מי יהיה הנגיד הבא? סימני השאלה הולכים ונערמים

בשוק מסבירים כי אחד הגורמים שמעיבים על השקל הוא סוגיית נגיד בנק ישראל הבא • הפרופ' אמיר ירון צפוי לסיים את כהונתו בדצמבר הקרוב, ועדיין לא ברור האם ימשיך בכהונתו

בנק ישראל. מי יהיה הנגיד הבא? / צילום: Shutterstock, Alon Adika
בנק ישראל. מי יהיה הנגיד הבא? / צילום: Shutterstock, Alon Adika

החודש האחרון היה סוער במיוחד בשווקים, כשהמגמה המדאיגה ביותר נצפתה מכיוונו של שוק המט"ח. שער של 3.8 שקלים לדולר הפך לנורמלי החדש והמטבע הישראלי מתקשה להתאושש ממנו.

ראיון | נגיד בנק ישראל: "השקל התנתק מהשווקים הפיננסים בחו"ל והוא בפיחות עודף של מעל 10%"
לקראת החלטת הדירוג הגורלית: משלחת של מודי'ס מבקרת השבוע בישראל 

בשוק מסבירים כי אחד הגורמים שמעיבים על השקל הוא סוגיית נגיד בנק ישראל הבא. הפרופ' אמיר ירון צפוי לסיים את כהונתו בדצמבר הקרוב, ועדיין לא ברור האם ימשיך בכהונתו.

ומדובר בעניין שמדאיג משקיעים מכל העולם. מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים, נפגש לפני מספר שבועות עם גורמים בכירים במערכת הפיננסית של לונדון. הוא תיאר כי "התהייה על זהותו של הנגיד הבא עלתה כמעט בכל פגישה, חלק מהגורמים איתם דיברנו רואים בחוסר הוודאות הזה הגדלה מסוימת בפרמיית הסיכון של ישראל".

גורם אחר בענף הפיננסים הישראלי אמר לאחרונה לגלובס כי "השווקים יסתכלו בשבע עיניים על המינוי ויחפשו לראות מה לא בסדר בו. אם הממשלה לא תציג מינוי טהור באופן כמעט מושלם זה יכול להיות מסוכן לשווקים".

נתניהו וסמוטריץ' שותקים

בינתיים, סימני השאלה סביב כיסא הנגיד רק מתרבים. בבוקר הודעת הריבית פורסם בגלי צה"ל שהפרופ' ירון צפוי לנצל את הבמה כדי להודיע שאין ברצונו להמשיך לקדנציה נוספת. הדיווח אמנם הוכחש, אך למעשה אין הבדל מהותי בין הודעה כעת לבין המועד המתוכנן לתשובתו בעניין, בעוד שבוע שבועיים. בתקופה האחרונה, גברו ההערכות שלא תוארך כהונתו של ירון, שהביע לא פעם התנגדות לחקיקה המשפטית של הממשלה והזהיר מפני נזקים כלכליים גדולים.

לגלובס נודע כי מטעמם של נתניהו וסמוטריץ' מתקיימים כבר תקופה מגעים ראשוניים עם כלכלנים בכירים מאקדמיות שונות בעולם, שסומנו כמועמדים אפשריים לתפקיד - אך השניים עדיין שותקים.