האלימות בחברה הערבית: לא להיכנע לדרישה להפר זכויות אדם

למרות שעת המשבר, חשוב לשמור על זכויות אזרח • חוקי משחק חדשים ודרקונים, אם ייקבעו, יובילו להפרת זכויותינו הבסיסיות כיותר

הפשיעה בחברה הערבית מתגברת, אבל חשוב גם עתה לשמור על זכויות אדם / צילום: Reuters, Ammar Awad
הפשיעה בחברה הערבית מתגברת, אבל חשוב גם עתה לשמור על זכויות אדם / צילום: Reuters, Ammar Awad

גרוסמן היא מומחית למשפט פלילי והלבנת הון. שדי הוא מומחה למשפט פלילי ודיני סייבר

הפשיעה בחברה הערבית מתגברת, והתחושה בציבור היא של שעת חירום לאומי שמחייבת נקיטת צעדים קיצוניים. בדיוק בשעה קשה מסוג זה חשוב לשמור על עקרונות היסוד של הדמוקרטיה - בין אם היא מתגוננת מפני אויב חיצוני, ובין אם היא מתגוננת מפני האויב הפנימי של ארגוני פשיעה, פרוטקשן וחיסולי חשבונות אלימים.

אכן תדירותם של מעשי הפשיעה בחברה הערבית והגידול המסחרר בקצב מעשי הרצח, שכעת מכוונים גם נגד בעלי תפקידים ומתמודדים לבחירות המקומיות, בצירוף תופעת הפרוטקשן שכבר הגיעה למכרזים ממשלתיים, מחייב טיפול רדיקלי. אבל חשוב גם עתה לשמור על זכויות אדם. צריך לזכור ש"חוקי משחק" חדשים, אם ייקבעו כאלה, יחולו מעתה ואילך על כולם ויובילו להפרה של האיזונים והבלמים שפיתח המשפט הפלילי מאז קום המדינה.

לייעל את המערכת

במסגרת מדור זה פורסמו רעיונות לשינוי "חוקי המשחק" של המשפט הפלילי על־ידי הרחבתם של המעצרים המינהליים והחרמת רכוש של חשוד שבעליו אינו מסוגל להסביר כיצד רכש אותו. לכך צריך להוסיף את האמצעי שבו כבר דנה הממשלה, של הפעלת השב"כ נגד הפשיעה הפלילית.

למרות השעה הקשה, יש להימנע מלנקוט אמצעים דרקוניים אלה, שמשמעותם מעצרים מינהליים על סמך הערכות מודיעיניות בלבד, חילוט רכוש כמעט ללא אבחנה והסטת אמצעים שאושרו לשימוש רק כדי למנוע פיגועים לצורך איתור והענשה של עבריינים.

במקום זאת, צריך להשתמש בצעדים זמינים אחרים, שפגיעתם בזכויות קטנה יותר: צריך להשלים בדחיפות את המחסור הגדול הקיים במשטרה בכוח-אדם ובציוד, להוסיף תקנים לפרקליטים ולתובעים שיתמחו בנושאים הרלוונטיים, ילוו את החקירות כבר מתחילתן ויגישו כתבי אישום מיד בסיומן, ויש למנות שופטים שיתמודדו ביעילות ובמהירות עם התיקים המדוברים, המתאפיינים במורכבות ובריבוי נאשמים.

כבר כיום עומדים לרשות רשויות האכיפה אמצעים רבים שבהם נעשה שימוש חלקי בגלל מחסור בכוח-אדם. לרשות גורמי האכיפה עומדות כבר היום אפשרויות חילוט נרחבות, סמכויות לקבל מידע כמעט מכל גורם ממלכתי, סמכויות לקבל מידע מגופים פיננסיים פרטיים, סמכויות מרחיקות לכת בתחום דיני המס, סמכויות המאפשרות לספוג חלק גדול מהכסף המזומן המזין את הפשיעה ועוד. אמצעים אלה מותחים כבר היום עד למקסימום, ולעתים מעבר לכך, את העקרונות המשפטיים הראויים. כל הרחבה שלהם בנימוק של "שעת חירום לאומית" עלולה להביא לעיוות דין ולהרשעות שווא.

להקצות הרבה יותר כסף

לשם שינוי המצב הנוכחי צריך להקצות לאכיפה הפלילית הרבה יותר כסף, אולם בכך לא די. יש להוסיף להשקעה הכספית גם השקעה מסיבית בגורמי הרווחה ובמסגרות החינוך, כולל בחינוך הלא פורמלי כדוגמת מתנ"סים, חוגי ספורט, תעסוקת נוער שיכולים לעצור את המשך הזליגה של בני נוער משועממים לעיסוק בפשיעה.

בכל הנוגע לניהול חקירות ומשפטים פליליים, צריך להמשיך ולעשות מאמץ להימנע מעיוות דין, ולהקפיד על איסוף ראיות בדרכים חוקיות ועל בחינתן במשפט תוך שמירה על זכויות הנאשמים. אנחנו צריכים להימנע מחקיקה היסטרית שתשנה לתמיד, ומן היסוד, את המשפט הפלילי, ושתוצאתה תהיה בכייה לדורות.