לוקהיד מרטין תייצר שמונה מסוקי "סופר יסעור" נוספים לישראל

התאגיד זכה בחוזה ייצור של 35 מסוקי "סופר יסעור" לחיל הנחתים האמריקאי, בהיקף של 2.7 מיליארד דולר, במסגרתו יסופקו המסוקים גם לישראל • המסוקים מתוכננים להחליף בהדרגה את מסוקי ה"יסעור" אשר פועלים בחיל האוויר במשך מעל 50 שנה •  תחילת המסירות של המסוקים צפויה החל משנת 2026

מסוק ''סופר יסעור'' / צילום: לוקהיד מרטין-סיקורסקי
מסוק ''סופר יסעור'' / צילום: לוקהיד מרטין-סיקורסקי

לוקהיד מרטין-סיקורסקי זכתה בחוזה ייצור של 35 מסוקי CH-53K ("סופר יסעור") נוספים בארה"ב בהיקף 2.7 מיליארד דולר, שמהווים חלק מתוכנית של חיל הנחתים האמריקאי (המארינס) לרכש כולל של 200 מסוקים. החוזה, אשר נחתם מול הצי האמריקאי, הינו הגדול ביותר שנחתם עד כה עבור תוכנית המסוק, וכוללת את ייצורם של שמונה מסוקים עבור מדינת ישראל.

רפאל תייצא טילים לאוסטרליה; ואלביט חותמת על חוזה נוסף עם הולנד
שלוש מערכות כיפת ברזל וטילי יירוט ב-200 מיליון דולר: רפאל בדרך לעסקה עם המארינס
העסקה הביטחונית הגדולה בתולדות המדינה יוצאת לדרך: מערכת חץ 3 תימכר לגרמניה

מסוקים אלו יתווספו לארבעה שנחתמו לייצור עבור ישראל בשנה שעברה, כחלק מעסקת מכירה צבאית למדינה זרה (FMS) אשר כוללת 12 מסוקים עבור מדינת ישראל. תחילת המסירות של המסוקים בחוזי הייצור החדשים צפויה החל משנת 2026. אין זה אומר כי בשנה זו המסוקים יהיו מבצעיים, אלא כי במועד זה הם יסופקו - ויתחילו בהתקנה של המערכות הישראליות.

המסוקים החדשים מהווים קפיצת מדרגה ביכולות

מסוקי ה-CH-53K מתוכננים להחליף בהדרגה את מסוקי ה-CH-53D ("יסעור") של חיל האוויר, שפועלים בחיל האוויר במשך יותר מ-50 שנה. המסוקים החדשים מביאים עימם יכולות משמעותיות, כמו שרידות גבוהה בשדה הקרב, בטיחות, יעילות והפחתת עומס העבודה מצוות האוויר. נוסף על כך, התמיכה הטכנית במסוק יעילה וזולה יותר לעומת מסוקי היסעור הקיימים.

בסוף שנת 2022, הצי האמריקאי אישר לחברת לוקהיד מרטין-סיקורסקי לעבור לייצור בקצב מלא של מסוק ה-CH-53K במפעלי החברה אשר שוכנים בסטרטפורד, קונטיקט. ייצור בקצב מלא יאפשר לחברה להגדיל את קצב ייצור המסוקים ל-20 מסוקים בשנים הקרובות. ההחלטה לאישור הייצור בקצב מלא תבוצע בתמיכה של כ-200 ספקים ב-35 מדינות ברחבי ארה"ב. "ייצור 35 מסוקים נוספים בתוכנית מסוק ה-CH-53K מהווה הישג משמעותי מאוד ונקודת ציון בתוכנית, ותסייע להמשיך ולייעל את שרשרת האספקה וכן לזרז את קצב ייצור המסוקים", מסר פול למו, נשיא סיקורסקי.

נזכיר כי בסוף השבוע, חיל הנחתים האמריקאי הודיע כי בכוונתו לרכוש שלוש סוללות כיפת ברזל, כולל 44 משגרים ו-1,840 טילי טמי"ר (מיירטים), בעסקה שצפויה להסתכם בקרוב ל-200 מיליון דולר. לפי ההודעה האמריקאית, כיפת ברזל מיועדת להתמודדות עם טילי שיוט, אך מערכות אלו של רפאל - כפי שהוכחו בישראל - מסוגלות לטפל היטב בכטב"מים וברקטות.