הבית הלבן מכחיש את דיווח וול סטריט ג'ורנל: אין הסכמות עם סעודיה, השיחות נמשכות

לפי דיווח וול סטריט ג'ורנל, הסעודים מעוניינים במחוות ישראליות משמעותיות, שיסייעו לקידום פתרון המדינה הפלסטינית • למרות ההתקדמות, ישנם עדיין קשיים בדרך לחתימה על ההסכם • השקל שנחלש בבוקר מול הדולר התחזק, והעליות בבורסה התחזקו

בנימין נתניהו ומוחמד בין סלמאן / צילומים: קובי גדעון-לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בנימין נתניהו ומוחמד בין סלמאן / צילומים: קובי גדעון-לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ארה"ב וסעודיה הגיעו לשורת הסכמות בנוגע לנורמליזציה עם ישראל בתמורה להטבות לפלסטינים, מחוות ביטחוניות אמריקאיות לסעודים לתוכנית גרעין, שגורמת לוושינגטון להעריך כי ניתן לסיים את התהליך תוך תשעה-12 חודשים. כך מדווח בוול סטריט ג'ורנל. השפיע מיידית על השווקים. השקל שנחלש בבוקר מול הדולר התחזק, והעליות בבורסה התחזקו אף הן. מדד ת"א מטפס כעת ב-1.3%.

מטעם הבית הלבן הכחישו כי יש מתווה מוסכם עם הסעודים בנוגע לנורמליזציה עם ישראל. "השיחות בנוגע לנורמליזציה נמשכות", נמסר.

התרגום המלא | ארה"ב וסעודיה בהסכמה כללית על עקרונות הנורמליזציה 
ניתוח | רכבת לריאד? האינטרסים מאחורי השיחות על הסכם עם סעודיה
●  פרשנות | בגיל 37 בלבד, יורש העצר של סעודיה רוצה לעשות היסטוריה  

לפי הדיווח, לפני כשבועיים נועד נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן בג'דה, לשיחה שנועדה לעסוק בסוגיית הנורמליזציה. נסיך הכתר ציין בפניו את הדרישה לתוכנית גרעין אזרחית בסיוע אמריקאי, לצד סיוע ביטחוני.

בה בעת, הסעודים מעוניינים במחוות ישראליות משמעותיות, שיסייעו לקידום פתרון המדינה הפלסטינית. בתמורה, כפי שפורסם בגלובס, האמריקאים מעוניינים להרחיק את ריאד מסין - בעקבות מערכת היחסים המתהדקת בין הצדדים, במיוחד בתחום התשתיות.

"יש תוכנית לבחון את המרכיבים של מה יהיה ולבדוק את הגבולות של מה שאפשרי", אמר בכיר אמריקאי לוול סטריט ג'ורנל. מן הצד האמריקאי, לפי הדיווח, דורשים מריאד התחייבות למניעת בסיסי צבא סיניים בממלכה, הגבלת השימוש בטכנולוגיה של הוואווי בערב הסעודית ואף מחוייבות לשימוש בדולר אמריקאי בלבד למכירות נפט.

הבעיה המרכזית בנוגע לנסיך הכתר הסעודי היא מסרים סותרים מצידו. לפי הדיווח, בכירים אמריקאים פועלים בסוגיה זו כדי להביא להסכם, אולם בן סלמאן הבהיר כבר ליועציו כי יסרב ליחסים דיפלומטיים עם ישראל במתווה שנחתם עם איחוד האמירויות במסגרת הסכמי אברהם. יתרה מכך, בוול סטריט ג'ורנל מדווח כי נסיך הכתר הסעודי לא ממהר בשל ממשלת נתניהו הנוכחית שמתנגדת לכינון מדינה פלסטינית.

הקשיים בנוגע להסכם, או אפילו למתווה הנוכחי, רבים. בראש ובראשונה, ממשל ביידן יידרש להביא להסכמה בקונגרס להרחבת ייצוא האמצעים הצבאיים המתקדמים לערב הסעודית ותוכנית הגרעין האזרחית. יתרה מכך, בישראל ישנה ממשלה רוויה בדמויות שמתנגדות בתוקף למדינה פלסטינית. בין כה וכה, עסקה במתווה שמוצע עשויה לפגוע קשות בעליונות הצבאית של ישראל באזור ולהוביל למרוץ גרעיני אזורי.

"שלום עם ערב הסעודית יהיה פחות חם מהאמירותים, נורמליזציה מינוס", אומר ד"ר יואל גוז'נסקי, ראש הזירה האזורית במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). "לסעודים יש הרבה רגישויות, מדינה גדולה מהאמירויות, שומרת המקומות הקדושים לאסלאם וכל העולם המוסלמי מביט אליה. זה יהיה אחר, אם זה יתממש כמובן. הסעודים מדברים על אינטגרציה ולא נורמליזציה. זה לא יהיה הסכמי אברהם, זה יהיה מודל אחר".

עוד מסביר גוז'נסקי כי "המו"מ מתנהל מעל הראש של ישראל, ולדעתי הכוונה פה היא להלחיץ את ממשלת ישראל להראות שהם סגרו הכל ומעבירים את השרביט לישראל. הכוונה של מי שהדליפו, לדעתי מהבית הלבן, זה ללחוץ על ישראל. זה הסיפור והכדור עובר למגרש של ישראל. הסעודים רוצים להראות שהם תרמו לפתרון שתי המדינות. לאו דווקא מדינה בפועל, אבל צעדים אחרים".