"כאילו מישהו לחץ על בלם החירום": ההאטה בבנייה הגיעה למוצרים לבית

חברות המספקות מוצרים לשדרוג הבית רשמו ירידה חדה ברווחים במחצית הראשונה של 2023, ומניותיהן צנחו בעשרות אחוזים • גורם בענף: "הרבה חברות ממוקדות היום בהקטנת מלאי, כדי לצלוח תקופה שאף אחד לא יודע להעריך כמה זמן תימשך"

סניף של רשת אייס / צילום: איל יצהר
סניף של רשת אייס / צילום: איל יצהר

ההאטה במכירת דירות בישראל, ועליית הריבית, מתגלגלות לפתחן של החברות המספקות מוצרים לשדרוג ושיפוץ הבית, שהדוחות הכספיים שפרסמו מצביעים על ירידה חדה ברווח ואף מעבר להפסד. בהתאם, גם מניות החברות הללו (ספקיות של חלונות, דלתות, מוצרי אינסטלציה, קרמיקה וכו') רשמו שחיקה משמעותית בערכן מתחילת השנה.

מדוע צנחה מניית בית הזיקוק באשדוד ביומה הראשון בבורסה, ומי המרוויח מפיצולה מפז 
הכישלון של סופר פארם וקוקה קולה: קוויק הגיעה לסוף דרכה העצמאית 

גורם בכיר בענף מציין את עליית הריבית והגידול בעלויות המשכנתה, לצד ירידה בהתחלות בנייה, גמר בנייה ובשיפוצים כגורמים ש"הכניסו את השוק למצב הנוכחי. עם זאת, השוק עבר הרבה תהפוכות מאז הקורונה - הוא עולה, יורד ומשתנה כל הזמן. יש קושי לחזות את העתיד בו".

לדבריו, "הפקטור המרכזי זה מחיר הכסף, או האלטרנטיבה. היום אפשר לקבל תשואה לא רעה על הכסף, מול תשואה מדיור שפעם היה ברור מאליו שעולה כל הזמן". בהקשר זה הוא מציין את הקושי של חברות ממונפות, שעלות הכסף משפיעה עליהן לרעה: "הרבה חברות של מוצרים לשדרוג הבית ממוקדות היום בהקטנת מלאי, כדי לצלוח את התקופה שאף אחד לא יודע כמה זמן תימשך".

אותו בכיר מוסיף שלרוב הקיץ היא התקופה הבוערת בתחום, אבל היום רואים הלך רוח שונה. "זה כאילו שמישהו לחץ על בלם החירום ועצר הכול, אחרי תקופה מטורפת של שיפוצים ובנייה", הוא אומר ומוסיף שהחולשה החלה כבר באמצע השנה שעברה, אך מציין כי מחירי חומרי הגלם ירדו מאז מה שמסייע לחברות, שכן "השנה יש יותר הלימה בין מחיר חומרי הגלם למחיר המכירה".

דוחות החברות הפועלות בתחום השיפוצים לבית מלמדים כי הנפגעת הגדולה ביותר מהמצב במשק היא רשת המוצרים לבית מולטי ריטייל  (לשעבר אייס אוטו דיפו), הנמצאת בשליטת קרן הפרייבט אקוויטי קדמה. לאחרונה עוררה מולטי ריטייל סערה שהובילה לירידה חדה במניית החברה על רקע הרעה בתוצאותיה העסקיות ואי־עמידה באמות־מידה פיננסיות.

מולטי ריטייל דיווחה ברבעון השני על מעבר מרווח צנוע להפסד של 7.9 מיליון שקל. חברה אחרת הפועלת בענף השדרוגים לבית, קליל, המייצרת חלונות ודלתות אלומיניום, הציגה ברבעון החולף ירידה של 75% ברווח הנקי ל־2.2 מיליון שקל. בחמת, המייצרת כלים סניטריים, ברזים וקרמיקה, התכווץ הרווח הנקי ב־58% ל־8.6 מיליון שקל.

 

קליל: שחיקה משמעותית ברווחיות

הדוחות של קליל , העוסקת בפיתוח, עיצוב, ייצור ומכירת מערכות אלומיניום (בעיקר חלונות) לבנייה ולתעשייה, מייחסים את הירידה בהכנסות לירידה מסוימת במחירי המכירה, וגם לירידה בכמות הנמכרת. שיעור הרווח הגולמי במחצית השנה הראשונה ירד ל־18%, לעומת 25.8% בתקופה המקבילה ב־2022. מחירי חומרי הגלם, שהשפיעו לרעה על פעילות החברות בתחום ב־2022, החלו לרדת, וכך למשל קליל דיווחה שהמחיר הממוצע של האלומיניום ירד ב־21.5% ביחס לרבעון המקביל, ל־2,263 דולר לטונה (אם כי שער הדולר עלה במחצית ב־9%). במקביל, תזרים המזומנים של קליל מפעילות שוטפת הוכפל בהשוואה לרבעון המקביל ל־14 מיליון שקל, בשל שינויים בהון החוזר, בדגש על ירידה ביתרת המלאי.

צורי דבוש, יו"ר קליל ובעל השליטה בחברה, הגדיר זאת עם פרסום הדוחות כ"תקופה מאתגרת בסביבה העסקית והפוליטית, שמשפיעה על מצב הרוח הציבורי". פרדי אבוקרט, מנכ"ל קליל, הוסיף כי "ישנה האטה בשוק הבנייה ובהיקפי הצריכה הפרטית". דבוש ציין עוד כי "אנו ממשיכים להציג איתנות ונזילות פיננסית גבוהה, כפי שמתבטא בקופת מזומנים בהיקף של 107 מיליון שקל ללא כל חוב פיננסי". מניית קליל נחלשה ב־20% מתחילת השנה והחברה נסחרת בשווי של 396 מיליון שקל.

מפעל קליל לאלומיניום / צילום: תמר מצפי
 מפעל קליל לאלומיניום / צילום: תמר מצפי

חמת: נפגעת ממחיר למשתכן

גם דוחות קבוצת חמת  משקפים ירידה בהכנסות ברמה הרבעונית, אם כי ברמת המחצית הן נותרו כמעט ללא שינוי. הירידה של כ־10% בהכנסות הרבעון מוסברת על־ידי החברה "בעיקר כתוצאה מירידה בהיקפי ההפעילויות השונות בקבוצה לאור ירידה בביקושים". חמת הפועלת בתחום המוצרים למטבח וחדרי אמבטיה, ביצעה מסע רכישות מזורז בשנים האחרונות (חברת מוצרי הקרמיקה ועיצוב חזי בנק, מטבחי זיו). ברבעון השני היא מציגה ירידה של 12.8 מיליון שקל בהכנסות מגזר הקמעונאות והקרמיקה, ושל 5.7 מיליון שקל במגזר הברזים.

בנוגע למגזר הקמעונאות והקרמיקה, נכתב בדוחות כי ישנו "קיטון בהכנסות מערוצי הלקוחות הפרטיים, פרויקטים מסחריים ומחיר למשתכן, אשר קוזזו בחלקם על ידי עלייה בהכנסות מערוץ הבנייה הרוויה בחזי בנק (החברה הבת, הפונה לקבלנים)".

בשיעור הרווח הגולמי מהמחזור של חמת נרשמה דווקא עלייה ברבעון, מ־42% ל־43.5%, למרות ירידה אבסולוטית ברווח הגולמי ל־106 מיליון שקל. לעומת זאת, שיעור הרווח הגולמי ירד מ־9.6% ל־7.6% והרווח התפעולי ירד כמעט ב־30% ל־18.6 מיליון שקל, בשל עלייה בהוצאות התפעוליות. עליית שיעור הריבית הובילה לגידול של למעלה מפי 3 בהוצאות המימון שהסתכמו ב־7.3 מיליון שקל, וכל אלה הובילו לירידה ברווח הנקי ל־8.6 מיליון שקל ברבעון (ול־23.7 מיליון שקל במחצית הראשונה ב־2023). חמת נסחרת בשווי של 476 מיליון שקל אחרי שמנייתה איבדה 44% מתחילת השנה.

מולטי ריטייל: התייעלות של 8 מיליון שקל

חברת מולטי ריטייל פועלת בתחום שדרוג הבית והרכב באמצעות רשתות אייס ואוטו דיפו לצד תחום עיצוב הבית שנוסף לה אשתקד בעקבות רכית פעילותן של הרשתות ביתילי, אורבן ואיי.די דיזיין תמורת כ־100 מיליון שקל.

דוחות החברה מצביעים על כך שתחום עיצוב הבית הוא עקב אכילס שלה, עם הפסד מגזרי של 8.5 מיליון שקל ברבעון השני, על הכנסות של 27.6 מיליון שקל. בסיכום המחצית סיפק מגזר עיצוב הבית הפסד של 17.1 מיליון שקל (מתוך הפסד של כ־20 מיליון שקל במולטי ריטייל כולה). מניית מולטי ריטייל נפלה מתחילת השנה ב־71% ושווי החברה בבורסה עומד כיום על 108 מיליון שקל בלבד.

המקרה של מולטי ריטייל, כאמור, נראה מאתגר יותר מהחברות האחרות לאחר שמוקדם יותר השנה דיווח על כי איננה עומדת באמות המידה הפיננסיות. כתוצאה מהאמור לעיל ולשם חיזוק מצבה הפיננסי נקטה החברה מספר צעדים: הנפקת זכויות שבמסגרתה גייסה לאחרונה 23 מיליון שקל, בעיקר מבעלת השליטה קרן קדמה; תוכנית התייעלות שבמסגרתה הוחלט על העמקת התוכנית לאיחוד מטות בין מגזרי הפעילות וכן על צמצום משרות, בעיקר ניהוליות, וסגירת סניפים מפסידים.

להערכת החברה הצעדים הללו צפויים להביא לחיסכון של 8 מיליון שקל במונחים שנתיים. דירקטוריון והנהלת החברה סבורים כי גם בתנאי השוק הנוכחיים לחברה מקורות מספקים, והם צופים שתעמוד בהתחייבויותיה במועדן בעתיד הנראה לעין.