תמונות המעצר של טראמפ בג'ורג'יה הולידו שלל חדשות כזב

המעצר של טראמפ בג'ורג'יה הניב שלל תמונות וטענות. לא כולן מציאותיות • המשרוקית של גלובס

מתוך ציוץ ויראלי בטוויטר 25.8.23
מתוך ציוץ ויראלי בטוויטר 25.8.23

אם יש משהו שהנשיא ה־45 של ארה"ב, דונלד טראמפ, אוהב במיוחד הרי שאלו כותרות. ובשבוע שעבר הוא זכה להרבה כשנעצר בג'ורג'יה, בשל האישום נגדו שהוא ניסה להטות את הבחירות במדינה. הוא אומנם שוחרר במהירות (בערבות של 200 אלף דולר), וזו גם לא הפעם הראשונה בה הוא נעצר בתקופה האחרונה בשל שלל האישומים נגדו, אבל הפעם זה היה שונה וזכה לכותרות נוספות. זאת מכיוון שבניגוד לפעמים קודמות, הפעם גם צולמו תמונות מעצר שלו (במכונות "mugshot") ונלקחו ממנו טביעות אצבעות. וכידוע, אם שמים את המילים "טראמפ" ו"כותרות" באותו משפט, אפשר להיות בטוחים שיהיו מי שכבר יגיעו לייצר פייקים. הנה כמה נבחרים.

האם ישראל עושה מספיק כדי למנוע זליגת נשק למקומות בעייתיים? 
בימי ממשלת בנט-לפיד מספר הרוגי הטרור קפץ פי עשרה? 

הקדימו לחגוג. האם המתנגדים של טראמפ כל־כך מעוניינים לראות אותו נמק בבית הכלא שהם חגגו כאשר תמונות המעצר שלו שוחררו לציבור? "היי טראמפ, תראה", נכתב בטוויטר. "המדינה חוגגת את תמונות המעצר שלך". לציוץ נוסף וידאו, שמקורו בטיקטוק, בו נראה פאב עם החדשות משודרות על מסך ענק, וכאשר נראית תמונת המעצר של טראמפ כל יושבי הפאב קופצים משמחה. אבל כפי שהראו בודקי העובדות של Snopes, זה לא בדיוק קרה. הווידאו הוא במקור מ־2016, הפאב הוא בבריטניה וקפיצות האושר הן לאור הניצחון של נבחרת אנגליה בכדורגל על נבחרת ויילס במסגרת משחקי היורו. למעשה, עם קצת הסתכלות אפשר למצוא רמזים מטרימים לכך שאולי הסיפור הוא לא מה שסיפרו לנו, כמו דגלי אנגליה הנמצאים מתחת למסך.

הדמיון עולה על המציאות. יש מקרים שבהם אנחנו קצת מתקשים להבין למה לטרוח להכין פייקים, כשהמציאות מספקת משהו מאוד דומה. אבל לפעמים זה קורה. "צילומי המעצר של טראמפ פורסמו", צייץ היוטיובר האמריקאי בריאן טיילר כהן, ולצד זה הוסיף את תמונת המעצר של טראמפ. "זה דלף", צייץ חשבון הטוויטר "קפטן בריאן" לצד תמונת מעצר אחרת. אבל כפי שהראו בודקי העובדות של הארגון הבריטי Full Fact, התמונות האלו קצת שונות מהתמונה הרשמית. בתמונה הרשמית טראמפ לבוש בחליפה ועניבה אדומה. בתמונה שפרסם כהן טראמפ בכלל עונב עניבת פסים, ובתמונה שפרסם ה"קפטן" הוא בכלל לבוש בחולצת טריקו שחורה ופשוטה. התמונה הראשונה היא מעשה של עריכת תמונה, כאשר נלקחה תמונה של טראמפ משלהי נשיאותו בנובמבר 2020 והולבשה על רקע של בית המעצר. התמונה השנייה, ככל הנראה, היא מעשה בינה מלאכותית (AI), והיא מסתובבת ברשתות לפחות מאז אפריל. אחד הדברים שמסגירים את היות התמונה יציר AI, הוסבר, הוא הקושי של התוכנות האלו לייצר טקסט קוהרנטי, מה שבא לידי ביטוי בטקסט חסר המשמעות שמאחורי טראמפ.

שחרור על תנאי. טראמפ אומנם יצא לחופשי, אבל בתנאים מגבילים. "אם טראמפ יפר אחד מהתנאים האלו, השחרור שלו עשוי להתבטל", הזהיר ציוץ בטוויטר. אכן כך? כפי שמשפטן באוניברסיטת ג'ורג'יה הסביר לארגון Verify, לשופט יש הרבה אפשרויות אחרות לפני שליחה למעצר, כמו העלאת דמי הערבות או קנסות. "אין תרחיש ריאלי בו דונלד טראמפ יהיה במעצר לפני המשפט על פחות מהפרה יוצאת דופן של תנאי השחרור שלו", הוא אמר.

תחקיר: אוריה בר־מאיר

לקריאה נוספת:

הווידאו של קהל חוגג את פרסום תמונת המעצר של טראמפ הוא פייק - Snopes
תמונות מעצר מזויפות של טראמפ מסתובבות ברשת - Full Fact
לא, טראמפ לא יישלח אוטומטית למעצר אם הוא יפר את תנאי השחרור שלו - Verify