מייסד סטארט־אפ ישראלי הסתכסך עם מיקרוסופט ומאיים על עסקת הענק שלה

ענקית הטכנולוגיה הסירה, ללא התרעה מוקדמת, אפליקציה של סטארט־אפ ישראלי מהחנות שלה • כעת, המייסד טוען כי המקרה מוכיח כי התנהלותה של מיקרוסופט "אנטי־תחרותית", ומאיים בפנייה לרגולטורים במטרה לשבש את המיזוג עם אקטיויז׳ן בליזארד

מיקרוסופט וזאק דחוביץ, מייסד הסטארט־אפ הישראלי 'פאסט' / צילום: shutterstock, יח''צ
מיקרוסופט וזאק דחוביץ, מייסד הסטארט־אפ הישראלי 'פאסט' / צילום: shutterstock, יח''צ

עובדי הסטארט-אפ הישראלי פאסט (Fast Corporation) הבחינו לפני מספר חודשים בדפוס מוזר שחזר על עצמו שוב ושוב: באופן מסתורי החלה האפליקציה שהם פיתחו בחברה להיעלם ממחשביהם ללא הסבר. הדבר אירע לאחר שתעלומה אחרת פקדה את החברה: ירידה משמעותית בשימוש באפליקציה מצד מיליוני משתמשים כפי שנצפתה במערכות המידע של החברה. 

השקעות הענק בבינה המלאכותית מגיעות לישראל: חברה של אמנון שעשוע תגייס לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר
החששות הופכים למציאות? כ-45% מהסטארט-אפים החדשים מתאגדים מחוץ לישראל  

המייסד, זאק דחוביץ, יזם סדרתי בעל עשרים שנות ניסיון בתעשיית האפליקציות להורדה - שאף היה שותף להצלחתה של ענקית הפרסום איירון סורס בימיה הראשונים - הבין בסופו של דבר את מקור הבעיה: מיקרוסופט הורידה את השאלטר וחסמה את המוצר שפיתח למשתמשי ווינדוס. באופן הדרגתי מאוד שלא הורגש תחילה, וללא התראה מראש, ירד מחזור העסקים של החברה פי שמונה ממה שהורגל אליו דחוביץ קודם לכן. 

כעת מבקש היזם הישראלי להשתמש במקרה שקרה לו על מנת להוכיח לרגולטורים ברחבי העולם כי האקט האנטי־תחרותי, לדבריו, של מיקרוסופט, בא בניגוד גמור להבטחותיה לממונים על ההגבלים העסקיים הדנים בימים אלה במתן אישור לעסקת הטכנולוגיה היקרה בעולם, המיזוג בין מיקרוסופט לבין חברת המשחקים אקטיויז'ן-בליזארד בתמורה ל־69 מיליארד דולר. נציבות הסחר הפדרלית (FTC), הממונה על ההגבלים בבריטניה ורשויות אחרות בעולם מנסות לחסום את העסקה, למרות שהיא קיבלה רוח גבית דווקא מהרגולטור של האיחוד האירופי, שהביע את אמונו כי מיקרוסופט מסוגלת להגביל את עצמה ולאפשר לכלל המשחקים של החברה הנרכשת להיות זמינים לקונסולות משחקים אחרות.  

מנכ''ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה / צילום: Associated Press, Ted S. Warren
 מנכ''ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה / צילום: Associated Press, Ted S. Warren

אם האפליקציה של פאסט, המכונה PC Appstore, איננה לגיטימית מבחינת מיקרוסופט, לדבריו, גם חנויות אפליקציות שיתחרו בענקית המשחקים על גבי מערכת ההפעלה של מיקרוסופט, ווינדוס, עלולות להיחסם גם הן. האפליקציה של דחוביץ - שמעסיק כיום 50 עובדים ברעננה ומגלגל מחזור הכנסות של עשרות מיליוני דולרים בשנה - משמשת כחנות אפליקציות אלטרנטיבית למערכת ההפעלה ווינדוס. האייקון של התוכנה מתקין עצמה לצד כפתור ההפעלה המרכזי של ווינדוס, כפתור ה״התחלה״, ולחיצה עליה מאפשרת לגשת למאגר של אפליקציות שימושיות כמו אנטי וירוס, משחקים או סורק מסמכים. בחברה משווקים אפליקציות משלהם, כמו Veryfast המבטיחה להאיץ את פעילותם של יישומי אופיס ווינדוס פי שתיים, וכן ממליצים בחנות על אפליקציות אחרות המותאמות אישית למשתמש. עם זאת, המודל העסקי אינו נגזר מפרסום אפליקציות - אלא ממכירת אפליקציות בתשלום ומעמלות על קניות הנערכות בתוך האפליקציות. "רצינו ליצור חוויה גלישה מהירה וחלקה יותר, כזו שמותאמת אישית למשתמש, מסביר דחוביץ כשהוא נשאל במה עדיפה חנות האפליקציות שלו על פני זו של מיקרוסופט.  

זו לא פעם ראשונה שדחוביץ מתנסה בעולם האפליקציות להורדה: בשנת 2014 מכר את אפליקציית התיקונים מרחוק למחשבים אישיים רי-אימג' לקייפ של טדי שגיא תמורת מעל 10 מיליון דולר. ב־2012 הפך לאחד השותפים הגדולים של איירון סורס עם תוסף לדפדפן בשם קליק מי אין (ClickMeIn) שלפי ההערכות היה אחראי על הכנסות של עשרות מיליוני דולרים לחברת האינטרנט הישראלית בראשית ימיה. דחוביץ' לא עבד ישירות באיירון סורס, אך משרדו הועתק לבנייניה ולפי ההערכה הוא החזיק במניות בחברה במשך תקופה.  

"הם מנסים לחסל אותנו ויש לי בעיה עם זה"

דחוביץ הגיש תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה לקבל צו שיאלץ את מיקרוסופט ישראל להחזיר את הגישה לחנות האפליקציות שלו. לטענתו החסימה נועדה לחסל תחרות ב״ווינדוס סטור״, חנות האפליקציות הרשמית של מיקרוסופט, ולפעול לטובתן של שותפותיה של מיקרוסופט: דיסני פלוס ו־ESPN, למשל, שזוכות להפניה מתפריט ההתחלה ואינן נחסמות. בכתב ההגנה שהגישה מיקרוסופט ישראל לבית המשפט, היא סיפקה דווקא הסבר אחר: החל מנובמבר 2022 סיווגה ענקית הטכנולוגיה את האפליקציה כתוכנת פרסום (adware) לא רצויה, מכיוון שהיא מציגה פרסומות בלי שלמשתמשים יש דרך ברורה לסגירתה, לטענתה. התוכנה איננה מציגה כפתור סגירה כמקובל, ובנוסף עיצובה מקשה על משתמשים להבחין באופן סביר בין תפריט ה״התחל״ המובנה של ווינדוס לבין האפליקציה, כך שמשתמשים מוטעים לחשוב שהאפליקציה היא בעצם חלק מווינדוס.

לאחר פנייה מצד החברה בתחילת החודש, הקלה מיקרוסופט על סיווג התוכנה כ״תוכנה לא רצויה באופן פוטנציאלי״ (PUA), דרגה מחמירה פחות שעדיין מגביל את האפשרות למצוא את התוכנה במנוע החיפוש בינג. אתר וירוסטוטאל, המדרג את איכותן של אפליקציות להורדה מציג 23 אזכורים של מנוע ההתקנות של דחוביץ המכונה Fast כתוכנה זדונית או מזיקה.  

בנוסף, מיקרוסופט טוענת שהיא לא נקטה בחסימה הרמטית של האפליקציה מווינדוס, אלא שתוכנת האנטי וירוס שלה, דיפנדר, חוסמת את בעלי הסיווג הבטוח ביותר לגישה לחנות. על כך משיב דחוביץ: מדובר ברוב משתמשי ווינדוס היות שתוכנת ״דיפנדר״ של מיקרוסופט מותקנת מראש על רוב המחשבים האישיים של ווינדוס. דחוביץ גם טוען שמיקרוסופט לא בדקה לעומק את התוכנה וכי היא פעלה לפי חוק המאפשר לה להגדיר כל חנות המקדמת אפליקציות כתוכנת פרסום. דחוביץ אף הציג במהלך הדיון בבית המשפט המחוזי אתמול (שלישי) דיוור אלקטרוני ובו נציג של מיקרוסופט מודה בכך.  

כעת מתכוון דחוביץ לא רק למצות את התהליך המשפטי מול מיקרוסופט, אלא גם לפנות לכל רשות רגולציה שעל סדר היום שלה הוא אישור עסקת המיזוג הגדולה בין מיקרוסופט לבליזארד-אקטיביז'ן. בראד סמית', סגן יו"ר החברה, הבטיח בעצמו בחשבון הלינקדאין שלו כי הוא לא יחסום חנויות אפליקציות חיצוניות על גבי ווינדוס", אומר דחוביץ.

אחת הסיבות להבטחה ששיגר סגן היו״ר ניתנה לא רק כדי לקדם את עסקת המיזוג עם חברת המשחקים, אלא גם מפני שבית המשפט בארה״ב כבר קיבל בעבר את טענתה של יצרנית המשחקים אפיק גיימס כי אפל התנהגה שלא באופן תחרותי כאשר הגבילה את לקוחותיה מלרכוש את משחק פורטנייט רק דרך חנות האפליקציות שלה, App Store.

"חסימת האפליקציה שלנו באמצעות תוכנת דיפנדר בעצם אומרת שמיקרוסופט משתמשת בכלי הזה לא ככלי הגנה, אלא ככלי תקיפה שמטרתו להוריד תחרות", מאשים דחוביץ. "הם מנסים לחסל אותנו ויש לי בעיה עם זה. נפנה לכל גורם בעולם שיש לו מינוף על עסקת אקטיוויז'ן־בליזארד כדי להראות להם האם באמת כדאי להאמין למה שמה שמיקרוסופט אומרת בנוגע לחסימת חנויות אפליקציות חיצוניות". ממיקרוסופט ישראל לא התקבלה תגובה.