אחרי שנגע בשיא: הדולר נחלש על רקע הדיווחים על מגעים לפשרה בנושא המשפטי

הנשיא הרצוג הודיע על חידוש המגעים לפשרה בין הקואליציה לאופוזיציה בנוגע לחקיקה בנושא המשפטי • ברקע דיווחים נוספים על התקדמות בין הצדדים, הדולר משנה כיוון ונחלש מול השקל • במקביל, בג"ץ החליט כי הדיון בעתירות המבקשות לחייב את שר המשפטים יריב לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים יידחה ל-19 בספטמבר

נשיא המדינה יצחק הרצוג / צילום: מארק ניימן, לע''מ
נשיא המדינה יצחק הרצוג / צילום: מארק ניימן, לע''מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג אישר היום (ב') כי מתבצע משא-ומתן על הגעה לפשרה בין הקואליציה לאופוזיציה בנושא החקיקה המשפטית. מטעם בית הנשיא נמסר כי "בשבועות האחרונים מקיים נשיא המדינה מאמץ מיוחד על-מנת למנוע משבר חוקתי ולהביא לפתרון שישמור על הדמוקרטיה ואחדות העם בישראל. כחלק מהמאמצים מקיים הנשיא שיחות עם ראשי הקואליציה והאופוזיציה במטרה להביא לדיאלוג שיביא להסכמות רחבות. יודגש כי טרם הושגו הסכמות, והנשיא ימשיך במאמציו".

גם הפעם, בדומה לדיווחים קודמים על מגעים לפשרה או על פיצוץ השיחות בבית הנשיא, התגובה של שער הדולר היא מיידית. בעוד שבמהלך שעות היום התחזק הדולר ואף נשק בשיא לרף של 3.82 שקלים, כעת הוא נחלש ונסחר תמורת 3.78 שקלים - שינוי של קרוב לאחוז בתוך כשעה.

ובכלל, מאז פרוץ המשבר סביב השינויים שמקדמת הממשלה במערכת המשפט נסחר הדולר על-פי הערכות בשוק בפרמיה עודפת של 30-40 אגורות. נגיד בנק ישראל, פרו]' אמיר ירון, אף התייחס לכך היום בראיון לגלובס ואמר כי "אין ספק שהשקל התנתק מהקשר ההדוק שהיה לו לשווקים הפיננסיים בחו"ל מתחילת השנה, ואנחנו רואים אותו בפיחות עודף של מעל 10% שמתורגם לאינפלציה עודפת של 1.5%".

היועמ"שית לבג"ץ: יש לפסול את החוק לביטול עילת הסבירות
עכשיו זה סופי: עוזי פוגלמן יהיה ממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון

במקביל, בג"ץ החליט כי הדיון בעתירות המבקשות לחייב את שר המשפטים יריב לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים, שנקבע ל-7 בספטמבר, יידחה לתאריך 19 בספטמבר, זאת על-מנת לאפשר לממשלה וללוין להגיש את עמדתם לאחר שאושר להם ייצוג עצמאי.

היועמ"שית: "חובה לכנס את הוועדה לבחירת שופטים"

מוקדם יותר היום הגישה היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, את תגובתה לעתירות שהוגשו לאחר שהוועדה לבחירות שופטים לא כונסה מאז קמה הממשלה ולאור המחסור החמור בשופטים.

בעמדת היועמ"שית צוין כי על-פי נתונים שהעבירה הנהלת בתי המשפט, קיים צורך במינוי תקני שופטים רבים שהתפנו, ועד לסוף השנה צפוי חסר של 53 תקנים, כולל תקנים שהתווספו. "העומס המוטל על שופטי ישראל הוא כבד וחריג בהשוואה בינלאומית", ציינה בהרב-מיארה. לפי נתוני הרשות השופטת, 799 שופטים מתמודדים עם כ-440 אלף תיקים. 

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: איל יצהר
 היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: איל יצהר

לעמדת היועמ"שית, לפי לשון החוק, אם קיים צורך למנות שופטים, על שר המשפטים להפעיל את סמכותו ולכנס את הוועדה לשם כך. באשר לרצונו לשנות את הרכב הוועדה בחקיקה, נטען כי "כוונות לשינוי הדין לא יכולות לשנות מהחובה לכנס את הוועדה".

עוד נכתב בתגובה כי למרות שהמחוקק העניק גמישות מסוימת לשר המשפטים, גם אם היה צריך לתת משקל לכוונתו לקדם תיקון חקיקה בנוגע להרכב הוועדה, לא הוצגה מסגרת זמנים, ולכן מצב זה אינו עומד בדרישת המהירות הראויה.

"בתאם ללשון החוק, נוכח הצורך האובייקטיבי במינוי שופטים, קמה חובה לכנס את הוועדה לבחירת שופטים. זאת, בפרט נוכח העובדה שלא הוצגה מסגרת זמנים כלשהי לכינוס הוועדה", כתבה בהרב-מיארה. 

תגובת היועמ"שית הוגשה על-ידי עו"ד ענר הלמן, מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, ועורכי הדין עמרי אפשטיין וענת גולדשטיין ממחלקת הבג"צים.

העותרים: "ניסיון להביא לשיתוק הרשות השופטת"

ברקע התגובה, חילופי ביקורת קשים בין לוין לבין בהרב-מיארה על תמיכתה בעתירות ועל כך שהיא לא מייצגת את עמדתו. לבסוף לוין ביקש להיות מיוצג באופן פרטי, והוא יגיש את עמדתו בנפרד.

העתירות הוגשו על-ידי התנועה לאיכות השלטון, מפלגת יש עתיד וקבוצה של כ-50 אזרחים, בהם אנשי צבא ועסקים. לטענת העותרים, יש לחייב את לוין ואת הממשלה לכנס את הוועדה לבחירת שופטים. עוד נטען כי הימנעותו של לוין לכנס את הוועדה היא פעולה בחוסר סמכות, משיקולים זרים אישיים - שיקוליו הפוליטיים לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים.

עוד נטען כי ההימנעות מאיוש עשרות תקני שופטים "פוגעת פגיעה קשה באינטרס הציבורי", וכי "הניסיון להביא לשיתוקה של הוועדה לבחירת שופטים, עד להשלמת המהלך החקיקתי השנוי במחלוקת שמבקש שר המשפטים לקדם, הוא ניסיון להביא לשיתוקה של הרשות השופטת".

בתגובה מסר ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד: "היועצת המשפטית לממשלה מציבה היום תמרור אדום גדול ואומרת כי יש לכנס את הוועדה למינוי שופטים כבר עתה. הסיבה היחידה ששר המשפטים חורג מסמכותו ולא מכנס את הוועדה, היא פוליטית והרסנית".