוגמניות מעל גיל 50 במסלולי התצוגות של קולקציות סתיו 2022.

במאמר שהתפרסם ב־1996 במגזין של "הניו יורק טיימס" אודות ג'יימס קינג, דאז דוגמנית בת 16, תיארה ג'ניפר איגן את הפרדוקס הגלום בשיווק אופנה באמצעות נערות צעירות: "ילדות בגיל העשרה עושות סימולציה של בגרות שהן עדיין לא חוו. בעתיד הן יהפכו לנשים מבוגרות שירגישו נרדפות על ידי סטנדרטים של יופי ונעורים שלעולם לא יוכלו לעמוד בהם. ברוכות הבאות לעולם ההשתקפויות של תרבות הדימויים".

שנתיים לפני שהמאמר של איגן התפרסם, הדוגמנית והשחקנית איזבלה רוסליני פוטרה מ"לנקום" בטענה שהיא הזדקנה. בשנות ה־80 וה־90, רוסליני הייתה היתה הפרזנטורית של חברת הקוסמטיקה הצרפתית. אבל כשהגיעה לגיל 42 ב־1994, החוזה שלה הסתיים באופן בוטה.

"נשים חולמות להישאר צעירות, אז כשאת בת 42 את כבר לא יכולה לייצג את החלום הזה", אמרה רוסליני בסרט התיעודי About Face מ‏־2012 ובכמה ראיונות. "אני חושבת שהם עשו טעות", הסבירה לצ'רלי רוס בשנה שעברה. באקלים הנוח יותר של ימינו, רוסליני בת ה־71 החלה שוב להופיע בפרסומות של לנקום. "אז האם החלומות של נשים השתנו?" שאלה רוסליני את רוז לגבי השינוי. "הן כבר לא רוצות להיות צעירות - הן רוצות להיות זקנות".

בתגובה, פרנסואז להמן, מנכ"לית לנקום, אמרה שרוסליני היא "ההתגלמות המושלמת של ערכי המותג של לנקום - יופי חיובי ורב עוצמה".

הדוגמניות שהמשיכו לעבוד עם התבגרותן

כמה מהדוגמניות היותר מבוגרות נמצאות באור הזרקורים כרגע, כוכבות עם אורך חיים יוצא דופן כמו פט קליבלנד וג'רי הול, שהחלו את דרכן כדוגמניות צעירות בשנות ה־60 וה־70, בהתאמה. חייה ופועלה של בת'ן הרדיסון, בת 80 ואחת מדוגמניות העל הראשונות, שהחלה לעבוד בתעשיית האופנה בשנות ה־60, עומדים במרכז "יופי בלתי נראה", סרט תיעודי שיוקרן בינואר בפסטיבל סאנדנס. געגוע נוסטלגי לאופנה של שנות ה־90 מניע כעת גם עניין בדוגמניות מהתקופה ההיא: כריסטי טרלינגטון, נעמי קמפבל וסינדי קרופורד, כיום בשנות ה־50 לחייהן.

אבל כשנראה שהביקוש לדוגמניות מבוגרות יותר נמצא בשיאו - במגזינים, במסעות הפרסום, במסלולי התצוגות וברשתות החברתיות, לפנים המוכרים האלה מצטרפות גם דוגמניות חדשות.

ג'ורג'יה מייקלי־שריידר, מנהלת תחום הדיגיטל והמדיה בסוכנות הדוגמניות­Ford Models אומרת כי הסוכנות שלה עושה אודישנים לדוגמניות מבוגרות כדי לעמוד בביקוש בשנים האחרונות. מותגים שבעבר רצו רק דוגמניות רזות וצעירות נפתחים יותר ויותר: "אנחנו רואים יותר לקוחות שמבקשים באופן ספציפי דוגמניות מבוגרות יותר. כאן, בסוכנות, זה לגמרי משהו חדש".

רבקה ולנטיין הקימה ב־2015 את סוכנות הדוגמניות הלונדונית Grey Model Agency, במטרה לטפל בביקוש הגובר לדוגמניות מבוגרות יותר. היא מתמחה, כפי שהיא מתארת זאת, ב"דוגמניות מעל גיל 50 שהפנים שלהן מספרים סיפור" (דאנסקומב היא אחת הדוגמניות שלה). מאז שהשיקה את הסוכנות, היא אומרת, "ראינו פיצוץ בסוגי הדוגמניות המבוגרות יותר שמתפרסמות, כולל פאשניסטיות עם שיער כסוף ושפנפנות יוגה אנדרוגיניות. "כולן מתבאסות מזה שעד היום דילגו עליהן", היא אומרת, "אבל מעבר לכך, הן שוק שבוי למותגים שהלקוחות שלהם לא הצליחו להגיע אליהם דרך ערוצי השיווק הישנים".