"מהלומה מוניטרית אחרונה": ה-ECB רומז שהריבית בגוש האירו הגיעה לשיא

הבנק האירופי המרכזי (ECB) הפתיע היום באופן יחסי כשהודיע על העלאת ריבית נוספת • עם זאת, בהודעה הנלווית להחלטה, הסתתר משפט ששידר כי מחזור העלאות הריבית בגוש האירו קרוב לסיום • האם הריבית בגוש האירו הגיעה לשיא?

כריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי / צילום: Associated Press, Jean-Francois Badias
כריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי / צילום: Associated Press, Jean-Francois Badias

בעוד בנקים מרכזיים אחרים ברחבי העולם האטו את העלאות הריבית, ובארה"ב אפילו מדברים כבר באופן גלוי על הפחתת ריבית עתידית, הבנק האירופי המרכזי (ECB) הפתיע היום באופן יחסי כשהודיע על העלאת ריבית נוספת. לפי החלטת הבנק שפורסמה היום (ה') בצהריים, ריבית הבסיס בגוש האירו תעלה ב-0.25% לרמה של 4% (ריבית פיקדונות), בהעלאה העשירית במספר מצד הבנק המרכזי של גוש האירו. בכך משתווה הריבית על הפיקדונות לשיא שנרשם ב-2001, שנתיים אחרי השקת האירו.

האינפלציה בארה"ב עלתה חודש שני ברציפות. איך זה ישפיע על הפד? 
מיליון אחד לא מספיק: האינפלציה מגיעה לשעשועוני הטלוויזיה בטורקיה 

זו הפתעה חלקית בלבד. לפני כחודש אולי צפו רוב המומחים כי הבנק ישמור על הריבית זהה, וכך השווקים, אבל בשבועיים האחרונים, סיכוני האינפלציה "להרים ראש" צפו מחדש, ואליהם הצטרפו ביומיים האחרונים הדלפות מפרנקפורט על כך שתחזיות האינפלציה ל-2024 חמורות ממה שציפו. הדבר הוביל לכך שהסיכויים להעלאה היום עמדו בשווקים על קרוב ל-66%.

האם הריבית בגוש האירו הגיעה לשיא? 

לכאורה, הבנק המרכזי האירופי יצק תוכן ברטוריקה הלוחמנית שהוא משמיע כבר חודשים ארוכים, בנוגע לכך שה"מטרה העליונה והעיקרית" שלו היא לשוב ולדאוג ליציבות מחירים בגוש האירו, אפילו במחיר פגיעה כלכלית במדינות הגוש. פגיעה כלכלית שכזו כבר ניכרת. גרמניה צפויה לסיים את השנה במיתון, ולגרור אתה את הצמיחה של גוש האירו כולו. כלכלות אחרות כמו איטליה נאלצו לחתוך את תחזיות הצמיחה שלהן באופן דרסטי. כל אלו, כאמור, לא הרתיעו את הבנק המרכזי האירופי, שאיחר להגיב עם עליית ראשה של האינפלציה, וכעת מתמודד עם תסריט של סטגפלציה (אינפלציה גבוהה וצמיחה נמוכה) שנמצא בקלפים.

אבל בפועל, בהודעה שליוותה את ההכרזה על העלאת הריבית הסתתר משפט ששידר לשווקים כי מחזור העלאות הריבית המהיר ביותר בתולדות גוש האירו, נמצא למעלה בשלב האחרון שלו. "מועצת הנגידים סבורה כי ריבית הבסיס הגיעה לרמות כאלה, שבעזרת שמירתן למשך זמן ארוך מספיק, תתבצע תרומה משמעותית לשובה של האינפלציה ליעדה", נכתב.

כלומר, פירש השוק בשעה האחרונה, אין העלאות נוספות, אלא השאלה כעת היא רק לכמה זמן תישמר ריבית השיא בגוש. צעד זה הוא שהוביל להיחלשות האירו מול הדולר (שלכאורה היה צריך לעלות בליווי העלאות ריבית, ולירידת התשואות על אג"ח אירו). במלים אחרות, זו היתה מהלומה אחרונה, שמלווה בהבטחות לעידן של שלום מוניטרי. נשיאת ה-ECB כריסטין לגארד שבה והקריאה את המשפט הזה שלוש פעמים במהלך מסיבת העיתונאים שליוותה את ההודעה, והמסר שלה התפרש כאישור לכך שהסיכוי להעלאות נוספות הוא קטן מאוד.

לבנק המרכזי האירופי יש משימה מורכבת מאוד

יהיה קשה לבנק להתנהג אחרת. בניגוד לבנקים מרכזיים אחרים, לבנק המרכזי האירופי יש משימה מורכבת מאוד, משום ש-20 הכלכלות המרכיבות אותו לעתים דורשות צעדים מוניטריים מנוגדים. איטליה וספרד כבר ביקרו בחריפות את ההעלאות הריבית, שמייקרות את החובות הרבים שלהן ומעיקות על התושבים והעסקים בהן. מנהיגת איטליה עשתה זו באופן פחות מנומס ממנהיג ספרד, אבל המסר שלהם היה זהה. בגרמניה, שוק הדיור מאיים לקרוס בשל העלאות הריבית, וכבר גוברים הקולות הקוראים להתחיל ולמתן או להפסיק את הכאב הפיננסי שהריבית הגבוהה גורמת לכלכלה הגדולה ביותר באיחוד. מדינות במזרח אירופה עדיין נדרשות לריבית גבוהה כדי לדכא אינפלציה הקרובה לדו-ספרתית, בעוד בספרד ובבלגיה האינפלציה עומדת ביעד, וריבית הבסיס "חונקת" פעילות כלכלית.

כך שאם בתחילה העלאות הריבית היו פחות או יותר בקונצנזוס, ככל שהן מתגברות בתקופה זו הן הופכות ליותר ויותר שנויות-במחלוקת. נראה כי העובדה כי שיעור האינפלציה לחודש אוגוסט עמד על 5.3%, ירידה יחסית לשיא שנרשם בשנה שעברה, אך בקצב מואט, היא שהביאה את הבנק להעלות שוב את הריבית. העובדה כי ריבית הליבה גם היא נשארת די סטטית, וירדה רק ל-5.3% בחודש שעבר, מראה כי האינפלציה התרחבה למגזר השירותים והיא "דביקה". דיווחים אנונימיים בימים האחרונים ממסדרונות ה-ECB טענו כי ללא העלאות נוספות, הריבית בשנת 2024 בגוש האירו תהיה הרבה מעל 3%, ולא מתחת לכך כפי שציפו בעבר.

רמה של 4% היא עדיין נמוכה ביחס לרמות הריבית שרשמו ארה"ב, בריטניה וגם ישראל, אך בגוש האירו לא רבים העריכו כי הבנק ייאלץ להביא אותה לרמות שכאלה. אך כאמור, עיקר תשומת הלב, לפי תגובת השווקים היא למסר של הבנק לפיהן אלו רמות השיא של הריבית. כעת ניתן לתהות מה יהיו צעדי הבנק אם האינפלציה תעלה כתוצאה מגורמים חיצוניים, כמו מחירי אנרגיה או מחירי מזון, או אפילו יתעצם תהליך התאמות השכר-מחירים שגוש האירו כולו חווה מתחילת השנה. הבנק אולי הכריז על כך שהרמות יספיקו, אבל המציאות תוכיח בקרוב מאוד אם גם צדק.