היועמ"שית עונה ללוין: "איומים בפיטורים לא ירתיעו אותי"

לאחר הביקורת של לוין ביועמ"שית, עונה בהרב-מיארה הערב כי "חובתו המקצועית של הייעוץ המשפטי לממשלה היא להתריע בפני הממשלה מפני מהלכים המנוגדים לדין" • היועמ"שית הסיפה דוגמאות לדברים המרמזים על מקרים מהעת האחרונה

היועמ''שית גלי בהרב־מיארה / צילום: Reuters, POOL
היועמ''שית גלי בהרב־מיארה / צילום: Reuters, POOL

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה ענתה הערב לשר המשפטים לוין לאחר שביקר אותה בחריפות כי היא מונעת ממנו ייצוג בבג"ץ ופוגעת בזכויות וכי היא לא מסייעת לממשל את מדיניות הממשלה.

למכתב המלא

לדבריה "חובתו המקצועית של מערך הייעוץ המשפטי לממשלה היא להתריע בפני הממשלה - כל ממשלה - מפני מהלכים המנוגדים לדין". בהרב מיארה פירטה דוגמאות לדברים המרמזים על מקרים מהעת האחרונה: ממשלה הפועלת שלא בסמכות, מקדמת חקיקה פרסונלית תוך פגיעה בשלטון החוק ובטוהר המידות ומקבלת החלטות המשפיעות על זכויות הפרט או נמנעת מהפעלת סמכויותיה לטובת האינטרס הציבורי.

"זוהי המשמעות של שמירת סף. זהו תפקידו של הייעוץ המשפטי לממשלה במדינת ישראל". היא הוסיפה כי ביטול או התעלמות מרכיב שמירת הסף, בדרך של השתקת הייעוץ המשפטי, פוגעים פגישה קשה בשלטון החוק.

בהרב מיארה הבהירה כי "איומים בפיטורים הנשמעים באמצעי התקשורת, לא ירתיעו אותי ואת אנשיי מלהמשיך למלא את תפקידנו", וכי הציפיה לפיה הייעוץ המשפטי לא ישקף לממשלה את המצב המשפטי - הוא ציפיה לא לגיטימית. "היענות לה תפגע פגיעה קשה בשלטון החוק". באשר לטענתו של לוין כי היא מותירה את הממשלה ללא ייעוץ משפטי - בהרב מיארה השיבה כי "ההיפך - הנחת היסוד בשיטת משטרנו היא כי כל נבחר ציבור מבקש לפעול אך ורק בתוך גבולות הדין" ולכן היא מסייעת לממשלה למלא את חובתה.

ביקורת על כך שלוין נמנע מלכנס את הוועדה לבחירת שופטים

בהרב מיארה הוסיפה כי לוין נמנע מלכנס את הוועדה לבחירת שופטים למרות הנתונים שהעבירה הנהלת בתי המשפט המלמדים על העומס החריג על המערכת, ועל מחסור בתקנים המשליך על איכות השירות הניתן לאזרחים. כעת קיים מחסור של כ-20 תקנים ועד סוף השנה יהיו חסרים 53 תקנים. היא מציינת כי קיימים פערים בין המצב המשפטי לבין עמדתו וכי לא נמצאה תמיכה משפטית בעמדתו. היא מדגישה כי "עמדתנו היא שאין בסיס משפטי להחלטתך שלא לכנס את הוועדה לבחירת שופטים".

לוין כתב השבוע לבהרב-מיארה כי ההעמדה שנוסחה בייעוץ המשפטי לממשלה "מותירה אותי ללא ייצוג משפטי מינמלי ויש בה לפגוע פגיעה יסודית בזכויותי"; זאת, לאחר שסיכם עם בהרב-מיארה כי תביא את עמדתו במסגרת התגובה. עוד טען לוין כי "כל מי שקורא את התגובה מטעמך יחשוב שמדובר בכלל בעתירה כנגדי, ולא בתשובה מטעמי. התגובה כולה עוסקת בהצגת עמדה קיצונית, התומכת לחלוטין בעמדת העותרים, ללא כל בדל של ניסיון לתמוך את עמדתי".

לוין הוסיף כי עמדתה של בהרב-מיארה לקבל את העתירה היא "שיא נוסף של יחס מזלזל ורמיסת זכותי הבסיסית כבעל דין לקבל ייצוג הולם בבית המשפט בעתירות המופנות כלפי". כמו כן, הוא ציין כי מאז הקמת הממשלה, השרים נותרים ללא ייצוג פעם אחר פעם וכינה את עמדות הייעוץ המשפטי "עמדות קיצוניות וחסרות תקדים המנוגדות לעמדת הממשלה ושריה".

העימות נוצר בשל הצורך להשיב לבג"ץ מהי עמדת הממשלה בעתירה נגד לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים שהגישו התנועה לאיכותה שלטון ויש עתיד. בעתירות נטען כי ההחלטה לא לכנס את הוועדה מנוגדת לדין, בלתי־סבירה באופן קיצוני ומונעת משיקולים פוליטיים.