מנכ"ל אלביט: "משרד הביטחון מעכב תשלומים של מאות מיליוני שקלים"

בצלאל מכליס על הירידה בהכנסות החברה הביטחונית מהשוק המקומי במחצית 2023: "זה אירוע נקודתי, ואנחנו עובדים על פתרון" • אלביט המשיכה לצמוח בהכנסות ובצבר ההזמנות, אך מציגה ירידה ברווחיות • עליית הריבית שילשה הוצאות המימון

בצלאל מכליס, נשיא אלביט / צילום: אסף שילה ישראל סאן
בצלאל מכליס, נשיא אלביט / צילום: אסף שילה ישראל סאן

החברה הביטחונית אלביט מערכות  המשיכה לצמוח בהכנסות ובצבר ההזמנות ברבעון השני של השנה, אך מציגה ירידה בשיעורי הרווחיות ביחס לרבעון המקביל. בסיכום המחצית הראשונה של 2023 נרשמה צמיחה גם בשיעורי הרווחיות.

אלביט רשמה ברבעון הכנסות של כ־1.45 מיליארד דולר, צמיחה של 11.5% ביחס לרבעון המקביל. לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP) הרווח התפעולי ירד ב־11.8% ל־102 מיליון דולר והרווח הנקי הסתכם ב־62.4 מיליון דולר, ירידה של 23.2%. על בסיס Non-GAAP, בניכוי סעיפים חשבונאיים שונים, הרווח הנקי הסתכם ב־70.2 מיליון דולר, ירידה לעומת 76.9 מיליון דולר ברבעון המקביל, והרווח למניה היה 1.57 דולר.

המחצית הראשונה הסתיימה עם צמיחה של 7.2% בהכנסות לכ־2.85 מיליארד דולר, רווח נקי GAAP של 124 מיליון דולר ורווח נקי Non-GAAP של כ־146 מיליון דולר, שהם 3.27 דולר למניה.

בחלוקה גיאוגרפית, ההכנסות מישראל ירדו הן ברמת הרבעון והן במחצית, בסיכומה הן עמדו על 500 מיליון דולר, ירידה של 8.6% ביחס לתקופה המקבילה ב־2022. לעומת זאת, נרשמה עלייה חדה של 62.7% בהכנסות מאירופה, ל־833 מיליון דולר. ההכנסות מצפון אמריקה ירדו ב־2% ל־690 מיליון דולר. בסוף הרבעון עמד צבר ההזמנות של החברה על 16.1 מיליארד דולר, מתוכו 49% לשנה הנוכחית ול־2024.

"מקפידים לקבל הזמנות רווחיות"

בצלאל (בוצי) מכליס, מנכ"ל אלביט, אמר לגלובס כי "אין הפתעות בדוחות, יש צמיחה במכירות ושיפור ברווחיות התפעולית. שמנו לנו יעד להגיע לרווחיות תפעולית של 10%, ואנחנו רואים שיפור רבעון אחרי רבעון (ברבעון השני שיעור הרווחיות היה 7.7%, ש'ח'ו').

מה גורם לירידה במכירות בישראל?
"ראשית, אנחנו היום לפני תר"ש (תוכנית רב-שנתית) של צה"ל, שגוזרת התקשרויות ארוכות. זה נמצא בהכנה ולדעתי יסתיים בחודשים הקרובים, ואז יש פוטנציאל משמעותי גם לאלביט. שנית, השוק הישראלי הוא בגודל נתון. כשהחברה גדלה מאוד בחו"ל, אחוזי המכירות בישראל קצת משתנים. דבר שלישי הוא שמשרד הביטחון לא משלם בחודשים האחרונים - זה אירוע נקודתי, ואנחנו עובדים על פתרון. לגבי סיבה לכך צריך לשאול אותם. זה פגע בנו בהיקפים של מאות מיליוני שקלים, אבל אנחנו עובדים מולם לסגור את זה. בסך הכול אלביט ממוצבת היטב בישראל".

מכליס מוסיף לגבי התוצאות הכספיות כי "אנחנו רואים גידול בהיקפי הפעילות ובצבר. המשכנו להתייעל תפעולית, בנינו תשתיות ייצור חדשות כדי לענות על הביקושים, סיימנו הטמעת פרויקט ERP - כל המהלכים האלה מאפשרים לנו להעביר את הצבר הגדול למכירות ולהיות יותר יעילים, ועל ידי כך לשפר את הרווחיות. בתנאי השוק הנוכחיים, אנחנו מקפידים לקבל הזמנות רווחיות, והרווחיות של צבר ההזמנות גבוהה יותר מהמכירות הנוכחיות".

קודם הייתם מקבלים גם הזמנות פחות רווחיות?
"לא. אני מזכיר שהיה את האירוע של שרשרת האספקה שמאוד הכביד, והוא בשלבי סיום. גם אירוע אופציות הפאנטום (השפעה חשבונאית של אופציות פאנטום שחולקו לעובדים כחלק ממאמץ השימור שלהם, ש'ח'ו') הסתיים ברובו. היום יש תנאים טובים בשוק העולמי, שמאפשרים לקבל הזמנות רווחיות יותר".

מכליס מוסיף שאלביט רואה צמיחה גדולה בביקוש, על רקע שלושה קונפליקטים מרכזיים בעולם, שדוחפים להגדלת תקציבי הביטחון: המלחמה באוקראינה, המערב מול סין, ואיראן. "לקוחות מחפשים היום מוצרים בשלים ורוצים לקנות אותם באופן לוקאלי, פחות להיות תלויים באחרים במערכות קריטיות", הוא אומר. "לאלביט יש עשרות חברות בנות בכל העולם, וזה בדיוק מתאים לאסטרטגיה שלנו".

לדבריו, השוק הביטחוני גדל, אך אלביט גדלה בקצב גבוה יותר מגידול השוק: "לפני כמה ימים פורסם מדד שמדרג חברות ביטחוניות בעולם לפי מכירות, ועלינו ממקום 31 ל־21", מציין מכליס.

"רכישות מוצלחות מיצבו אותנו היטב"

עניין אחר שפגם בתוצאות החברה הוא עליית הריבית, וכתוצאה מכך גידול בהוצאות המימון - מ־9.3 מיליון דולר ברבעון המקביל ל־32.1 מיליון דולר ברבעון השני השנה, ומתחילת השנה ל־52.3 מיליון דולר. סמנכ"ל הכספים קובי כגן מציין כי "זה מתכתב עם תנאי השוק, וכמובן שאנחנו עושים כל מאמץ לשפר את התזרים כדי לצמצם את ההוצאות".

התזרים מפעילות היה שלילי בסך כ־211 מיליון דולר מתחילת השנה, בין היתר בהשפעת עיכוב התשלומים ממשרד הביטחון.

"יש לאלביט פוטנציאל הזמנות חדשות של עשרות מיליארדים ברחבי העולם", אומר מכליס. "הרכישות שעשינו בתחום הימי בארה"ב ובקנדה מיצבו אותנו כשחקן רלוונטי בתחום, והן מאוד מוצלחות. גם הרכישות הגדולות האחרות שעשינו בשנים האחרונות, כמו רכישת תעש ופעילות ראיית הלילה, עונות על הצרכים של היום בשוק".

אלביט נסחרת בנאסד"ק ובת"א לפי שווי של 9.3 מיליארד דולר, לאחר עלייה של 23.2% במחיר המניה מתחילת השנה.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: " משרד הביטחון פועל מול חברת אלביט לביצוע התשלומים השוטפים בהתאם לקצב קבלת המקורות בתקציב הביטחון, בדומה לשנים קודמות, כך שכלל התשלומים הנדרשים יבוצעו במהלך השנה. משרד הביטחון ימשיך לקדם את התעשיות הביטחוניות, את הרכש לצרכי צה"ל ואת הגדלת היצוא הביטחוני, ובכלל כך את שיתוף הפעולה הפורה עם חברת אלביט".