דיקטטורות צבאיות חוזרות לאופנה וכוח וגנר מותח את אירופה

דירוג האשראי האמריקאי מאבד A • כתב אישום שלישי נגד טראמפ • דיקטטורות צבאיות חוזרות לאופנה באפריקה • ואגנר מדגדג את פולין ואת ליטא • תפסיקו להפסיק לדאוג • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

השבוע בעולם / צילומים: AP (Jerome Delay) עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השבוע בעולם / צילומים: AP (Jerome Delay) עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1 בפיץ' חוזים הידרדרות מתמשכת

במשך חודשים וושינגטון עמדה בסימן החשש מפני חדלות פרעון, אם הרוב הרפובליקאי הקטנטן בבית הנבחרים יסרב להגביה את תקרת האשראי של ארה"ב. ביטוי מיידי אחד עמד להיות הנמכתו של דירוג האשראי, מה שהיה גורר העלאה של הרבית שהאוצר האמריקאי מבטיח לרוכשי האג"ח.

ובכן, תקרת האשראי הועלתה ברגע האחרון, מקץ מאבק כוח מסוכן, שעיצבן את כל רואיו ורוב משתתפיו. זה קרה בתחילת יוני. והנה בא אוגוסט, ואשר יגורנו בא: סוכנות הדירוג Fitch, אחת משלוש המובילות, שינמכה את האשראי האמריקאי מ־AAA ל־+AA. היא חוזה הידרדרות מתמשכת במצב הפיננסי בארה"ב בשלוש השנים הבאות. דאגתה מיוסדת על הערכות, שהיקף החוב הלאומי המוחזק בידי הציבור ישתווה עד סוף השנה לתוצר המקומי הגולמי. AAA ניתן בדרך כלל לארצות שחובן הלאומי אינו גדול מ־40% של התמ"ג.

החוב שזינק והתנהלות הממשל: הסיבות שהורידו את הדירוג של ארה"ב אחרי 12 שנה | ניתוח
●  תורה של ישראל מתקרב: פיץ' צפויה לפרסם דוח חריף. מה יקרה לדירוג?
"בכל מדינה אחרת המטבע היה נחלש": למה הדולר ממשיך להתחזק בעולם?

שרת האוצר האמריקאי, ג'נט ילין / צילום: Associated Press, Cliff Owen
 שרת האוצר האמריקאי, ג'נט ילין / צילום: Associated Press, Cliff Owen

2 טראמפ מונה כתב אישום נוסף

הנשיא לשעבר, המנסה להיות גם הנשיא לשעתיד, ספג השבוע מהלומה משפטית כבדה ביותר. ג'ק סמית', תובע מיוחד של משרד המשפטים הגיש נגדו כתב אישום בעוון ניסיון "להונות את העם האמריקאי" באמצעות שינוי תוצאות הבחירות שבהן הובס ב־2020.

כתב האישום מונה ארבעה סעיפים, הנתמכים בשורת ראיות, כולל הערכות חמורות מאת האיש שהיה סגנו של טראמפ, מייק פנס. "מה חבל שהדברים הגיעו לידי כך", אמר פנס, שהיה נאמן לטראמפ במהלך נשיאותו. בחמישי טראמפ עמד להופיע בבית משפט פדרלי בוושינגטון, כדי להאזין לכתב האישום, ולכפור בו. הוא כבר הכריז שהכול "בדיה", חלק מ"ציד מכשפות", התובע המיוחד "מופרע", וארה"ב "מתמוטטת".

דונלד טראמפ מובא לבית המשפט בניו יורק / צילום: Associated Press
 דונלד טראמפ מובא לבית המשפט בניו יורק / צילום: Associated Press

זה כתב האישום השלישי נגד טראמפ. כשאחד מהם פדרלי. עכשיו מצפים שכתב אישום רביעי יוגש בג'ורג'יה, על ניסיון להניא ועדת בחירות מלמסור דיווח אמיתי על תוצאות הבחירות. נראה שההתפתחויות לא ישפיעו על הבחירות המקדימות במפלגה הרפובליקאית. אך לא ברור איך כתבי האישום ישפיעו על הבחירות הכלליות.

טראמפ הואשם בניסיון שיבוש תוצאות הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2020

3 בחלוף 30 שנה: מניז'ר תיפתח הרעה?

60 שנה לאחר ההפיכה הצבאית הראשונה באפריקה, 30 שנה לאחר שהן יצאו מהאופנה, גנרלים וקולונלים חוזרים להתעניין בשלטון. סימן מדאיג.

המנהיגים הדמוקרטיים במערב אפריקה דרשו השבוע מן הצבא של ניז'ר לשחרר את הנשיא הנבחר ממעצר - או להסתכן בהתערבות צבאית. הגנרלים הניז'רים, יחד עם חבריהם השולטים בשלוש מדינות סמוכות (גיניאה, מאלי, בורקינה פאסו), השיבו מיד שהם יכריזו מלחמה. האולטימטום עומד לפקוע בתחילת השבוע הבא. אפריקה, ארה"ב וצרפת עוצרות את נשימתן. נשכרת סבירה ממצב העניינים הזה היא רוסיה, באמצעות שכירי החרב של כוח וגנר, הנשכרים לעזור למשטרים הצבאיים.

רמטכ''ל צבא ניז'ר עבדורהמן צ'יאני, מכריז על עצמו כמנהיג המדינה לאחר ההפיכה / צילום: Reuters, Anadolu Agency
 רמטכ''ל צבא ניז'ר עבדורהמן צ'יאני, מכריז על עצמו כמנהיג המדינה לאחר ההפיכה / צילום: Reuters, Anadolu Agency

4 וגנר מותח את אירופה

לוחמי כוח וגנר החלו לעבור בחודש שעבר לבלארוס לאחר התקוממותם החטופה נגד מפקדי הצבא הרוסי.

חידת נוכחותם שם החלה להתברר, או אולי דווקא להתערפל השבוע, כשנפוצו ידיעות שבכוונתם לחצות את הגבול לכיווון פולין או ליטא. זה יהיה מעשה נמהר, מפני ששתיהן חברות נאט"ו, ופגיעה בריבונותן עלולה להצית תגובה צבאית. פולין וליטא מתבצרות בדריכות. מסוקים בלארוסיים נראו השבוע בפולין. קשה לדעת אם להם עצמם יש מושג מה מתכנן כוח וגנר.

5 תפסיקו כבר להפסיק לדאוג

2000 בריטים התבקשו להגיב על שמונה עצות מעשיות לשיפור חייהם, ונשאלו מה מהן היא הגרועה ביותר?

ובכן, 42% השיבו שהגרועה ביותר היא, "תפסיקו כבר לדאוג". 30% דחו את - "נקמה מתוקה". 29% שללו את "מתחתנים בשביל הביטחון, לא בשביל האהבה". 23% מעולם לא שמעו עצה רעה יותר מאשר "תמיד הגידו את מה שעל לבכם".

במחלקת המריבות הגרועות ביותר, 37% סימנו את האופציה, "רבתי עם מישהו על גובה הטיפ במסעדה".

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.