בג"ץ הורה לנמק מדוע הוועדה לבחירת שופטים לא מתכנסת; לוין: "בטלו את ההחלטה, לא בסמכותכם"

בג"ץ הורה לשר המשפטים לוין לנמק מדוע אינו מכנס את הוועדה לבחירת שופטים • משמעות ההחלטה היא קיצור משך הזמן עד לקבלת החלטה סופית בעתירות וקיום דיון אחד במקום שניים כנהוג • לוין פנה לבג"ץ בבקשה לבטל את ההחלטה, שלטענתו ניתנה בחוסר סמכות • לפיד בתגובה: "לוין לוקח בשבי את הוועדה ואת האזרחים"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר המשפטים יריב לוין / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

היום (ה') הורה בג"ץ לשר המשפטים יריב לוין ולממשלה לנמק מדוע לוין אינו מכנס את הוועדה לבחירת שופטים; זאת לאחר שכל הצדדים הגישו את טיעוניהם לבית המשפט. הדיון בפני השופטים ענת ברון, דוד מינץ ויעל וילנר קבוע ליום שלישי הקרוב, 19 בספטמבר, בשעה 10:00 ויועבר בשידור חי. 

לוין לבג"ץ: התערבות בסמכותי לכנס את הוועדה לבחירת שופטים - פגיעה בהפרדת רשויות 
ניצן שפיר, פרשנות | השופטת ששתקה 13 שעות והשופט שהפתיע: מה למדנו מהדיון ההיסטורי בבג"ץ 

משמעות ההחלטה היא שלאחר שהשופטים קיבלו את טיעוני כל הצדדים, הם השתכנעו כי על הממשלה ולוין לנמק את החלטתם. כמו כן, משמעות ההחלטה היא קיצור משך הזמן עד לקבלת החלטה סופית בעתירות וקיום דיון אחד במקום שניים כנהוג - דיון לפני הוצאת צו על-תנאי ודיון נוסף במקרה שניתן צו על-תנאי. בדיון שיתקיים בשבוע הבא הממשלה תשיב ראשונה, לאחר שהנטל לנמק את עמדתה עובר אליה. 

לוין לבג"ץ: בטלו את ההחלטה

לאחר פרסום ההחלטה, שר המשפטים לוין פנה לבג"ץ בבקשה לבטלה, בטענה כי ניתנה בחוסר סמכות.

לוין טוען, באמצעות עו"ד אוהד שלם, כי בית המשפט לא יכול לקבוע שהתשובה המקדמית שהגיש תהווה תצהיר תשובה לאחר הוצאת צו על-תנאי. 

"בכל הכבוד הראוי, בית המשפט איננו מוסמך לקבוע עבור המשיבים, ובוודאי כאשר מדובר בשר המשפטים וממשלת ישראל, מה ייכתב בתצהיר התשובה, והדבר נתון - גם הוא - לשיקול-דעתם הבלעדי של המשיבים", כתב לוין לבג"ץ. "קביעת בית המשפט מה כולל תצהיר המשיבים, שוללת מהמשיבים את הזכות הבסיסית להשמיע את קולם, באופן שמונע את האפשרות לעשיית צדק". 

בג"ץ העביר את בקשתו של השר לוין לתגובת הצדדים עד ליום 18 בספטמבר בשעה 09:00, כלומר יום לפני הדיון הקבוע בעתירות. 

לוין: כינוס הוועדה הוא בסמכותי הבלעדית

בעתירות שהגישו התנועה לאיכות השלטון, מפלגת יש עתיד וקבוצת אנשי עסקים, נטען כי שר המשפטים לוין מחויב להפעיל את סמכותו לכנס את הוועדה נוכח המחסור החמור בשופטים בישראל; וכי ההחלטה שלא לכנס את הוועדה היא ממניעים פוליטיים המהווים שיקולים זרים. היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, תומכת בעתירות ומבקשת לחייב את לוין בכינוס הוועדה. 

לוין הגיש אמש (ד') את תגובתו לעתירות באמצעות עורכי דין פרטיים. הוא ביקש לדחות את העתירות בנימוק כי כינוס הוועדה לבחירת שופטים הוא בסמכותו הבלעדית, ואל לבית המשפט העליון להתערב בכך.

לוין ציין בתגובתו כי הוא מנהל "משא-ומתן קונסטיטוציוני מורכב וסבוך במטרה לגבש הסכמה רחבה המחלוקת ציבורית, חברתית ופוליטית". לעמדתו, בית המשפט לא צריך להתערב בסוגיה, ועמדתה של היועמ"שית היא רדיקלית. 

"כינוס הוועדה לבחירת שופטים אינו התכלית. תכלית החוק היא מינוי שופטים. כינוס הוועדה כעת, חרף המחלוקות העמוקות בעם ותוך כדי שמתנהל משא-ומתן קונסטיטציוני על עניין זה בדיוק, יחטיא את המטרה וידחה את מועד מינוי השופטים זמן רב", נכתב בתשובתו של לוין. לטענתו העותרים, עושים שימוש בעתירות ככלי ניגוח לשם סיכול המשא-ומתן. 

לפיד: לוין לוקח בשבי את הוועדה ואת האזרחים

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, הנמנה עם העותרים, מסר בתגובה: "החלטת בג"ץ היא מסר ברור של בית המשפט לממשלת ישראל: אזרחי ישראל חשובים יותר מהפוליטיקה. בג"ץ אומר היום את מה שאנחנו אומרים כבר חודשים - שר המשפטים לוין לוקח בשבי את הוועדה לבחירת שופטים ואת אזרחי ישראל ופועל בניגוד לסמכותו ובניגוד לחוק".

התנועה לאיכות השלטון מסרה בתגובה: "רגע לפני בוא החגים, בהם נתייצב כולנו בפני בית דין של מעלה, בית המשפט מזכיר לכולנו, ובמיוחד לשר לוין, שהחוק חל על כולנו - גם על מי שמנסה בכל כוחו להסירו מעליו ולחרב את שלטון החוק".