"לא ראינו דבר כזה בעונה כזו": סופת הענק דניאל בדרך לישראל

הסופה צפויה להיחלש משמעותית עד שתגיע לחופי ישראל, אך עפ"י הערכות, בבוקר יהיו גשמים חזקים ויש חשש להצפות • בלוב הסופה גרמה לאסון הומניטרי ואלפי הרוגים

הצפות ביוון בשל הסופה דניאל / צילום: Associated Press, Vaggelis Kousioras
הצפות ביוון בשל הסופה דניאל / צילום: Associated Press, Vaggelis Kousioras

סופת הענק דניאל דוהרת לעברנו וצפויה להגיע לישראל בשעות הבוקר מחר (ד'). כבר משעות הבוקר המוקדמות (5:00-6:00) צפויים גשמים חזקים, בעיקר בגוש דן ובאזור השפלה, עם חשש להצפות משמעויות.

בלעדי | עסקת ענק ביהודה הלוי: פטריק דרהי, שמעון מזרחי והנכס היוקרתי בת"א
ועדת השרים ליוקר המחיה אישרה: יבוא ללא מגבלות של מוצרי מזון וטואלטיקה מאירופה
מחירי החניות למשרדים בתל אביב מטפסים. רמת החייל מככבת

בשל העובדה שמדובר בגשם משמעותי ראשון לצד האובך שמעמיס על התשתיות והאבק שסותם את צינורות הניקוז, עלולים להיות שיבושים בשגרה. "לא תהיה קטסטרופה, אבל כן אירוע חריג. אני מלמד את התחום כבר 20 שנה ולא ראינו דבר כזה בתקופה הזו של השנה", אמר לגלובס ד"ר עמיר גבעתי, המנהל המדעי של חברת "ניהול משאבי סביבה", שמלמד גם בחוג למדעי הסביבה באוניברסיטת תל אביב.

סופת הענק גרמה לאסונות במקומות שבהם ביקרה קודם לכן, אך היא צפויה להיחלש משמעותית עד שתגיע לחופי ישראל. כך, הסופה גרמה לאסון הומניטרי בלוב, שבה נהרגו בין 2,000 ל-3,000 איש, ו-10,000 איש עדיין מוגדרים נעדרים. ביוון נהרגו 24 אנשים בגלל כמויות הגשם החריגות שירדו. "הסופה פקדה את יוון, בולגריה ואיסטנבול, והמטירה כמויות שמעולם לא נמדדו - 700 מ"מ ביממה", אמר ד"ר גבעתי. "אבל למרות זאת, ביחס לכמויות הגשם שירדו אפשר לראות שהתשתיות במדינות האלו היו איכותיות. לוב, לעומת זאת, לא הייתה ערוכה, וזה הוביל לאסון. אין שם שלטון מסודר, ויש מיליציות ששולטות בשטח. התשתיות לא קיימות, וזו התוצאה".

ד"ר ברוך זיו, חוקר אקלים מהאוניברסיטה הפתוחה ואוניברסיטת תל אביב, מוסיף ש"הסיבה העיקרית לאפקטיביות החריגה של הסופה היא שילוב בין שקע ברומטרי חריג בעוצמתו לעונה, לבין ים חם של ראשית סתיו אחרי קיץ חם במיוחד". החלק האחרון קשר לשינויי האקלים שהובילו לעליית טמפרטורת פני הים, שהגבירו את האידוי ובכך יצרו ענני גשם מאסיביים יותר.

"שילוב התנאים יצר מעין סופה טרופית בים התיכון שנקראת מדיקן (שילוב בין Mediterranean להוריקן)", מספר ד"ר תום גורן מהמחלקה לגיאוגרפיה וסביבה באוניברסיטת בר אילן. "מרכיב ייחודי נוסף בסופה היה שהיא נשארה באותו אזור למשך זמן ממושך יחסית, מה שגרם לגשמים החזקים לרדת זמן רב באותם האזורים שנפגעו".

חברת מטאו-טק פרסמה לפני כשבועיים שהחורף הקרוב, ככלל, צפוי להיות גשום במיוחד. מודלים עונתיים הם כמובן פחות מדויקים מאשר מודלים לטווח הזמן הקרוב, אך נראה שהסופה "דניאל" שאת שאריותיה נרגיש בעוצמה מחר - היא רק ההתחלה.