מי יעמוד בראש? הקשיים בדרך לעסקת המיזוג של ענקיות הסייבר

הרעיון כאילו וויז תרכוש את סנטינל וואן הוא מופרך כשלעצמו - אלא אם מביאים בחשבון צד שלישי: על פי ההערכה, ההצעה לרכישת סנטינל וואן כלל לא הגיעה מוויז אלא מאחת מקרנות הפרייבט אקוויטי הגדולות • יש קרן אחת עם דרך קיצור שיכולה ללחוץ על שתי החברות להסכים לעסקה: אינסייט פרטנרס

אסף רפפורט ותומר וינגרטן / צילום: נתנאל טוביאס, יח''צ סנטינל וואן
אסף רפפורט ותומר וינגרטן / צילום: נתנאל טוביאס, יח''צ סנטינל וואן

מזה מספר שבועות שחברת הסייבר הישראלית-אמריקאית סנטינל וואן (SentinelOne) מנהלת משא ומתן לרכישתה לאחר שנקלעה למבוי סתום עם מניה שהולכת ודועכת ועומדת על שליש ממחירה בהנפקה מזה מספר חודשים. סנטינל וואן שכרה את בית ההשקעות קטליסט שיסייע לה לאתר רוכש, אך נכון לעכשיו וככל שידוע, לא מתקיים משא ומתן רציני. בינתיים, ההדלפות שיוצאות סביב החברה חדשות לבקרים משרתות אותה: מחיר המניה קפץ בכ-16% והחברה הוסיפה לשוויה 700 מיליון דולר מאז הפרסום המקורי ברויטרס, לפיו החברה שמה עצמה על המדף לפני יותר משבוע.

רכישה או תרגיל? מה עומד מאחורי עסקת הענק שמתבשלת בסייבר הישראלי 
רק לפני שנתיים הם חצו את הכביש להייטק. עכשיו הם חוזרים לתעשיית הנשק 

סנטינל וואן אולי מעוניינת במכירה, אבל בעלי המניות שלה יודעים היטב שזה לא יהיה פשוט: היא חברה נסחרת בבורסה בניו יורק בשווי המתקרב ל-5 מיליארד דולר. כדי להוציא אותה מהבורסה, תידרש הרוכשת לשלם מעל 6.2 מיליארד דולר כדי להעניק פרמייה מכובדת לבעלי המניות שתשכנע אותם שמדובר בעסקה טובה. עם זאת, אנליסטים בשוק מעריכים כי סנטינל תסכים גם להצעת מחיר הדומה למחיר ההנפקה שלה כיום, 4.8 מיליארד דולר - בהתחשב בכך שהיא נסחרת במכפיל של פי 7-8 על סך ההכנסות הצפויות בסוף השנה.

1 מי תרכוש את סנטינל וואן?

ענקיות הסייבר המתחרות לסנטינל וואן - כמו פאלו אלטו נטוורקס, צ'קפוינט וקראוד סטרייק האמריקאית יתקשו להציע סכום כזה, בהתחשב בעובדה שהן מציעות פתרונות דומים. למעט רכישה של נתח שוק ושל מפתחי סייבר יקרים, אין להן תמריץ גדול ליטול הלוואה ולרוקן את קופת המזומנים שלהן עבור רכישה גדולה שכזו.

למרות העובדה שסנטינל וואן סובלת מהפסד גולמי ונקי, היא מחזיקה בקופת מזומנים של 700 מיליון דולר. לכן לא מן הנמנע שמי שתתעניין ברכישתה של סנטינל וואן היא אחת מענקיות הטכנולוגיה המשרתות ארגוני ענק ומציעות להן בלאו הכי פתרונות סייבר. מיקרוסופט היא רוכשת פוטנציאלית לא רעה, אם כי אחד השמות המשמעותיים שכבר הפקידו הצעת רכישה בידי של סנטינל וואן - שנדחתה - היא סיסקו. סיסקו היא ענקית חומרת תקשורת נתונים שמבצעת בהצלחה רבה מעבר ליישומי תוכנה וענן וביצעה כמה רכישות סייבר - רבות מהן בישראל. סיסקו רכשה רק במאי האחרון את חברת ההגנה על מערכות הענן לייטספין, המתחרה בוויז ואורקה, בכ-250 מיליון דולר ואת פורטשיפט ב-100 מיליון דולר, גם היא חברה המתמחה בפתרונות סייבר לענן.

סנטינל וואן, שנחשבת לחברת סייבר שאיננה כוללת פתרונות חומרה, מתאימה כמו כפפה ליד לסיסקו, שמעוניינת להתרחב ולהציע פתרונות לעסקים שלאו דווקא מחפשים לרכוש ממנה שרתים ונתבים. גם קופת המזומנים של סיסקו, שמונה כבר מעל ל-26 מיליארד דולר, יכולה לעמוד בעסקת ענק כמו רכישת סנטינל וואן. יחד עם זאת, דווקא השיחות שמנהלת החברה עם חד הקרן הישראלי וויז (Wiz) היא זו שתפסה את תשומת הלב הציבורית במהלך סוף השבוע.

2 הקשר של אינסייט

הרעיון כאילו וויז הישראלית, חד קרן שגייס 900 מיליון דולר עד כה לפי שווי חברה של 10 מיליארד דולר, תרכוש את סנטינל וואן, הוא מופרך כשלעצמו - אלא אם מביאים בחשבון צד שלישי: גורם אחר שיגיע מבחוץ ויאחד בין שתי הפעילויות. "זה כאילו שפרעוש הוא זה שישלוט בפיל", אמר בעילום שם משקיע בכיר בענף הסייבר על התסריט הזה.

אמנם וויז קיבלה בסבב הגיוס האחרון שלה שווי של 10 מיליארד דולר וסנטינל וואן נסחרת לפי שווי שמתקרב למחצית מכך, אך בכל פרמטר אחר, סנטינל וואן גדולה מוויז משמעותית: בסנטינל וואן מועסקים כיום כ-2,200 עובדים, יותר מכפול ממספר העובדים בוויז; סנטינל וואן צפויה לסיים את השנה עם כ-600 מיליון דולר במכירות, פי שלושה מקצב המכירות השנתי של וויז - לפי הדיווחים; קופת המזומנים שלהן דומה, ולבסוף, שתי החברות הפסדיות - אם כי סנטינל וואן היא זו שמדווחת על כך מבין השתיים.

על פי ההערכה, ההצעה לרכישת סנטינל וואן כלל לא הגיעה מוויז אלא מאחת מקרנות הפרייבט אקוויטי הגדולות, המבצעות רכישות ענק בחברות על מנת להשביח אותן ולהוציא אותן להנפקה או מכירה עתידית ברווח. הקרן ביקשה מוויז לבחון עסקת מיזוג, במהלכה יוזרמו לה מיליארדי דולרים על מנת שהיא תוביל את רכישתה של סנטינל והוצאתה מהבורסה. בין הקרנות שמסוגלות לבצע מהלך כזה: תומא בראבו, ויסטה או פרנסיסקו פרטנרס, המצוידות כל אחת במיליארדי דולרים וברעב לרכישת חברות במחירי רצפה. גם ללא וויז, רכישה של סנטינל וואן על ידי קרן פרייבט אקוויטי עושה שכל: הפיכתה לפרטית, הזרקה של מימון חדש ורענון ההנהלה תאפשר לחברה הישראלית להתרומם מעלה, לבצע רכישות ולאתגר את המתחרה הישירה קראוד סטרייק האמריקאית.

לקרן אחת ישנה דרך קיצור על מנת ללחוץ על שתי החברות להסכים לעסקה שכזו: בעלת המניות המרכזית בשתיהן היא אינסייט פרטנרס (Insight Partners), אחת מקרנות ההשקעה הפעילות ביותר בישראל בשנים האחרונות, שקיצצה לאחרונה את יעד הגיוס שלה ב-25% לקרן הבאה שלה. אינסייט פרטנרס נמצאת, ככל הנראה, בלחץ לממש נכסים - רק בחודש שעבר מכרה את פרימטר 81 לצ'קפוינט. לא מן הנמנע שאינסייט, או אחד המשקיעים הגדולים בה, ינסה את מזלו בעסקה שתוכל להרוג שתי ציפורים במכה אחת: להנזיל את המניות בסנטינל וואן מחד, ולהפוך את וויז לגרסה הישראלית של קראוד סטרייק.

3 האם אסף רפפורט ינהל את תומר וינגרטן?

מבחינה טכנולוגית ומוצרית, מיזוג בין וויז לסנטינל וואן עשוי להיות זה שיאתגר את קראוד סטרייק ויצור ענקית אבטחת מידע ישראלית: וויז וסנטינל וואן משלימות אחת את השניה כבר היום בפתרון משולב הנמכר למנהלי אבטחת מידע בארגוני ענק - וויז מגינה על ארגונים אלה מפני איומים המגיעים באמצעות שימוש בתוכנות חיצוניות הנצרכות בענן ואילו סנטינל וואן מגינה על מכשירי קצה, כמו טלפונים ומחשבים ניידים, ומסוגלת להתריע מפני איומים המגיעים מכיוונם.

אלא שמבחינה תרבותית ואישית - העסקה עצמה היא חסרת סיכוי: בהתחשב בגודל היחסי של החברות, תומר וינגרטן, מנכ"ל סנטינל וואן, אמור לקבל את המנכ"לות של החברה הממוזגת, דבר שיציב את אסף רפפורט, מנכ"ל וויז, בפני דילמה לגבי הסכמה על עסקה שכזו. לפי תנאי הקרן המממנת, הוא בעל הבית, מה גם ששוויה של וויז אמור לגדול עוד יותר. מי שחשב שיוכל להציע לרפפורט להיות מספר שתיים בחברה ציבורית, ולבצע מהלך במסגרתו וויז תיכנס בדלת האחורית לבורסה על ידי מיזוג בורסאי, יתקל בתשובה שלילית נחרצת: וויז איננה מעוניינת להיות חברה ציבורית בטווח הקרוב.

"שוק הסייבר עובר תהפוכה גדולה, ממצב שבו מנהלי אבטחת המידע היו רוכשים פתרונות מכל הבא ליד ומוציאים הון עתק בקונסולידציה שנגרמת כתוצאה מכך", אומר לגלובס גיא מושקוביץ, מייסד משותף ומנכ"ל חברת הסייבר קורו. "כיום, הם מחפשים את החברות שנותנות סל של מוצרים רחב ככל שניתן. המיזוגים והרכישות בשוק מייצרים מצב שבו בכל אחד מהשווקים - שוק חברות הענק, שוק החברות הקטנות והבינוניות, או השוק הצרכני - נוצרות ענקיות בתחומן. סנטינל וואן ו-וויז פעילות בשוק ארגוני של חברות הענק, אבל אנחנו נמשיך לראות את מהלכים דומים גם בשווקים אחרים".