מארבעה יוצא אחד: אלה המועמדים המובילים למנהל רשות המסים

בחודש הבא אמור מנהל רשות המסים, ערן יעקב, לפנות את הכיסא • עפ"י ההערכות, הוועדה צפויה להמליץ על שלושה מועמדים, ובין המועמדים המובילים נמצאים סגנים וראשי מחלקות משמעותיות

ירון גינדי, נשיא לשכת  יועצי המס, מירי סביון, המשנה למנהל, ומנהלת המחלקה הכלכלית, רולנד עם שלם, סמנכ''ל בכיר לעניינים מקצועיים / צילום: איל יצהר, כדיה לוי, ניב קנטור
ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, מירי סביון, המשנה למנהל, ומנהלת המחלקה הכלכלית, רולנד עם שלם, סמנכ''ל בכיר לעניינים מקצועיים / צילום: איל יצהר, כדיה לוי, ניב קנטור

ועדת האיתור למנהל רשות המסים צפויה לתת לשר האוצר היום או מחר את המלצותיה לגבי המועמדים המתאימים להחליף את המנהל הנוכחי, ערן יעקב - כך נמסר למועמדים שהתראיינו לתפקיד.

דעה | מינוי מנהל לרשות המסים הכרחי כדי לשדר יציבות
השפעה דרמטית: כך תעבוד השיטה החדשה של רשות המסים לקביעת תושבות
שוכרים ומשכירים דירה? כך תקזזו את המס שאתם משלמים

ב־17 בספטמבר, אמור מנהל רשות המסים, ערן יעקב, לפנות את הכיסא. הקדנציה של יעקב אמורה הייתה להסתיים במרץ האחרון, אך כהונתו הוארכה כבר פעמיים בגלל עיכובים במינוי מחליף. במכרז להחלפתו, התמודדו 14 מועמדים, כשהבולטים בהם היו שניים מסגניו הנוכחיים - עו"ד מירי סביון ורו"ח רונלד עם שלם, לצד מועמד מהשוק הפרטי, נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי. מועמד בולט נוסף הוא מנהל מחלקת מיסוי מקרקעין ברשות המסים, עו"ד שי אהרונוביץ'.

בוועדת האיתור, בראשות מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר, חברים האלוף במיל' יפתח רון־טל, יו"ר חברת החשמל לשעבר; פרופ' עדית סולברג, פרופסור לכלכלה וסגנית הרקטור באוניברסיטת אריאל בשומרון; ורד אבוטבול, מנהלת אגף גיוס ומיון של נציבות שירות המדינה; ועו"ד מאיר לוין, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה למשפט כלכלה.

אתמול (א') סיימה הוועדה את שלב הראיונות, וכאמור, כעת צפויים חברי הוועדה לתת את המלצותיהם על מועמדים ראויים לניהול רשות המסים. על־פי ההערכות, הוועדה צפויה להמליץ על שלושה מועמדים, וקיימת התלבטות בין המועמדים המובילים, שהציגו בפני חברי הוועדה רקורד משמעותי בעולם המס ובעולמות הניהול.

מועד הראיונות הראשון של המועמדים התקיים ב־8 באוגוסט והשני נערך אתמול. בין המרואיינים היו גם עו"ד קמיל עטילה, מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, רו"ח אריאל פטל, המכהן כנשיא לשכת רואי החשבון ומספר רואי חשבון נוספים מהשוק הפרטי.

קשרים וכישורים

במסדרונות רשות המסים, ההימורים על מי יעמוד בראש המערכת העצומה - ויוביל כ-5,000 עובדים החולשים על מאות מיליארדי שקלים מכספי הציבור - בעיצומם. למועמדים המובילים יש גם את הקשרים וגם את הכישורים המתאימים, ולכן ההתלבטות של חברי הוועדה קשה.

השמות שעולים לקו הגמר - שחלקם סומנו כמובילים כבר בראשית המרוץ - כוללים בעיקר את הסגנים של ערן יעקב וראשי המחלקות המשמעותיות, רונלד עם שלם (48), סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים ברשות המסים; ומירי סביון (56), המשנה למנהל רשות המסים ומנהלת המחלקה הכלכלית, שהייתה בין שני המועמדים הסופיים עליהם המליצה ועדת האיתור לשר האוצר במרוץ הקודם, מול ערן יעקב. בשנים האחרונות עסקה סביון בכל הנושאים המיסויים הבוערים במשק, בהם חקיקת חוקי המס בחוק ההסדרים וכן חקיקת חוקי המענקים במהלך תקופת הקורונה. הפעם האחרונה בה עמדה אישה בראש רשות המסים הייתה לפני כ-20 שנה, כאשר עו"ד טלי ירון־אלדר כיהנה כנציבת מס הכנסה בשנים 2002-2004.

הסגן הנוסף, עם שלם, מוביל בשנים האחרונות את החקיקה המקצועית־מיסויית ברשות, ואחראי, בין היתר, על הרולינגים לחברות ולאנשי עסקים (החלטות מס מקדמיות) ועל נוהל גילוי מרצון, המעניק "תקופת חסד" לישראלים להכניס את הונם המוסתר למערכת המס המדווחת.

מועמד נוסף שמסתמן כמוביל הוא סמנכ"ל ומנהל מחלקת מיסוי מקרקעין ברשות המסים, עו"ד שי אהרונוביץ' (47), שהיה מעורב בשנים האחרונות בשינויים בחקיקות מס הרכישה, חקיקת המס בנושא תמ"א 38 וגיבוש המדיניות בנוגע למיסוי מקרקעין בישראל באופן כללי.

בין המועמדים הבולטים מחוץ לרשות, נמצא יועץ המס ירון גינדי (57), המכהן כנשיא לשכת יועצי המס משנת 2012; במסגרת זו, יצר קשרים ענפים בממשלה ובמשק, ובמקביל הינו בעלים של פירמה פרטית לייעוץ מס, שמייצגת אלפי עסקים. גינדי שימש כאחד החברים בוועדה לרפורמה במיסוי הבינלאומי, שחלקים ממנה כבר גובשו להצעות חוק המקודמות בימים אלהוכתב חוות־דעת לכנסת בנושאי חקיקות מס שתוכננו.

את רצונו להתמודד על התפקיד חשף לראשונה גינדי בראיון לגלובס לפני מספר שנים, אז אמר: "אם בעוד שלוש שנים וחצי יהיה לשר האוצר אומץ למנות מישהו מבחוץ, אני מתכוון להתמודד על תפקיד מנהל רשות המסים".