גנץ: "המדינה תחת סכנה ברורה ומיידית. אין בישראל ראש ממשלה אפקטיבי"

בני גנץ, יו"ר המחנה הממלכתי, מסר הערב הצהרה לתקשורת שבה התייחס למתווה הפשרה אותו הציג הנשיא הרצוג בנוגע לרפורמה המשפטית • גנץ: "אין עם מי לדבר בעת הזו. אם תהיה אפשרות בעתיד, ידנו תהיה מושטת" • רה"מ נתניהו פנה לגנץ לפני ההצהרה ואמר: "אפשר להגיע להסכמה, בוא נדבר"

בני גנץ / צילום: יוסי זמיר
בני גנץ / צילום: יוסי זמיר

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, מסר הערב (ג') הודעה לתקשורת, לאחר הפרסום אתמול של מתווה הפשרה של נשיא המדינה יצחק הרצוג ולאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו קרא לו להיפגש מחר.

בפעם השנייה: בג"ץ דחה את בקשת הממשלה לדחות את הדיון בעילת הסבירות 
מתווה הנשיא המחודש: הפרטים, הסיבות לפריצת הדרך ותגובת השווקים 
מה יקרה לשקל אם תהיה פשרה: התחזיות של ארבעה כלכלנים בכירים 

"המדינה, לצערי, נמצאת היום תחת סכנה ברורה ומיידית וללא ידיים יציבות וחזקות שאוחזות בהגה", אמר גנץ. "השר שאמון על המשטרה מחולל כאוס ומפרק את המשילות. שר החוץ עובד ביחסי ציבור במקום ביחסי חוץ. שר החינוך פוגע ביד ושם, בשם גחמות פוליטיות. שר הביטחון מוותר על צבא העם. שר המשפטים הכריז מלחמה על מערכת המשפט והדמוקרטיה הישראלית. ובעיקר, בעת הזו: אין ראש ממשלה אפקטיבי בישראל, ואיש הישר בעיניו יעשה.

"מול כל אלה, וביחד עם שותפים רבים, אנחנו מובילים אופוזיציה שנאבקת על המדינה: ברחובות - יחד עם המחאה החשובה ומעוררת ההשראה; בכנסת - וכאן המקום להודות לחברי הכנסת שלנו על לילות לבנים רבים שהם עושים בוועדות ובמליאה; בשטח - יחד אתכם הפעילים שלנו, תודה לכם.

"אבל אנחנו לא רק אופוזיציה - אנחנו גם אלטרנטיבה. 

"שסע שפוגע בחוסן הישראלי"

"אנחנו נמצאים בתקופה עם אתגרים אדירים, במצב הביטחוני החמור ביותר שהיינו בו מאז מלחמת יום הכיפורים, כשצבא העם עומד בסכנת פירוק ופגיעה קשה בכשירות. מול כלכלה עולמית משתנה ויוקר מחיה שמגיע לכל בית בישראל. מול מערכת חינוך שנשחקת עד דק בתקציבים ובערכים, ומקפחת את החינוך הממלכתי.

"אנחנו ניצבים מול איום על הדמוקרטיה שלנו ושיטת המשטר, מול ממשלה שמובלת על-ידי קיצוניים שלא רוצים לתקן או לעשות רפורמה. שרוצים שליטה פוליטית לא מרוסנת על מערכת המשפט, ולא רק עליה: גם על התקשורת, גם על מערכת החינוך, גם על המוסדות הכלכליים והמערכת הציבורית.

"אנחנו נמצאים מול שסע שפוגע בחוסן הישראלי, שתמיד היה מקור העוצמה של מדינת ישראל, כמו במלחמת יום הכיפורים, שבה הגיבורים שבטנקים, במטוסים ובשטח ניצחו והצילו את מדינת ישראל במחיר כבד מנשוא. החובה שלנו לעמוד מול ניסיונות הממשלה - אבל גם להעמיד אלטרנטיבה ולעשות כל מאמץ כדי לפתור בעיות היסוד, תוך שמירה על עקרונותינו.

"כך עשינו, ואני מודיע לכם - כך נמשיך לעשות.

"איני סומך על נתניהו, שעושה קודם כל מה שטוב לו - ורק אחר-כך מה שנכון למדינה. אבל מנהיגות צריכה לשים את השיקול הממלכתי ואת טובת המדינה בראש. אני מבקש להזכיר לציבור - המטרה שלנו היא לא להגיע למשבר חוקתי שיקרע את העם, אלא לשמור על הדמוקרטיה ולהימנע ממנו אם ניתן. זו האחריות של כל מנהיג, ולצערי נתניהו ושותפיו החליטו לגרור את מדינת ישראל למשבר העמוק בתולדותיה.

"כפי שאתם יודעים, בימים האחרונים פנה אליי נשיא המדינה, שעושה מאמצים כנים למנוע את השבר הגדול, והציג מתווה שלדבריו היה מסוכם עם ראש הממשלה. מלכתחילה אמרתי לנשיא שאני מתקשה לראות את הקואליציה תומכת במתווה, אבל חובתנו לנסות - באחריות ובזהירות הנדרשת.

"המתווה שהוצג, ועיקריו פורסמו בתקשורת, אינו מתווה החלומות שלנו. היינו נכונים לדון בו כבסיס, בכדי לעצור את ההפיכה המשטרית ואת הפגיעה במדינת ישראל.

"היינו מוכנים, מתוך הבנה שכשאנחנו נהיה בשלטון, נוביל תהליך רחב יותר שיבצר את שלטון החוק ויעגן את כללי המשחק בהסכמות רחבות. אתמול קיימנו התייעצויות וניתחנו את ההצעה - עד רמת הפסיק. מבלי להיכנס לפרטים אומר שהעיקרון הראשון היה שאם נגיע להסכמה - אליה לא הגענו - קודם כל תתוקן עילת הסבירות, ויחוקק 'חוק ההגנה' - ורק אחריו יעשו תיקונים אחרים.

"לצערי הרב, כפי שהערכנו, אומנם יש המון על מה לדבר, אבל המציאות הוכיחה שאין עם עם מי לדבר בעת הזו. שורפי האסמים לא הניחו את הלפידים, והם ממשיכים לשרוף את החברה הישראלית מבפנים, גם כשהם יודעים עד כמה כבד המחיר. גם כשהבית עולה בלהבות. 

"בישראל שולטות ממשלת מיעוט קיצונית" 

"איני יודע אם נתניהו הוא שותף של הקיצונים מהאינטרסים האישיים שלו או שבוי שלהם מתוך חולשה. מה שברור הוא שבישראל שולטות ממשלת מיעוט קיצונית. ממשלה שהרוב שלה לא משקף את רוב הציבור, אפילו לא את רוב הציבור שבחר בה. מיעוט קיצוני, שאין לו רוב בעם, החליט לפרק את הערכים הדמוקרטיים של מדינת ישראל. המיעוט הזה מדרדר אותנו לעבר התהום. בעת הזו, המשבר הזה יגיע לפרקו המשפטי.

"אתמול הוכח שמדינת ישראל נלקחה שבי בידי הקיצוניים, בעוד המתונים בקואליציה דוממים. אני קורא מכאן לבכירי הקואליציה להשמיע את קולם ולכפות את עמדתם. אני אומר למצביעי הקואליציה - תראו לאיזו תהום הם גוררים אתכם.

"הממשלה הזו לא כשירה לנהל מדינה. נתניהו צריך לפזר את הכנסת, ומדינת ישראל צריכה ללכת לבחירות שיאפשרו איחוי של החברה הישראלית. רק אתמול נתניהו והליכוד הכחישו ודחו את הצעתם שלהם, והיום נתניהו מפזר ספין חדש של קריאה להידברות.

"אנחנו במחנה הממלכתי נמשיך להתנהל באחריות. אנחנו מבינים שהציבור לא רוצה בברית הקיצונים. אם בעתיד ידם של המתונים בקואליציה תגבר, ונוכל למנוע את הרס הדמוקרטיה - אנחנו נהיה שם. אם תהיה אפשרות מוכחת ואמיתית בעתיד. אני חוזר - מוכחת ואמיתית בעתיד להגיע להסכמות שישמרו על הדמוקרטיה ויחלצו אותנו מהשבר הקשה ומהסכנות שניצבו לפתחנו - ידנו תהיה מושטת, ועיננו פקוחות ובוחנות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא הערב ליו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, לפני ההצהרה לתקשורת, לבוא לדבר על מתווה פשרה. "אני רוצה לפנות לבני גנץ. יש בינינו הרבה מחלוקות, אבל יש בינינו גם הרבה מן המשותף. לשנינו קוראים בנימין. שנינו נלחמנו בשדה הקרב נגד אויב משותף, והיום רוב העם מצפה מאיתנו שנעשה משהו למען מטרה משותפת. הוא רוצה שנגיע להסכמות", כך אמר נתניהו הערב.

מה כולל מתווה הפשרה

לפי פרסומים, מתווה הפשרה שעל הפרק כולל ארבעה חלקים ובהם: ריכוך עילת הסבירות מבלי לפרט את סוג הריכוך; השארת הרכב הוועדה לבחירת שופטים הנוכחי; שינוי הרוב לכל מינוי ל-7 מתוך 9 חברי ועדה. כיום הרוב הנדרש לערכאות הנמוכות הוא רוב רגיל של 5 מתוך 9, ולשופטי בית המשפט העליון 7 מתוך 9; הקפאת הליך החקיקה החד-צדדי לשנה וחצי בחוק יסוד. הקואליציה, כמו גם השופטים, יחזיקו בזכות וטו על מינוי נשיא בית המשפט העליון הבא, וחברי הקואליציה בוועדה יוכלו למנוע את מינויו של השופט יצחק עמית אמור להתמנות לפי הסיניוריטי.

מאז פרסום המתווה אתמול, בליכוד הבהירו כי אין עליו הסכמה. שר המשפטים יריב לוין התראיין היום לרשת ב' ושלל את קיומו של המתווה. "מדובר בשמועות", אמר. גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב בטוויטר כי ששת חברי עוצמה יהודית בכנסת יצביעו "נגד כניעה, ככל שהיא תעלה להצבעה על בסיס יומי".

מבית הנשיא הרצוג נמסר כי הוא עושה מאמץ מיוחד "למנוע משבר חוקתי ולהביא לפתרון שישמור על הדמוקרטיה ואחדות העם בישראל", וכי טרם הושגו הסכמות בין הקואליציה ואופוזיציה.

מובילי המחאה נגד הרפורמה המשפטית מיהרו להגיב כי תכלית המשא-ומתן בעיתוי הנוכחי היא לזכות את נתניהו בביקור בבית הלבן ולהשתמש בכך בשיחות על המשך החקיקה. "כולנו תקווה שגנץ יבחר לא להשתתף בספינים של נתניהו במחיר הדמוקרטיה הישראלית", מסרו.