פרס ניחומים? אחרי ביטול עסקת הענק, ההסכם החדש בין אינטל וטאואר

טאואר תשקיע עד 300 מיליון דולר ברכישת מכונות שיותקנו באתר בניו מקסיקו ויהיו בבעלות טאואר, ובכך תרחיב את כושר הייצור האנלוגי המתקדם של שבבי 300 מ"מ של בהיקף של למעלה מ-600,000 שכבות ייצור בחודש

מפעל טאואר / צילום: שלומי יוסף
מפעל טאואר / צילום: שלומי יוסף

שלושה שבועות לאחר שבוטלה העסקה לרכישת יצרנית השבבים טאואר על ידי אינטל, שתי החברות מדווחות היום על הסכם להרחבת כושר הייצור. במסגרת ההסכם, טאואר תשתמש במפעל המתקדם של אינטל בניו מקסיקו על מנת להרחיב את כושר הייצור שלה בארה"ב. טאואר תשקיע עד 300 מיליון דולר ברכישת מכונות שיותקנו באתר, ויהיו בבעלותה, ובכך תרחיב את כושר הייצור האנלוגי של שבבי 300 מ"מ, בהיקף של למעלה מ-600 אלף שכבות ייצור בחודש.

לפי הודעת טאואר, ההסכם יספק לה יכולת לתמוך בביקוש החזוי של לקוחותיה לטווח הארוך. עוד ציינה טאואר  בהודעתה כי ההסכם מייצג את מחויבותן של אינטל וטאואר להרחיב את פעילות ה-foundry שלהן עם פתרונות חדשים ויכולות מותאמות יותר. בין היתר, אינטל תייצר את תהליכי ה- BCD (פלטפורמה לייצור שבבי power management- ניהול ההספק) של טאואר בגיאומטריות של 65 ננומטר, ב-Fab 11 של אינטל בניו מקסיקו.

נזכיר שאינטל הייתה אמורה לרכוש את טאואר בעסקה של 5.4 מיליארד דולר, עליה דיווחו החברות לפני כשנה וחצי. מועד השלמת העסקה, שנדחה מפברואר האחרון, היה אמור להיות עד אמצע אוגוסט, אך כשהחברות ראו שלא יקבלו במועד את אישור הרגולטור הסיני לעסקה, הן הודיעו על ביטולה. בעת ביטול העסקה אמר מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר, כי "ההערכה שלנו לטאואר רק גדלה במהלך התהליך הזה, ונמשיך לחפש הזדמנויות לעבוד יחד בעתיד".

בהתאם להסכם המקורי בין החברות, אינטל הודיעה שתשלם לטאואר קנס בסך 353 מיליון דולר. עוד קודם לכן, לטאואר היו בקופת המזומנים שלה למעלה מ-1.25 מיליארד דולר, וההערכות היו שהכסף בקופה יחד עם התשלום מאינטל ישמש אותה להמשך הרחבת קיבולת הייצור שלה. בשנים האחרונות, טאואר בוחנת אפשרויות שונות של רכישה או הסכמים מסחריים לשם הרחבת כושר הייצור. כיום, יש לה שישה מפעלי ייצור בעולם, מהם שניים במגדל העמק.

ראסל אלוואנגר, מנכ"ל טאואר, אמר: "אנו נרגשים להמשיך לעבוד עם אינטל. כאשר אנו מסתכלים על עתידה של טאואר ומתכננים את מסלול הצמיחה שלה, המיקוד העיקרי שלנו הוא להרחיב את שותפויות הלקוחות שלנו באמצעות כושר ייצור בקנה מידה נרחב של פתרונות טכנולוגיים מובילים. שיתוף הפעולה הנוכחי עם אינטל מאפשר לנו למלא את הדרישות הצומחות של לקוחותינו, תוך התמקדות מיוחדת בפלטפורמות ה-Power Management ו-RF SOI, עם השלמת הכשרת תהליך הייצור המתוכננת כבר בשנת 2024. אנו רואים בכך צעד ראשון לקראת מספר פתרונות סינרגטיים ייחודיים אפשריים עם אינטל".

סטיואט פאן, סגן נשיא בכיר של אינטל ומנהל חטיבת ה-IFS (החטיבה בה טאואר הייתה אמורה להשתלב אם הרכישה הייתה נסגרת), מסר שאינטל השיקה את שירותי ה- foundry שלה (ייצור שבבים, גם לצדדים שלישיים) מתוך ראייה ארוכת טווח של שירותי foundry המספקים שרשרת אספקה מאובטחת, מבוססת וגמישה עם מיטב הידע של אינטל במערכות ייצור שבבים. "אנו שמחים שטאואר רואה את הערך הייחודי שאנו מביאים עימנו וחברה בנו על מנת לפתח את כושר הייצור של 300 מ"מ בארה"ב", אמר פאן.

טאואר נסחרת בנאסד"ק ובת"א לפי שווי של 3.3 מיליארד דולר. מנייתה איבדה כ-9% מאז הדיווח על ביטול העסקה עם אינטל.

טאואר מקיימת היום (17:00 שעון ישראל) שיחה עם משקיעים ואנליסטים במטרה לדון בעסקיה, המיקוד הטכנולוגי שלה ומנועי הצמיחה שלה. מדובר בשיחה ראשונה עם משקיעים ואנליסטים זה שנה וחצי, משום שבתקופה שבה הייתה בתהליך למכירתה לאינטל היא לא קיימה שיחות ולא מסרה תחזיות, בשל העסקה.