לאחר מחיקת מעל 300 מיליון שקל: סולגרין עוצרת את הפעילות בארה"ב

חברת האנרגיה הסולארית סולגרין בוחנת את סגירת פעילותה הכושלת של קיוביקס שנרכשה ב-2021 • סולגרין צפויה להפריש להפסד בגין קיוביקס כ-200 מיליון שקל נוספים

פרויקט זרחיה של חברת סולגרין / צילום: בילקטריק
פרויקט זרחיה של חברת סולגרין / צילום: בילקטריק

נמשכים הזעזועים בחברת האנרגיה המתחדשת סולגרין , שבשליטת קרן התשתיות הציבורית ג'נריישן קפיטל . החברה מדווחת כי תבחן את סגירת חברת קוביקס (Kuubix) האמריקאית שבשליטתה עד לסוף ספטמבר הקרוב, ככל שלא תצליח למצוא לה רוכשת. רכישת קוביקס, שבוצעה באפריל 2021, התבררה כהשקעה כושלת במיוחד, לאחר שהושקעו בה בסה"כ יותר מ-300 מיליון שקל - סכום שירד לטמיון במהירות שיא.

האם אנבידיה היא הטסלה החדשה? אלה ההימורים של סוחרי האופציות
דוחות חברות הבנייה: איפה נרשם השינוי החד ביותר ומי מכרה 5 דירות בלבד ברבעון?

סולגרין, המנוהלת בידי של דרור שרון, מעדכנת כי בדוחות הכספיים שלה לרבעון השני היא צפויה לרשום ירידת ערך (בנטרול מס) של 184-199 מיליון שקל בגין קיוביקס, שלאחריה תתומחר פעילותה של האחרונה בשווי של 18 עד 33 מיליון שקל בלבד. מניית סולגרין שצנחה ב-87% מהשיא בפברואר 2021 המשיכה לצלול ביום ד', משקפת לחברה שווי של 321 מיליון שקל.

מהדיווח לבורסה עולה כי דירקטוריון סולגרין החליט לנסות למצות את מאמצי המכירה של קיוביקס, הפועלת בתחום התקנת מערכות סולאריות בארה"ב, ואם לא יימצא לה רוכש - היא תיסגר. בכל מקרה סולגרין "סוגרת את הברז" ואין בכוונתה להזרים לה עוד הון. בשנה החולפת ניסתה סולגרין לשפר את רווחיות הפעילות של קיוביקס, הקטינה את מצבת העובדים וקיצצה בהנהלה שלה ופעלה לטייב את עסקיה.

ההתפתחויות השליליות האחרונות בעסקיה של קיוביקס הגיעו בחודש אפריל האחרון, על רקע רגולציה חדשה שנכנסה לתוקפה בקליפורניה, שהיא שוק הפעילות המרכזי של החברה. בעקבות אותם שינויים נרשמה צניחה של 60%-70% במכירות חברות הפאנלים הסולאריים במדינה, כך ציינו בסולגרין.

ירידות חדות בהכנסותיה של קוביקס

התפתחות זו הובילה לירידה חדה בהכנסות קיוביקס לרבעון שני, שהסיתו אותה מתוכנית העבודה שלה לשנה הנוכחית. בעקבות זאת הציגה הנהלת קיוביקס לסולגרין דרישה להזרמות כספים כדי לעמוד ביעד של רווח לפני פחת מיסים והפחתות (EBITDA) מאוזן עד שנת 2025 .

על רקע הירידה החדה במכירות קיוביקס, אי הוודאות ביחס לפעילותה, צרכיה התזרימיים והיעדר התחייבות להעמדת מימון הנדרש להמשך פעילותה, צירף רואה החשבון של חברה זו הערת עסק חי לדוחותיה לרבעון השני.

סולגרין עצמה סיימה את הרבעון הראשון של 2023 עם הכנסות של 49.7 מיליון שקל, עלייה של 267%, כתוצאה מגידול במכירת חשמל. בשורה התחתונה העמיק ההפסד ל-42.2 מיליון שקל, מול הפסד של 10.1 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד. בשנת 2022 כולה נרשם הפסד של 239 מיליון שקל, שהושפע מהפחתת מוניטין בגין קיוביקס בסך כ-120 מיליון שקל.

דרור שרון, מנכ"ל סולגרין, אמר כי "לאחר תהליך בחינה ממושך ואינטנסיבי של פעילות קיוביקס והשקעת החברה, ובשים לב לשינויים מהותיים לרעה בסביבה הרגולטורית בה פועלת החברה בארה"ב בחודשים האחרונים, לצד האתגרים הנוספים עימם היא מתמודדת, דירקטוריון סולגרין החליט שיהיה זה נכון להיפרד מהחזקתה בקיוביקס. אנו פועלים למיצוי המאמצים למכירת פעילות זו עד לא יאוחר מסוף ספטמבר הקרוב, אך נערכים גם לאפשרות של סגירתה".