המסחר בקריפטו אינו חוקי בסין, אבל את בייננס זה לא מטריד במיוחד

ב־2021, הממשל הסיני החל לאסור על מסחר בקריפטו • אבל זה לא מנע ממדינתם להפוך למוקד המסחר המוביל של בייננס • לפי מסמכים פנימיים שנחשפו, בבייננס מצאו דרכים חלופיות להגיע אל הסינים • בחודש מאי הבורסה סחרה בכ־90 מיליארד דולר בסין בלבד

מייסד בייננס, צ'נגפנג ז'או / צילום: Reuters, BENOIT TESSIER
מייסד בייננס, צ'נגפנג ז'או / צילום: Reuters, BENOIT TESSIER

בייננס, בורסת הקריפטו הגדולה ביותר בעולם, הייתה אמורה לנטוש את סין מאחור כשהמדינה הפכה את המסחר במטבעות קריפטו ללא חוקי ב־2021.

כמעט שנתיים לאחר מכן משתמשים סחרו בכ־90 מיליארד דולר בנכסים הקשורים לקריפטו בסין בחודש אחד, כך לפי נתונים פנימיים שנחשפו על־ידי הוול סטריט ג'ורנל. העסקאות הללו הפכו את סין לשוק הכי גדול של בייננס בהפרש ניכר, שמהווה כ־20% מנפח העסקאות בעולם.

"כל מטבע אחר היה נחלש": למה הדולר ממשיך להתחזק בעולם?
מה נתניהו אומר בארה"ב, מה אמר בארץ, ומהן העובדות?
הסיבות להורדת דירוג האשראי של ארה"ב אחרי 12 שנה

חרף האיסור, עובדי בייננס בעבר ובהווה מתארים שהחשיבות של סין למסחר במטבע נידונה בקרב עובדי החברה באופן גלוי. במקביל, צוות החקירות של בייננס עובד בצמוד עם רשויות אכיפת החוק הסיניות במטרה לזהות פעילות פלילית פוטנציאלית בין יותר מ־900 אלף משתמשים פעילים ברחבי סין.

ענקית הקריפטו הצליחה לפעול בשקט

בייננס ניצבת מול מתקפה רגולטורית הנוגעת בין היתר לאופן החשאי בו היא מתנהלת ברחבי העולם. רשות ניירות ערך של ארה"ב תבעה ביוני את בייננס ואת מייסדה צ'נגפנג ז'או, על כך שפעלו באופן לכאורה לא חוקי והשתמשו באופן לא ראוי בכספי לקוחות. במשרד המשפטים בארה"ב הגדילו לעשות והחלו לנהל חקירה מתמשכת נגד בייננס.

 

בתוך כך, נתח השוק שלה בין משתמשים אמריקאיים כמעט ונעלם. לאחרונה החברה קיצצה 1,000 משרות מתוך 8,000 שהיא מאיישת ברחבי העולם.

טביעת הרגל של ביננס בסין, שבעבר לא הייתה ידועה, חושפת טפח בנוגע לאופן בו ענקית הקריפטו הצליחה לפעול בשקט בשולי המקומות בהם אינה רצויה, לפחות לא באופן רשמי.

מסמך פנימי של ביננס שהגיע לידי הוול סטריט ג'ורנל חשף, כיצד החברה עזרה למשתמשים סיניים לעקוף מגבלות על ידי הכוונתם לאתרים אחרים עם שמות דומיין סיניים שניתבו את המשתמשים לבורסה העולמית. המסמך המדובר הסתובב בחברה בטרם האיסור הרשמי של הממשל הסיני ב־2021 אבל אחרי 2017, אז חסמה הממשלה את האתר של הבורסה.

הבנק המרכזי של סין, שהטיל בזמנו את האיסור על קריפטו, לא הגיב לבקשות תגובה. "אתר binance.com חסום בסין ואינו נגיש למשתמשים היושבים בה", אמר דובר בייננס מבלי להוסיף.

פליליים בסין, מעוררי חשד בארה"ב

בייננס מבצעת יותר עסקאות קריפטו סביב העולם מרוב המתחרות שלה גם יחד. היאחזות בטביעת הרגל שלה בסין תהיה הכרחית לבייננס בעת שהיא עושה את דרכה בתוך מתקפה רגולטורית, שבכירים בחברה חוששים שעלולה לסכן את עתידה.

למעשה, היחסים של בייננס עם סין היו מורכבים עוד מראשיתם. המייסד ז'או, נולד בסין אבל גדל בקנדה, ייסד את החברה בשנגחאי ב־2017. כמה חודשים מאוחר יותר, הממשל יצא לגל הראשון של חקיקה מתוך כמה מתקפות רגולטוריות כנגד בורסות הקריפטו.

לטענת פקידי הממשלה, המניע לאיסורים היה החשש שהבורסות ישמשו כדי להעביר כסף באופן לא חוקי אל מחוץ למדינה ושמירה על הביטחון הלאומי והיציבות החברתית. בעקבות כך, ז'או הצהיר שבכוונתו להעביר את פעילות החברה ליפן.

בייננס החזיקה עשרות עובדים בסין, כך דיווח הג'ורנל בעבר. דבר שעורר אי נוחות במטה החברה בארה"ב. הם חששו מההשלכות של ההסדר הזה, ודאגו ממצב בו תהיה למפתחים בסין גישה לנתוני משתמשים אמריקאים.

ז'או טען בעבר שהמורשת הסינית שלו ושל עובדים אחרים נוצלה כדי לצייר תמונה כאילו יש לו יחסים קרובים עם המדינה. לדבריו, החברה נמצאת בפלונטר: "האתגר הגדול ביותר של בייננס היום הוא שאנחנו הוגדרנו כישות פלילית בסין. במקביל, ההתנגדות אלינו במערב עושה שעות נוספות כדי לתאר אותנו כ'חברה סינית'", כתב בבלוג שנה שעברה.

סין הרחיבה את צעדי הענישה שלה נגד התעשייה ב־2021, והכריזה שכל עסקאות הקריפטו אינן חוקיות. במקביל, בייננס הודיעה שתנהל רשימה של המשתמשים בפלטפורמה ותעביר חשבונות של לקוחות המבוססים בסין למצב של "משיכה בלבד", כלומר שיהיה אסור עליהם לסחור.

"בייננס תמיד התייחסה למחויבויות הציות שלה ברצינות ותמיד צייתה באדיקות לדרישות הרלבנטיות של סוכנויות רגולציה מקומיות", החברה כתבה בהודעה באוקטובר 2021.

נראה שפקידים סיניים נוקטים יד קלה ביישום האיסור הגורף. "שוק הקריפטו בסין נותר חזק, עם נפח עסקאות בריא גם בשירותים ריכוזיים וגם מבוזרים", אמרה קים גראואר, מנהלת מחקר ב־Chainalysis, מכון מחקר המתמקד בקריפטו. למרות ירידה ראשונית לאחר הטלת האיסור, סין מהווה את השוק הרביעי בגודלו בעולם במסחר בקריפטו, על פי Chainalysis.

דוגמה לעקיפת החוק הסיני אפשר ללמוד מהואובי (Huobi), בורסה יריבה לבייננס. החברה מעודדת משתמשים סיניים לבקש אזרחות דיגיטלית באיים הדומיניקנים, כדי לאפשר להם לסחור בפלטפורמה. גם ז'או קידם בעבר תוכנית דומה, אם כי בייננס בסופו של דבר זנחה את מעורבותה בפרויקט.

כך בייננס מגיעה ללקוחות סינים

סוחרי קריפטו בסין ובמקומות אחרים משתמשים ב־VPN - יישום שמסווה את מיקומם - כדי להיכנס לבורסות שאסורות במדינות שלהם.

למרות הירידות בנפח המסחר של בייננס בסין לאחר הטלת האיסורים של הממשל, ב־2022 הוא שב לעלות ונותר גבוה מאז.

לקוחות מסין סחרו ביותר מ־90 מיליארד דולר במטבעות קריפטו במאי 2023, על פי פלטפורמה פנימית בבייננס שנקראת "Mission Control". רוב המסחר היה בחוזים עתידיים הקשורים למטבעות קריפטו. בארה"ב קיים איסור על מסחר בחוזים עתידיים על קריפטו.

בסין יש 5.6 מיליון לקוחות רשומים בבורסה, מתוכם כ־911,650 פעילים, על פי Mission Control. השוק השני בגודלו שלבייננס הוא צפון קוריאה, עם נתח של 13%, ואחריה טורקיה עם כמעט 10%. כל המדינות האחרות אחראיות לפחות מ־5% מנפח המסחר בבייננס.

כ־100 אלף משתמשים סיניים בבייננס נכון לינואר סווגו כ"אנשים חשופים פוליטית", על פי מסמכים פנימיים של החברה ועובד לשעבר. הגדרות כאלה משמות בנקים ורגולטורים לסמן פקידי ממשלה, קרובי משפחה שלהם או מקורבים שמצריכים בחינה יותר מדוקדקת בגלל שיש יותר סיכון שהם מעורבים בשוחד, שחיתות או הלבנת הון.

בעבר בייננס נקטה גישה מקלה לזיהוי משתמשיה בסין. פחות מחצי מהמשתמשים הרשומים המבוססים בסין עברו בדיקות הכר את הלקוח בחודשים שאחרי הטלת האיסור בסוף 2021.