הסתיימה פגישת נתניהו והנגיד: ההחלטה על המשך הכהונה רק אחרי החגים

הפגישה התקיימה לאחר שככל הנראה נתניהו וירון נפגשו, כל אחד בנפרד, עם משלחת של סוכנות דירוג האשראי מודי'ס • לאחר הפגישה פורסם כי "ראש הממשלה ונגיד בנק ישראל דנו היום בנושאים כלכליים, בין השאר בהארכת הקדנציה של הנגיד, וסיכמו לקבל החלטה בסוף חגי תשרי"

בנימין נתניהו ואמיר ירון. יפגשו בראשון / צילום: עמוס בן גרשום לע''מ
בנימין נתניהו ואמיר ירון. יפגשו בראשון / צילום: עמוס בן גרשום לע''מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון נפגשו היום (א'). בהודעה שיצאה לאחר הפגישה נכתב כי "ראש הממשלה ונגיד בנק ישראל דנו היום בנושאים כלכליים, בין השאר בהארכת הקדנציה של הנגיד, וסיכמו לקבל החלטה בסוף חגי תשרי. הנגיד ירון חזר וביקש מרוה''מ, ערב ראש השנה, להוביל להסכמה ציבורית רחבה כדי לשמור על, ואף לקדם, את עוצמות הכלכלה".

המשרוקית של גלובס | לקראת שבוע דרמטי: מי הסמיך את בג"ץ לדון בחוקי יסוד, ומה קורה בעולם? 
מי יהיה הנגיד הבא? סימני השאלה הולכים ונערמים 

הרקע המרכזי לדיון הוא הודעתו המתוכננת של ירון במהלך השבועות הקרובים באשר לשאלה האם הוא מעוניין להמשיך לקדנציה נוספת בראשות הבנק המרכזי, ובשאלה האם נתניהו מתכוון להאריך את כהונתו.

הפגישה התקיימה לאחר שככל הנראה נתניהו וירון נפגשו, כל אחד בנפרד, עם משלחת של סוכנות דירוג האשראי מודי'ס המבקרת השבוע בארץ, לקראת פרסום הודעת הדירוג של ישראל בחודש הבא. לפי דיווח ב-N12, נתניהו נפגש ביום רביעי בשבוע שעבר עם נציגי מודי'ס, שהתעניינו במצב החקיקה המשפטית והמגעים לפשרה.

ימשיך לקדנציה נוספת?

ירון יסיים קדנציה בת 5 שנים בסוף השנה הנוכחית. הסמכות למינוי נגיד הבנק המרכזי נתונה במשותף לראש הממשלה ולשר האוצר, בצלאל סמוטריץ'. נכון לשלב זה, מהשטח עולה שסביבתו של נתניהו מעורבת בשאלת הנגיד יותר מאשר סמוטריץ' ואנשיו.

ירון התבטא מספר פעמים נגד הרפורמה המשפטית ונאלץ להתגונן מול הצעות של חברי קואליציה להתערב בנושאים שבאחריות בנק ישראל, כמו הריביות בבנקים. לכן, רבים מעריכים שנתניהו ירצה בהחלפתו. מנגד, הערכות אחרות הן שראש הממשלה יעדיף להשאר עם ירון, מתוך הבנה שהחלפתו בנגיד "מטעם" עלולה להביא לפגיעה משמעותית במוניטין של ישראל בעולם הכלכלי, לרבות בדירוג האשראי ובשקל. הערכה זו נתמכת גם בכך שירון בסך הכל נזהר בכבוד הממשלה, נחשב לאיש מקצוע פרגמטי, ולא ברור כרגע עד כמה קל יהיה לאייש את המשרה הבכירה בנגיד בשיעור קומה של ירון.