כמה הפסיד מנכ"ל טאואר מביטול עסקת הענק?

נכון לסוף 2022, החזיק ראסל אלוונגר מניות טאואר חסומות, שמימושן, במקרה שהיה עוזב לאחר המכירה לאינטל, היה מניב לו הון רב • בהנחה שאלוונגר לא מימש את אותן מניות, במחיר העסקה עם אינטל, התמורה המקסימלית לה היה זוכה הייתה עומדת על כ-20 מיליון דולר

ראסל אלוואנגר, מנכ''ל טאואר / צילום: איל יצהר
ראסל אלוואנגר, מנכ''ל טאואר / צילום: איל יצהר

מכירת אינטל לטאואר עשויה הייתה להניב למנכ"ל הוותיק ראסל אלוונגר סכום נאה ממימוש החזקותיו בחברה. אשתקד, אישרה אסיפת בעלי המניות של טאואר כי אלוונגר יהיה זכאי - אם העסקתו תסתיים בעקבות שינוי הבעלות בחברה - לקבלת שכר שנתי, ולהאצת הבשלת התגמול ההוני שלו.

ניתוח גלובס | עסקת הענק שבוטלה, הקנס שתשלם אינטל ועתיד המנכ"ל: לאן פניה של טאואר
אסף גלעד, פרשנות | ביטול עסקת הענק בהייטק: הקללה הסינית הפכה לברכה עבור אינטל
אופנהיימר: "השוק כבר תמחר את ביטול מכירת טאואר - עכשיו היא הפכה לאטרקטיבית"

שכר הבסיס השנתי של אלוואנגר הוא כ-900 אלף דולר. בנוסף, מהדוחות השנתיים של טאואר, עולה כי קיבל מאז 2013 ועד סוף השנה שעברה 390 אלף מניות חסומות ומניות חסומות מבוססות ביצועים. בהנחה שאלוואנגר לא מימש את אותן מניות, הרי שבמחיר העסקה עם אינטל (53 דולר למניה) התמורה המקסימלית לה היה זוכה הייתה עומדת על כ-20 מיליון דולר.

השנה, מלאו 18 שנים לכהונתו של אלוונגר כמנכ"ל חברת השבבים, אליה הצטרף כשהייתה בקשיים ועם ספק בדבר היכולת שלה לשלם חובות של חצי מיליארד דולר לבנקים, והוביל בה שינוי משמעותי לאורך תקופת כהונתו - הסכם עם הבנקים ופירעון החוב, צמיחה, מעבר לרווח וביצוע רכישות. כשהצטרף לטאואר ב-2005, אמר משהו שנשמע כמו ניסיון לשכנע את העובדים והמשקיעים: "לא הצטרפתי לחברה כושלת. לטאואר אין מנטליות כזו. יש לנו את היכולת להשתפר".

אלוונגר הביא את טאואר להכנסות של מיליארד דולר תוך עשור

אלוונגר, אמריקאי מורמוני, עבר אז להתגורר בישראל עם אשתו ואחת מארבעת ילדיו (הגדולים למדו אז בקולג'ים בארה"ב), והתחיל לעבוד. את החיבור לטאואר עשה אז אלי הררי, מנכ"ל סנדיסק, שהחזיקה אז במניות טאואר, והכיר את אלוונגר כשעבד בחברת אפלייד מטיריאלס. "הוא פנה אליי וביקש ממני להסתכל על החברה", סיפר אלוונגר. "ראיתי שהמצב הפיננסי לא חיובי, זה ידוע, אבל האנשים הם פנטסטיים וגם כוח המו"פ. אני מאמין שאם נעשה דברים נכונים, טאואר תוכל להיות מוצלחת ולכן לקחתי את העבודה", אמר אז.

בשנת 2015, כשאלוונגר חגג עשור בתפקיד, הוא סיפר לגלובס כיצד שיכנע את דירקטוריון החברה שיביא את טאואר להכנסות שנתיות של מיליארד דולר תוך עשר שנים - מה שאכן קרה לבסוף. טאואר גם הגיעה בתקופה זו להסכם עם הבנקים על המרת חלק מהחוב לשטרי חוב המירים, ובהמשך פרעה את יתרת החוב. "אני מרגיש שהתקדמנו מאוד, אבל יש לנו עוד הרבה מה לעשות", אמר אלוונגר ב-2015.