עכשיו זה סופי: עוזי פוגלמן יהיה מ"מ נשיא בית המשפט העליון

שמות המועמדים שבהם דנה הוועדה למינוי שופטים צריכים להתפרסם 45 יום לפני הדיון, ומכיוון שבינתיים הם טרם פורסמו, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, ימלא את מקום הנשיא • מהם התרחישים האפשריים לצפוי בעליון בחודשים הקרובים?

השופט עוזי פוגלמן / צילום: דוברות הרשות השופטת
השופט עוזי פוגלמן / צילום: דוברות הרשות השופטת

שר המשפטים יריב לוין אינו עושה לפי שעה סימנים המעידים על כך שבכוונתו לכנס את הוועדה לבחירת שופטים, ובינתיים אף אין לדעת אם בית המשפט העליון יקבע כי סירובו נעדר סמכות ויכפה עליו לכנסה. הזמן, עם זאת, אינו מחכה ללוין, ומועד פרישתה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, הקבוע ל-16 באוקטובר, קרב.

היועמ"שית עונה ללוין: "איומים בפיטורים לא ירתיעו אותי"
3 פסקי דין בשבוע | האם הורישה שקל אחד, הבת התנגדה לצוואה. מה קבע בית המשפט?  

על-פי כללי הוועדה לבחירת שופטים, שמות המועמדים שבהם דנה הוועדה צריכים להתפרסם 45 ימים לפני הישיבה בעניינם, ומאחר שזה כבר לא יקרה, ייכנס ללשכת נשיא בית המשפט העליון ממלא מקום, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון המכהן, השופט עוזי פוגלמן.

בעבר כבר שימש תנאי זה אמצעי לחץ בוועדה לבחירת שופטים, כאשר שרת המשפטים דאז איילת שקד סירבה בהתחלה לפרסם ברשומות את סדר היום לוועדה שבה הועלתה מועמדותה של חיות. בסופו של יום הוועדה הצביעה בעד חיות פה-אחד.

ללא פרסום מוקדם ברשומות, לא ניתן לבחור נשיא בוועדה לבחירת שופטים. כך, גם אם באופן היפותטי היה מכנס לוין את הוועדה לבחירת שופטים מחר בבוקר, עדיין לא היה מחליף לנשיאת העליון ב-17 באוקטובר.

המשמעות, לפי החוק, היא שאת מקומה של חיות ימלא המשנה לנשיאה, השופט עוזי פוגלמן, עד שייבחר נשיא אחר לבית המשפט העליון. חוק בתי המשפט קובע כי כל עוד לא התחיל לכהן נשיא חדש, ימלא המשנה את התפקידים המוטלים על הנשיא וישתמש בסמכויות הנתונות לו.

ויתר על הסיניוריטי

השופט עוזי פוגלמן מכהן בבית המשפט העליון במינוי קבוע החל משנת 2009. הוא מונה לבית המשפט העליון לאחר ששימש בין היתר מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה. הוא נחשב למומחה למשפט מינהלי, וכיהן בעבר כיו"ר ועדת הבחירות. 

פוגלמן היה אמור להתמנות לפי שיטת הסיניוריטי, אך הודיע כי מאחר שהוא צפוי לפרוש באוקטובר 2024, בגיל 70, ולמלא את התפקיד רק שנה, הוא מוותר על הנשיאות. השופט יצחק עמית הוא הבא אחריו בוותק, וצפוי לכהן חמש שנים אם יתמנה.

השאלה כעת היא כמה זמן ישמש פוגלמן כממלא-מקום, ומהם התרחישים האפשריים? לוין לא מעוניין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים עד שלא ישונה הרכבה. כעת עומדות בפניו שתי אופציות: כינוסה בהרכבה הנוכחי, שבו אין רוב לקואליציה - או שינוי ההרכב במושב הכנסת הבא, שיחל ב-15 לאוקטובר, וכינוסה רק לאחר מכן.

לוין ניסה לשנות את ההרכב במושב הכנסת הקודם, במסגרת הרפורמה המקיפה להחלשת בג"ץ, שעליה הכריז בינואר - אך המהלך נבלם על-ידי ראש הממשלה לאחר גל מחאה חסר תקדים. לאחרונה אמר נתניהו בראיון לתקשורת זרה כי הוא מתכוון לקדם את שינוי הרכב הוועדה במושב הקרוב של הכנסת.

ניסיון לקידום חקיקה שתשנה את הרכב הוועדה ללא הסכמה רחבה, באופן שהקואליציה תוכל לבחור את השופטים, עשוי להביא להתגברות המחאה ואף להתערבות של ההסתדרות עד להשבתת המשק. יש לזכור כי החוק שמבקש לתקן את הרכב הוועדה הגיע ממש עד לשלב הסופי - הצבעה בקריאה שנייה ושלישית, והקואליציה יכולה לחוקק אותו בתוך זמן קצר.

עשוי להישאר עד הפרישה

בתוך כך, השבוע ידונו שופטי בג"ץ בעתירות שהוגשו נגד הממשלה ושר המשפטים לוין בדרישה לכינוס הוועדה לבחירת שופטים. זאת על רקע המחסור החמור בשופטים בערכאות הנמוכות. שופטי בג"ץ עשויים לחייב את לוין לכנס את הוועדה, אך תסריט שבו מחייבים את לוין לבחור נשיא לבית המשפט נראה קלוש.

ללוין אין אינטרס להביא בפני הוועדה את סוגיית הנשיא הבא, וזאת מאחר שבהרכב הוועדה הנוכחי צפוי להיבחר לנשיא השופט יצחק עמית. הכרזתו של השופט יוסף אלרון, שבה הציע את מועמדותו שלו לתפקיד הנשיאות, אינה צפויה להועיל ללוין, שיתקשה לגייס רוב לבחירה בו.

במצב דברים זה, נראה בנקודת הזמן הזו כי פוגלמן יישאר בתפקידו בחודשים הבאים, ואולי אף עד לפרישתו באוקטובר הבא. זאת, אלא אם תתרחש תפנית, ולוין יגיע להסכמה רחבה בסוגיה. 

***גילוי מלא: הכתבה תוקנה לאחר פרסומה על מנת לשקף את העובדה שלמצב של כניסת ממלא מקום נשיא העליון לתפקיד, אין תקדים מאז נקבעו כללי הוועדה לבחירת שופטים בשנת 1984.