לקראת עלטה? רשות החשמל: הפסקות החשמל בישראל מתגברות

אזרחי ישראל שילמו מכיסם על עיכובי חברת החשמל בהסבת יחידות ייצור פחמיות של חברת החשמל לגז טבעי, על הפסקות חשמל ועל אי עמידה ביעדי האנרגיות המתחדשות • אלו הם רק חלק מהסוגיות מעוררות הדאגה שעולות מדוח משק החשמל של רשות החשמל

תחנת הכוח בחדרה / צילום: Shutterstock
תחנת הכוח בחדרה / צילום: Shutterstock

הפסקות חשמל שגוברות, אי עמידה ביעדי האנרגיות המתחדשות גם בשנים הקרובות, ואזרחי ישראל שילמו מכיסם על עיכובי חברת החשמל בהסבת יחידות ייצור פחמיות של חברת החשמל לגז טבעי. אלו הם רק חלק מהסוגיות מעוררות הדאגה שעולות מדוח משק החשמל לסיכום שנת 2022 של רשות החשמל.

עסקת ענק: טראלייט תמכור חשמל לדליה אנרגיה בכ-2.2 מיליארד שקל
בית על דונם בערבה בפחות מ-2 מיליון שקל

בדוח מצוין כי בשנת 2022 גדל הביקוש המשקי לחשמל בכ-3.7%. הגידול בשנה זו דומה לקצב הממוצע בחמש השנים שלפני הקורונה. לפי הערכות היחידה לחיזוי ומידע בחברת נגה - ניהול מערכת החשמל, בהסתמך על נתוני המחצית הראשונה של השנה, ב-2023 צפוי גידול בביקוש של פחות מ-1%. לכאורה, קצב העלייה בביקוש אמור להרגיע אבל ברשות החשמל מציינים כי החל משנת 2008 קיימת מגמת עלייה בדקות אי אספקת החשמל. על כן, הרשות פועלת לשיפור אמינות אספקת החשמל וקבעה לחברת החשמל יעדים לצמצום דקות אי האספקה בעשור הקרוב. מנגד, בהתחשב בכך שהדוח, כמובן, לא עוסק בשנת 2023 ככלל ובהפסקת החשמל החריגה בהיקפה של 300 אלף בתי אב בתחילת יוני האחרון, סביר להניח כי המגמה שעליה לומדים מהדוח נמשכת גם השנה.

בעיה אחרת שנובעת מחברת החשמל היא איכות רשת החשמל. נזכיר כי במסגרת הרפורמה במשק החשמל משנת 2018, נקבע חברת החשמל תפסיק להוות מונופול במקטע הייצור ותהווה מונופול במקטע החלוקה בלבד. מחד גיסא, בשנת 2022 נרשמה עלייה בשילוב מתקנים באנרגיה מתחדשת בהיקף של כ-1,100 מגה-וואט חדשים ששולבו ברשת. מאידך גיסא, הוחרפו בעיות הגודש ברשת החשמל, שלדברי רשות החשמל, מעמידות בספק את יכולת המשק להגיע ל-20% אנרגיות מתחדשות עד לסוף שנת 2025. וכך, מדינת ישראל שרק בשנת 2022 עמדה ביעד האנרגיות המתחדשות שלה לשנת 2020 (10%) תמשיך לדשדש אחרי היעדים של עצמה. לפי שעה, היקף הייצור מאנרגיות מתחדשות בשנת 2022 עמד על 7,507 מגה-וואט שעה, וממשיך להיות ברור כי גם בעתיד הן יתבססו על סולאר, שמהווה 94% מתוכם. 

בעיות הרשת באות לידי ביטוי היטב גם בתשובות המחלק. בשנת 2022, בשל העומס המתגבר על הרשת, נמשכה מגמת הירידה במספר הבקשות ובמספר תשובות המחלק החיוביות באופן מלא שנתנה חברת החשמל. בשנת 2022 התקבלו 1,549 בקשות, כאשר 64% מתוכן קיבלו תשובות חיוביות, בשנת 2021 חלה עלייה במספר הבקשות ל-2,048, אך ירידה בתשובות החיוביות ל-55%, ובשנה שעברה צניחה של ממש ל-1,206 בקשות ו-29% בלבד תשובות חיוביות.

מחירי הפחם העולמיים הובילו לעליית תעריף החשמל בישראל

ב-11 באוגוסט, התבצעה הדלקת האש הראשונה ביחידת הייצור 70 מחזור משולב (מחז"מ) בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה, שמייצרת חשמל מגז טבעי. אלא שלפי התכנון הראשוני של משרד האנרגיה - הפעלת מחז"מ 70 הייתה אמורה להתבצע בספטמבר האחרון, ושל מחז"מ 80 חצי שנה לאחר מכן. שני יעדים שבהם לא עמדו חברת החשמל, שהצהירה לאחרונה כי מחז"מ 80 יפעל מסחרית בספטמבר 2024. העיכוב המשמעותי בלוחות הזמנים של הסבת היחידות הפחמיות לגז טבעי לא מסתכם באורות רבין, אלא גם ביחידה 1 ברוטנברג שהזרמת הגז אליה החלה בד בבד עם ההפעלה של מחז"מ 70.

כעת, מדוח רשות החשמל ניתן ללמוד על ההשלכות רחבות היקף של עיכובי חברת החשמל. ברשות מציינים כי בשל העיכובים בהפעלת תחנות הכוח החדשות באורות רבין, והעיכובים בהסבת יחידה 1 ברוטנברג מפחם לגז, כמות הייצור בפחם, פליטות המזהמים המקומיים ופליטות CO2 מייצור חשמל בשנת 2022 נשארו כמעט ללא שינוי ביחס לשנת 2021. כמו כן, מחירי הפחם העולמיים הגבוהים הובילו לעליית תעריף החשמל לצרכן בישראל. עליית התעריף אמנם הייתה מתונה יותר מבאירופה, שסבלה מהזינוק במחירי הגז הטבעי, אבל ניתן ללמוד מהדוח כי על אי העמידה של חברת החשמל בלוחות הזמנים שלה, שילמו כל אזרחי ישראל בכיסם.