שתי מניות היכו את המדדים בת"א, והקשר לחברה ששברה כל שיא אפשרי

נובה וקמטק שעוסקות בתהליך בקרת הייצור של שבבים נהנות מהטרנד של שבבי ה־AI • התוצאה: מתחילת השנה הן מובילות את העליות במדדי הבורסה בת"א • מנכ"ל נובה: "מדובר בשילוב של אמון המשקיעים בחברה ובפוטנציאל שלה לצמוח"

נובה על מסכי הנאסד''ק / צילום: Nasdaq, Inc.
נובה על מסכי הנאסד''ק / צילום: Nasdaq, Inc.

לאורך השבועות האחרונים המתינו בוול סטריט בדריכות לדוחות של ענקית השבבים אנבידיה . החברה, שנהנתה בחודשים האחרונים מזינוק במנייתה על רקע ההייפ סביב הבינה המלאכותית (AI), הצליחה להפתיע את השוק לטובה כשדיווחה על צמיחה גבוהה מהצפוי וסיפקה תחזית חיובית קדימה.

הספירה לאחור החלה: כך תאבד אנבידיה את מעמדה כמונופול
ניתוח גלובס | לקראת הנפקת השנה: חברת השבבים הבריטית ARM מגיעה לוול סטריט

אנבידיה נהנית מהביקושים הגבוהים לרכיבי ה־AI שהיא מייצרת, ולדוחות הטובים שלה אמורה להיות השפעה על כלל החברות שנוגעות לתחום. ביניהן גם שתי חברות ישראליות, נובה וקמטק, הנסחרות במקביל בת"א ובנאסד"ק, אשר מייצרות מערכות בדיקה לתהליכי הייצור של שבבים.

מניותיהן של השתיים נהנות מהמומנטום החיובי בתעשייה. מתחילת השנה הנוכחית,  נובה  היא המניה עם התשואה הגבוהה ביותר במדד ת"א־35, כ־65%, בעוד שקמטק , עם עלייה של 157%, מובילה את מניות מדד ת"א־125. קמטק נסחרת כיום בשיא כל הזמנים שלה, ובשווי של 2.4 מיליארד דולר. נובה מתקרבת לרמות השיא ונסחרת בשווי 3.6 מיליארד דולר.

 

הזינוקים במניות נובה וקמטק מגיעים דווקא בתקופה שבה הן מציגות ירידה בהכנסות. שחר כרמי, אנליסט טכנולוגיה בכיר בפסגות, מסביר כי כל תחום הציוד הקפיטלי בתעשיית השבבים חווה חולשה, אחרי שלוש שנים של צמיחה חזקה. "מה שיפה בשוק ההון זה שהוא מגיב מראש, ולכן נובה וקמטק, כמו כל תחום ציוד השבבים, הגיעו לשפל בסוף 2022 שגילם ציפיות חלשות ל־2023".

אלא שאז השתנתה התמונה: "בפועל, קרו שני דברים שהקטינו את החשש. אמנם רואים ירידה בהשקעות בתחום, אבל לא כה חדה; ראשית סין, בגלל החרם האמריקאי, משקיעה באופן חסר תקדים בשבבים וממתנת את הירידה בכל הענף. שנית, סיפור ה־AI - שהוא נכון לעכשיו הזמנות עתידיות. דוחות שתי החברות מציגים קיטון, אבל בשוק מבינים שיש הזמנות גדולות שייכנסו בשנה הבאה, וב־2024 תהיה צמיחה גבוהה יותר ממה שהיה אפשר לצפות".

מנכ"ל נובה: "היחלשות השקל פועלת לטובתנו"

גבי ויסמן נכנס לתפקיד נשיא ומנכ"ל נובה בסוף מרץ והחליף את איתן אופנהיים, שמונה ליו"ר החברה. לשאלה מה מסביר להערכתו את המומנטום במניה, הוא משיב: "אנחנו מאמינים שמדובר בשילוב של אמון המשקיעים בחברה, ובפוטנציאל שלה להמשיך ולצמוח למקטעי שוק חדשים, ושל ציפיות המשקיעים שהשוק ישוב לצמוח בקרוב. בהסתכלות על האקוסיסטם בו פועלת נובה, יש גם סימנים ראשונים של התייצבות וחזרה לצמיחה בקרב היצרנים והספקים".

גבי ויסמן, מנכ''ל ונשיא נובה / צילום: נובה
 גבי ויסמן, מנכ''ל ונשיא נובה / צילום: נובה

מהן המגמות הבולטות שמשפיעות על פעילות נובה היום?
ויסמן: "מגמה מרכזית היא המעבר לארכיטקטורה תלת־ממדית בכל סוגי השבבים, מה שמכניס מורכבויות חדשות בתהליכי הייצור ומחייב פתרונות חדשניים כדי לתת מענה לבקרת ייצור. במקביל, יש גם עלייה משמעותית במספר סוגי החומרים, התרכובות והסגסוגות שמשמשים לייצור שבבים, וכתוצאה מזה אתגרים חדשים שמחייבים מעורבות גבוהה של בקרת תהליך. מגמה בולטת נוספת היא הזינוק במורכבות הייצור בתחום האריזות והאריזות המתקדמות, שמייצר צרכים חדשים לגמרי בבקרת תהליכי הייצור.

"עניין נוסף הוא Generative AI (בינה מלאכותית יוצרת), מנוע פוטנציאלי נוסף שאנחנו רואים את השפעתו במגוון תחומים, במיוחד בתחום המעבדים הגרפיים וזיכרון רוחב־פס גבוה".

עד כמה משפיע על נובה המאבק בין ארה"ב וסין בתחום השבבים, ומה אתם צופים להמשך?
"לנובה פעילות משמעותית בסין, בדומה לכל החברות באקוסיסטם בו אנחנו פועלים. השפעת המתח בין המעצמות מורגשת, אולם לנובה יש יתרון יחסי בגלל פריסה רחבה יותר של מרכזי הייצור. בנוסף, יש השקעות משמעותיות בבניית יכולת ייצור עתידית של שבבים מתקדמים בארה"ב ובאירופה, של יצרניות מובילות כמו TSMC, אינטל וסמסונג. השקעות אלה מייצרות פוטנציאל הכנסות נוסף לנובה. המאבק גם מזרז השקעות של הסינים בבניית אקוסיסטם מקומי לתמיכה בתעשיית הייצור, וזה עשוי להיות אתגר בהמשך".

עד כמה משפיעה עליכם סביבת המאקרו, עליית הריביות, האינפלציה, והיחלשות השקל מול הדולר?
"כיצואן מוביל, היחלשות השקל פועלת לטובת החברה, ועליית הריבית משחקת גם היא לטובתנו כיוון שנובה נהנית מיתרות מזומנים גדולות של יותר מחצי מיליארד דולר. האינפלציה השפיעה כמובן על עלויות חומרי הגלם שאנחנו רוכשים, ויש השפעה מסוימת על הרווחיות, אך אנחנו מצליחים לאזן אותה עם המודל העסקי שלנו".

מספר העובדים בנובה זינק ב־44% בתוך שנה

לפני שנתיים, נובה הציבה יעד הכנסות של חצי מיליארד דולר עד 2024, אותו עקפה כבר ב־2022, עם הכנסות של 571 מיליון דולר (תחזית האנליסטים ל־2023 היא ל־505 מיליון דולר). היעד הבא הוא מיליארד דולר הכנסות, שיגיע לפי החברה עד 2027. ב־2021 נובה רכשה חברה גרמנית שהכניסה אותה לתחום המדידות הכימיות. לדברי ויסמן, נובה מחפשת כל הזמן הזדמנויות לרכישה, והתוכנית האסטרטגית מציינת בפירוש רכישות כחלק מהדרכים לגידול עתידי.

בינתיים, גדלה נובה בקצב מהיר: בין 2021 ל־2022 מספר העובדים גדל ב־44% ל־1,177. לדברי ויסמן, הדבר "נבע מהגידול המשמעותי בהיקף העסקים. בשנה האחרונה לא חל שינוי במספר העובדים. בימים אלה, אנחנו ממשיכים לגייס על פי צורך".

"האופוריה בתחום השבבים בעיצומה"

כרמי מפסגות מציין ששתי החברות הן חלק מענף הציוד לשבבים, שכולל גם חברות שמייצרות את המכונות שאיתן מייצרים שבבים, כמו ASML, אפלייד מטיריאלס, טוקיו אלקטרון ועוד. לדבריו, "בצד בקרת התהליך, KLA (חברה אמריקאית שרכשה לפני מספר שנים את אורבוטק הישראלית, ש.ח.ו) היא המובילה הבלתי מעורערת, ואחריה חברות נישה כמו אונטו, נובה, קמטק ועוד. המניות של כולן נהנו מעליות גדולות. האופוריה בתחום השבבים בכלל ובתחום ציוד השבבים בפרט בעיצומה".

ענף השבבים נחשב למחזורי.
"לאורך השנים יש תקופות של השקעות יתר והשקעות חסר. בדרך כלל חברות ציוד קפיטלי צומחות שנתיים־שלוש ואז יש שנה של ירידה. אבל מדד השבבים העולמי SOX לא כל כך מחזורי; הוא מציג ביצועים מעולים כבר 20 שנה. לאורך־טווח הענף היה מאוד אטרקטיבי, והאלמנטים שדחפו אותו למעלה ממשיכים להיות קיימים. עם זאת, יש תקופות שסביבת המחירים גבוהה, ואז הסיכון עולה".

מניות קמטק ונובה עוד לא שם?
"זאת שאלה קשה. קמטק נסחרת היום במכפיל רווח נקי של 29 על ביצועי החברה ב־2023, רמות שאני לא זוכר אותה נסחרת בהן, אז יש חשש אמיתי שהמחירים גבוהים. מצד שני, הנהלת קמטק דיברה על עלייה בהכנסות לכיוון 500 מיליון דולר בתוך כשלוש שנים, כלומר צמיחה ממוצעת של כ־17% בשנה, ואז מכפיל 19 לסוף 2026 כבר לא נראה נורא יקר.

"אני גם לא זוכר שקמטק נתנה יעד לשלוש שנים קדימה, אז כנראה שמשהו גדול קורה בענף. גם בנובה קורה בערך אותו הדבר, אך להבדיל מקמטק, יש לה גם רכיב יציב של הכנסות משירותים, שממתן את התנודתיות".

בסך הכול, מסכם כרמי, "נראה שהשנה כל הכוכבים הסתדרו לקמטק, וחלק גדול מהם הסתדרו לנובה".