גלולת ההרזיה הישראלית ששולחת את המניה הזו לזינוק של 80%

אפיטומי מדיקל דיווחה על הצלחה בניסוי, כאשר אישור FDA צפוי במהלך 2024 • אפיטומי פיתחה גלולה המתנפחת בקיבה ליצירת תחושת שובע • שוק ההרזיה תוסס לאחרונה בעקבות כניסתן של מספר תרופות חדשות המציגות יעילות גבוהה יחסית

גלולת ההרזיה של אפיטומי / צילום: אתר החברה
גלולת ההרזיה של אפיטומי / צילום: אתר החברה

מניית אפיטומי מדיקל , המפתחת גלולה מתנפחת בקיבה לתמיכה בהרזיה, זינקה היום (ב') בכ־80% בבורסה בת"א. זאת בעקבות דיווח כי סיימה בהצלחה את הניסוי הקליני, שצפוי להיות האחרון לקראת אישור המוצר.

החברה ישראלית שרוצה להילחם בבדידות גייסה 25 מיליון דולר
חברת הרובוטיקה הישראלית הודיעה בזום לעובדים: סוגרים, כולם מפוטרים

החברה, המנוהלת על ידי המנכ"ל ד"ר דן השמשוני והיו"ר ד"ר שמעון אקהויז, אחד ממייסדיה, נסחרת בעקבות הזינוק היומי בשווי של כ־380 מיליון שקל - עדיין נמוך משמעותית מהשווי שבו הונפקה בדצמבר 2021. באותה הנפקה גייסה אפיטומי 162 מיליון שקל לפי שווי של קרוב ל־800 מיליון שקל, כך שגם לאחר הזינוק היומי עדיין מופסדים המשקיעים בהנפקה כ־50%.

שוק התרופות להרזיה הפך תוסס בעקבות כניסתן של מספר תרופות חדשות, אשר נראות יעילות במיוחד לעומת פתרונות קיימים. אנליסטים מעריכים כי השוק יכול להגיע אפילו ל־100 מיליארד דולר, ולהתפתח לכדי שוק התרופות הגדול בעולם. בתוך כך, מניות החברות אלי לילי ונובו נורדיסק המייצרות את התרופות המובילות בשוק, הוסיפו עשרות עד מאות אחוזים לערכן. ברבעון האחרון כבר הגיעו חלק מן התרופות הללו להכנסות של מיליארדי דולרים.

 

אחרי הצלחת הניסוי, הפנים ל־FDA

בניסוי שערכה החברה נטלו המטופלים את הגלולה במשך חצי שנה, שאחריה חודש נוסף של מעקב. יעדי הניסוי היו ירידה במשקל בקבוצת הניסוי שהיא גדולה מאשר קבוצת ביקורת, וכן ירידה של מעל 5% במשקלם של לפחות 35% מן המשתתפים. החברה מציינת כי עמדה בשתי התוצאות הללו באופן מובהק. התוצאות הטובות מגיעות לאחר שביולי 2022 פורסמו תוצאות ביניים טובות מהניסוי.

בעקבות תוצאות אלה, תוכל החברה להגיש את המוצר לאישור ה־FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, בתקווה לקבל אישור לשווקו בארה"ב ב־2024. למוצר כבר מחזיק באישור שיווק באירופה, ובהסכם שיווק עם חברת נסטלה, אך טרם הושק בהרחבה באירופה. לצורך כך בחברה ציפו לתוצאות הניסוי, ולאישור ה־FDA.

הודעת החברה אינה כוללת את הנתון של ממוצע הירידה במשקל בקבוצת הניסוי. נתון שיכול לאפשר השוואה של המוצר לתרופות ההרזיה של המתחרות המרכזיות, שהפכו פופולריות בעת האחרונה ונמצאו בניסויים כמפחיתות בין 10%־20% ממשקל הגוף בתוך שנה.

בעבר מסרה החברה כי בניסוי ראשוני בישראל, התוצאה הייתה צנועה יותר: הפחתה של כ7.5% ממשקל הגוף. עם זאת, הגלולה של אפיטומי עובדת במנגנון מכני ולא ביולוגי, ונחשבת לטיפול עדין יותר המתאים לא רק למטופלים עם עודף משקל גבוה, אלא גם לאלה עם עודף משקל נמוך עד בינוני. כך שהתחרות לא תהיה בהכרח ישירות מול התרופות המבטיחות.

לפני כשנה פורסמו תוצאות סקר שנערך בין משתמשים בגלולה. הנבדקים דיווחו על השפעה חיובית של הגלולה והרגשת השובע.

החברה מצפה כי האישור יהיה עבור שימוש במרשם רופא, למטופלים עם BMI (מדד מקובל למשקל) של 25־40, גם אם אין להם מחלות רקע.

קצב שריפת המזומנים לא צפוי לנסוק משמעותית

אפיטומי הוקמה ב־2005 על ידי דורון מרקו וד"ר שמעון אקהויז, מייסד החברות לומניס, סינרון וסופוייב. אקהויז הצטרף לחברה עם הקמתה במודל של משקיע ויו"ר פעיל, כפי שעשה במספר חברות נוספות. כיום מנוהלת החברה על ידי ד"ר דן השמשוני.

במחצית הראשונה של 2023 אפיטומי לא רשמה הכנסות, ההפסד הנקי שלה היה 5 מיליון דולר, והיא השתמשה ב־4.6 מיליון דולר למימון פעילותה השוטפת. כעת נותרו בקופת החברה על פי דיווחיה כ־38 מיליון דולר, כ־144 מיליון שקל. בהינתן שהשיווק צפוי להתבצע על ידי נסטלה, קצב שריפת המזומנים של אפיטומי לא צפוי לנסוק משמעותית, והיא יכולה להשתמש בסכום הזה לפיתוח מוצרים נוספים.

החברה הקימה מפעל משלה, בהשקעה ראשונה של מיליון דולר, בו היא צפויה לייצר את חומר הגלם בעבור מערך השיווק של נסטלה.