ארה"ב וסעודיה בהסכמה כללית על עקרונות הנורמליזציה

גורמים רשמיים מנסחים כעת את פרטי ההסכם שהם מקווים לבסס בתשעה עד שנים עשר החודשים הבאים, אם כי נותרו מכשולים רבים • תרגום בלעדי לעברית של הדיווח המלא בוול סטריט ג'ורנל

ביידן, בן סלמאן, נתניהו / צילומים: AP, מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ביידן, בן סלמאן, נתניהו / צילומים: AP, מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ארה"ב וערב הסעודית הגיעו להסכמה ראשונית בנוגע למתווה הכללי של העסקה במסגרתה תכיר ערב הסעודית בישראל בתמורה לוויתורים לפלסטינים, ערבויות ביטחוניות של ארה"ב וסיוע בענייני פיתוח תוכנית גרעין אזרחית, על-פי גורמים רשמיים בארה"ב.

דיווח: ארה"ב וסעודיה הגיעו לשורת הסכמות בנוגע לנורמליזציה עם ישראל; השקל מתחזק 
פרשנות | בגיל 37 בלבד, יורש העצר של סעודיה רוצה לעשות היסטוריה 
ניתוח | רכבת לריאד? האינטרסים מאחורי השיחות על הסכם עם סעודיה 

גורמים אמריקאים הביעו אופטימיות זהירה בכך שבתשעת עד שנים עשר החודשים הבאים, הם יהיו יכולים להגדיר את הפרטים הקטנים יותר של מה שיהיה הסכם השלום החשוב ביותר במזרח התיכון בדור. עם זאת, הם מכירים באתגרים שעומדים בפניהם בדרך להשגת מטרה זו.

המאמצים המוגברים מגיעים לאחר שיורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן נפגש בג'דה לפני שבועיים עם ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ביידן, במטרה להאיץ את השיחות. מנהלי המשא ומתן עברו כעת לדון בפרטים, כולל התייחסות לבקשות הסעודיות שארה"ב תעזור להם לפתח תוכנית גרעינית אזרחית ולהציע ערבויות ביטחוניות מחייבות.

הסעודים גם מבקשים ויתורים משמעותיים מישראל שיסייעו בקידום הקמת מדינה פלסטינית. בתמורה, ארה"ב לוחצת על ערב הסעודית להטיל מגבלות על מערכת היחסים הגוברת שלה עם סין.

"יש תוכנית עבודה לחקור את המרכיבים המעורבים ולבחון את הגבולות של מה שאפשרי", אמר בכיר אמריקאי. המאמצים המתפתחים הם פועל יוצא של הכרה בוושינגטון, בריאד ובירושלים שעכשיו זה הזמן לנסות ולתווך עסקה, לפי גורמים אמריקאים. ביידן ניסה לצמצם את הנוכחות הצבאית של ארה"ב במזרח התיכון ולטוות יחד ברית ביטחון אזורית המסוגלת להתמודד עם איומים מאיראן בגיבוי אמריקני מוגבל.

ובעוד גורמים אמריקאים אומרים שביידן עדיין לא החליט מה המחיר שהוא מוכן לשלם, ההתמקדות של הנשיא בעסקה משקפת את אמונתו שאמריקה צריכה להישאר שחקנית מרכזית במזרח התיכון כדי לרסן את איראן, לבודד את רוסיה בשל מלחמתה באוקראינה, ולסכל מאמצים של סין לחתור תחת האינטרסים של וושינגטון באזור.

התמורה לארה"ב: מגבלות על סין

בתמורה לוויתורים משמעותיים של ארה"ב לערב הסעודית, ממשל ביידן מנסה להבטיח מערב הסעודית שתתרחק - כלכלית וצבאית - מסין, אומרים גורמים אמריקאים.

הגורמים אמרו כי ארה"ב יכולה לבקש הבטחות מערב הסעודית כי היא לא תאפשר לסין לבנות בסיסים צבאיים בממלכה - נושא שהפך לנקודה כואבת במיוחד בין ממשל ביידן לאיחוד האמירויות הערביות. מנהלי המו"מ יכולים גם לבקש להטיל הגבלות על השימוש של ערב הסעודית בטכנולוגיה שיצרה חברת Huawei הסינית והבטחות שריאד תשתמש בדולרים אמריקאים, לא במטבע סיני, כדי לתמחר את מכירות הנפט. בנוסף, ארה"ב צפויה גם למצוא פתרונות לסכסוך המתמשך הקשור למחירי הנפט שנבע מהקיצוצים החוזרים ונשנים בייצור של ערב הסעודית.

בן סלמאן העביר מסרים סותרים בנוגע למחויבותו לקהלים שונים. גורמים אמריקאים המעורבים בעניין אומרים שבן סלמאן רציני בניסיון להגיע לעסקה, אם כי הוא הודיע למקורביו שהוא לא מוכן לכונן יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל בדומה לקשרים הדיפלומטיים שהגדירו ישראל ואיחוד האמירויות הערביות, עליהם חתמו על ב-2020.

יורש העצר אמר ליועציו שהוא לא ממהר, במיוחד עם ממשלת הקואליציה הקשוחה הנוכחית בישראל שמתנגדת להקמת מדינה פלסטינית עצמאית, אמרו.

בריאן קטוליס, סגן נשיא למדיניות במכון המזרח התיכון בוושינגטון, השווה את המאמץ למטפסי הרים המנסים לטפס על כמה הרי אוורסט ביחד. "זה נוף כל כך מסוכן", אמר. "יש ארבעה או חמישה דברים שהם צריכים לעשות כדי לוודא שלא להיכנס לתחום של אוויר דליל מדי וליפול מההר. לי זה נראה מאוד לא סביר בטווח הקצר, אבל מי יודע?"

הוויתורים מהצד הישראלי

אחד המכשולים העיקריים העומדים בפני המו"מ הוא השאלה אילו ויתורים ישראל תצטרך לעשות לפלסטינים בתמורה לקשרים דיפלומטיים פתוחים עם ערב הסעודית. גורמים אמריקאים וסעודים אומרים כי ישראל תצטרך להציע הצעה משמעותית שתקדם את המאמצים ליצירת מדינה פלסטינית עצמאית.

מנהיגים ישראלים ממעיטים בחשיבות הנושא הפלסטיני בשיחות. ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו אמר מוקדם יותר השבוע כי הנושא עולה במו"מ "הרבה פחות ממה שאתה חושב".

"זו מעין תיבת סימון", אמר לחדשות בלומברג. "אתה צריך לסמן אותה כדי לומר שאתה עושה את זה." הנושא נותר אחד הנקודות הכי פחות מפותחות בשיחות, על-פי אנשים שתודרכו על הדיונים.

היועץ הישראלי לביטחון לאומי, צחי הנגבי, אמר כי מנהלי המו"מ עדיין לא חלקו רעיונות קונקרטיים עם מנהיגים ישראלים בשלב זה. "כרגע, אנחנו אפילו לא יודעים מאיפה להתחיל", אמר. "הם עדיין מתמודדים עם בעיות בסיסיות ביניהם. אז כנראה שזה מוקדם אפילו עבורם לדון בזה".

לגורמים רשמיים סעודים יש סבלנות הולכת ופוחתת למנהיגים פלסטינים חסרי פשרות ומפולגים עם תמיכה ציבורית מוגבלת. אבל בתור ביתם של שני האתרים הקדושים החשובים ביותר באסלאם, ערב הסעודית שואפת להשיג ויתור משמעותי מישראל כדי להדוף ביקורת מיריבים באיראן ובטורקיה המבקשים להאשים את הממלכה בביטול חלומות פלסטינים על מדינה עצמאית. הנושא הפלסטיני נותר גם מקור לדאגה ואקטיביזם עבור פעילים בערב הסעודית וברחבי העולם.

נתניהו הבהיר כי הוא מוכן לעשות ויתורים צנועים בלבד לפלסטינים, וגם אלו עלולים להתמודד עם התנגדות מצד שותפיו הקואליציוניים הקשוחים שירצו לספח אדמות פלסטיניות כבושות בגדה המערבית. גורמים רשמיים ישראלים הביעו גם דאגות בנוגע למאמצים של ערב הסעודית לפתח את תוכנית האנרגיה הגרעינית שלה, דבר שהם רואים כהסלמה מסוכנת במרוץ החימוש הגרעיני האזורי.

אף שישראל לא תודה בכך בפומבי, היא המדינה היחידה באזור עם נשק גרעיני, והיא לא רוצה לקבל אחרים למועדון הקטן. גורמים רשמיים ישראלים חוששים כי תמיכת ארה"ב בתוכנית גרעין אזרחית בערב הסעודית עלולה לסלול את הדרך של ריאד לפיתוח נשק גרעיני, דבר שיורש העצר בן סלמאן אמר שיעשה - אם איראן תעשה זאת תחילה. הנגבי הישראלי אמר כי יש לו "ביטחון מלא" ש"כל מה שארה"ב תחליט" בנושא ייתן מענה לדאגות הישראליות.

המחלוקת בארה"ב

פרטי הסכם צפויים לעמוד גם בפני בדיקה בקונגרס, שם מחוקקים רבים מסרבים לעשות ויתורים לבן סלמאן, שלדברי גורמי המודיעין האמריקני נתן אור ירוק ב-2018 לשלוח צוות מפגעים סעודי לאיסטנבול כדי לחסל את העיתונאי ג'מאל חשוגי.

מחוקקים בארה"ב כבר מעלים חששות לגבי הסיכוי שאמריקה תציע לערב הסעודית ערבות רשמית מבוססת אמנה שארה"ב תבוא להגנת הממלכה אם היא תותקף - ערבות שתדרוש את אישור סנאט. אפילו ערבויות ביטחוניות פחותות שאינן דורשות תמיכה מפורשת מהקונגרס צפויות להתמודד עם התנגדות בוושינגטון.

כמה מחוקקים מתנגדים לדבר על הגדלת מכירת הנשק לערב הסעודית, שאותה הגביל ביידן כשנכנס לתפקידו ב-2021 כדי למחות על השימוש של הממלכה בנשק אמריקאי בתימן.

אם ארה"ב תוכל לנהל מו"מ מוצלח על הסכם שמקובל על מנהיגים סעודיים, ישראלים, פלסטינים וגם תקבל אישור מהקונגרס האמריקאי, אזי ממשל ביידן מקווה שהלחץ העולמי לתמוך בהסכם ההיסטורי יגרום למפלגות הפוליטיות בישראל לאחד כוחות עם נתניהו ולתמוך בהסכם, דבר שהם עד כה סירבו לשקול.