במשך שנים אינטל כשלה איפה שאנבידיה הצליחה. האם במיזם החדש המזל יאיר לה פנים?

ניסיונותיה של אינטל להתחרות באנבידיה באמצעות פיתוח מעבדים גרפיים שונים, נכשלו פעם אחר פעם, ורק בשנה האחרונה היא גנזה את אחת מתוכניות הדגל שלה • לאחרונה החליטה החברה לשנות כיוון כשהודיעה שתפתח שבב שיוכל למלא משימות שונות במספר תחומים במקביל, בדומה לשבבים של אנבידיה • פרטים חדשים שהגיעו לגלובס חושפים אור חדש על המעבד הגרפי של העתיד • ישראל בחזית השבבים העולמית - פרויקט מיוחד

סנדרה ריברה, סגנית נשיא באינטל ומנהלת תחום מרכזי הנתונים וקבוצת הבינה המלאכותית / צילום: Walden Kirsch - Intel Corporation
סנדרה ריברה, סגנית נשיא באינטל ומנהלת תחום מרכזי הנתונים וקבוצת הבינה המלאכותית / צילום: Walden Kirsch - Intel Corporation

בחודש מאי האחרון עשתה אנבידיה היסטוריה כאשר הפכה לחברת השבבים הראשונה שחצתה את רף השווי של טריליון דולר. אנבידיה הפכה בן לילה ליקירת וול סטריט בעיקר מסיבה אחת: המעבד הגרפי שפיתחה בשנות ה־90 עבור גיימרים, התאים כמו כפפה ליד למהפכת הבינה המלאכותית היוצרת. אנבידיה ידעה לבצר את מעמדה היטב על ידי בניית חומה מדומה מסביבה, עם פיתוח מערכת הפעלה שעובדת רק עם המעבד הגרפי שלה, וסדרה של מוצרים משלימים לחברות ענק, כגון מחשבי־על ושירותי ענן להשכיר.

זה האיש הכי חשוב לעתיד האנושות והוא בן 38 בלבד
המעסיקה הגדולה בהייטק הישראלי לא תחלק מתנה לראש השנה

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

אינטל, המתחרה הוותיקה של אנבידיה, מנסה גם היא במשך שנים להשיק מעבדים גרפיים שיוכלו לשמש מחשבי־על ושירותי ענן, גם ליישומי בינה מלאכותית, אך ללא הצלחה רבה. ניסיונותיה להשיק מעבדים גרפיים שיוכלו להתאים למשימות שמעבדי אנבידיה מתמודדת איתן בהצלחה, כמו אימון ותחזוקה של מודלי בינה מלאכותית ומחשוב־על, נתקלו במכשולים רבים.

רק בשנה האחרונה גנזה אינטל את אחת מתוכניות הדגל שלה לפיתוח מעבדים גרפיים, ריאלטו ברידג' (Rialto Bridge) שהשקתו התעכבה. אמנם החברה השיקה בשנה שעברה את מעבד גאודי 2 שפותחו בישראל לשימושי בינה מלאכותית, אך בינתיים הוא לא רשם הצלחה רבה, משתי סיבות: עד לאחרונה לא הוכח שהמעבד הישראלי יותר טוב ממקבילו באנבידיה, וסביבת התוכנה שלו הייתה חדשה מדי עבור רוב מהנדסי הבינה המלאכותית.

אמזון הייתה החברה העיקרית שאימצה את מעבדי גאודי. אלא שגם היא מפתחת במקביל שבבי בינה מלאכותית משלה (הרחבה בעמוד 15) שעשויים בטווח הארוך לאתגר את מעבדי גאודי של אינטל.

 שרשרת של השקות וגניזות. אולי הפעם זה יצליח?

התוכניות בנרוונה מתבטלות
אינטל גונזת את הטכנולוגיה שפותחה בחברת נרוונה, לאחר שרכשה את הבאנה לאבס הישראלית (פברואר 2020)

גניזת פרויקט ריאלטו ברידג'
אינטל גונזת את פרויקט ריאלטו ברידג' ומכריזה כי תקדם במקומם את שבבי פאלקון שורס (מרץ 2023)

איחוד טכנולוגיות
ענקית השבבים מודיעה: מעבד גאודי יאוחד עם טכנולוגיית Xe שפותחה קודם לכן בחברה (מאי 2023)

האסטרטגיה "האינטלית" השתנתה

על כן, אינטל הכריזה בלקוניות כי שבב הבינה המלאכותית גאודי שפותח בהבאנה לאבס, החברה שרכשה אינטל בישראל, יגיע לסוף דרכו בעוד שנתיים. אחרי שתושק גרסה מתקדמת שלו בקרוב, חלקים ממנו ישולבו במעבד עתידי אחר.

חשיפת התוכניות של אינטל לגבי המעבד הגרפי העתידי שלה לוו בהצהרה של בכיר באינטל. ג'ף מק'באיי, מנהל תחום מחשוב־העל בחברה, הכריז כי החברה מבטלת את התוכנית המקורית והשאפתנית שלה לבנות שבב־על המחבר בין מעבד גרפי (GPU) לבין מעבד ליבה מרכזי (CPU). במקום זאת, מתכננת אינטל לפתח מעבד גרפי עתידי תחת שם הקוד פאלקון שורס (Falcon Shores).

"היוזמה לבניית שבב־על הייתה מוקדמת מידי", הודה מק'באיי באירוע שערכה אינטל לפני מספר חודשים לכתבים. "הסיבה לשינוי הוא שהשוק היום דינמי הרבה יותר משחשבנו במקור". מק'באיי הסביר כי מהפכת הבינה המלאכותית היוצרת והחשיבות העולה של מודלי השפה טרפה עבור אינטל את הקלפים.

מעבד Gaudi2 של הבאנה לאבס / צילום: אינטל
 מעבד Gaudi2 של הבאנה לאבס / צילום: אינטל

למעשה, עשרת החודשים שחלפו מאז השקת ה־ChatGPT הביאו לשינוי מהותי בדרך בה אינטל מתייחסת למהפכת הבינה המלאכותית. האסטרטגיה "האינטלית" הקודמת שגרסה שיש להשיק שבבים שונים לשימושים שונים כמו עבור בינה מלאכותית השתנתה מקצה לקצה. כעת, בחברה מתכוונים לפתח שבב אחד שיוכל למלא את כל המשימות במקביל, די בדומה לשבב ה־H100 של אנבידיה. כחלק מהחשיבה הזו, המעבד השני שפותח בהבאנה לאבס, גרקו (Greco), ירד מן הפרק, לאחר שהתגלה כי גאודי מבצע ביעילות רבה יותר משימות תפעוליות.

עובדי אינטל / צילום: יניב קרן
 עובדי אינטל / צילום: יניב קרן

עלות שבבי אנבידיה היא יתרון לאינטל

האם אלה חדשות רעות למרכז הפיתוח של הבאנה לאבס בקיסריה ולאלף עובדי החברה הישראלית? לאו דווקא. לגלובס נודע כי הבאנה לאבס, המנוהלת על ידי איתן מדינה, צפויה להוביל את ארכיטקטורת הפיתוח של השבב החדש שמכונה בינתיים בשם הקוד פאלקון שורס (Falcon Shores), ולשלב בו את רכיבי התקשורת שלה המאפשרים לשבבים לתקשר זה עם זה בתוך מרכזי הנתונים. אם תרצו, הבאנה לאבס תהפוך למקבילה של מלאנוקס בתוך אינטל, ותקבל אחריות על כלל היבטי התקשורת במחשבי־העל, מרכזי הנתונים והבינה המלאכותית.

בנוסף, רוב המעגלים המודפסים (SoC) במעבד הגרפי החדש יגיעו מארכיטקטורה שפותחה במקור עבור גאודי בהאבנה לאבס. עם זאת, ליבת השבב החדש תגיע ממוצר אחר שפותח באינטל: טכנולוגיית Xe הוותיקה שהייתה חלק מפרויקטים שנגנזו. באינטל הבינו שאין טעם בשתיים או שלוש מחלקות המפתחות מעבדים גרפיים במקביל, ואיחדו את כולם תחת אותה קורת גג.

בחברה שואבים עידוד מכך ששבב גאודי 2 ולאחריו גאודי 3 שיושק במחצית הראשונה של 2024 ינגוס בנתח השוק הגדול של אנבידיה. נתונים שפרסמה חברת האנליזה הטכנולוגית MLPerf חשפו כי גאודי 2 עוקף את ביצועי השבב הפחות מתקדם של אנבידיה, A100, בעבודה עם מודל השפה GPT. אולם, השבב המתקדם יותר של אנבידיה, H100, עדיין זכה לציונים גבוהים יותר. אבל ביצועים הם לא חזות הכול בתעשייה. שבבי H100 יקרים לאין שיעור. לכן, לאור הביצועים של גאודי אל מול ה־A100, באינטל מקווים לכבוש את השוק של אלה שמוכנים להתפשר גם על שבבים מעט פחות חזקים.

בנוסף, למרות שפעילותה הצטמצמה עם השנים, הבאנה לאבס היא בין החטיבות היחידות באינטל שמגייסת עובדים בימים אלה, ומצבת העובדים שלה, המונה כיום כאלף איש שמחציתם בישראל, צפויה דווקא להתרחב.

איתן מדינה, מנהל תפעול ראשי במעבדות הבאנה לאבס וסנדרה ריברה, סגנית נשיא בכירה באינטל / צילום: אוהד פאליק
 איתן מדינה, מנהל תפעול ראשי במעבדות הבאנה לאבס וסנדרה ריברה, סגנית נשיא בכירה באינטל / צילום: אוהד פאליק

היסטוריה מפוקפקת של השקות

אם להתחשב בהיסטוריית ההצלחות של אינטל בפיתוח מעבדים גרפיים, הרי שעל הנייר הסיכויים להצלחה אינם נוטים לטובתה. עוד לפני גניזת ריאלטו ברידג', ניסתה אינטל עוד מספר פעמים לפתח מעבדים גרפיים תחת שמות קוד שונים כגון לארבי (Larrabee) וזיאון פי (Xeon Phi). היא רכשה את חברת נרוונה בשנת 2016 על מנת לבנות מעבד גרפי משלה, ואז גנזה את פעילותה עם רכישת הבאנה לאבס תמורת 2 מיליארד דולר. במקביל, שכרה אינטל את ראג'ה כדורי ואת אורי פרנק - שניהם כבר אינם עובדים בארגון - על מנת שאלה יובילו מהלכים בתחום. אלא שבעיות ייצור במפעלי אינטל וסדר עדיפות נמוך מנעו מאינטל להתפתח לתחום בעשור הקודם.

החלטה משמעותית נוספת שהובילה אינטל לאחרונה, הייתה ייצור המעבדים הגרפיים שלה דווקא במפעלי TSMC המתחרה. TSMC מאפשרת לאינטל לייצר את הדור הבא של המעבדים בתהליך יצור שהיא עצמה עדיין לא הצליחה להציג - 5 ננומטר. הדבר נעשה במסגרת הפיכתה של אינטל לארגון מסוגר פחות ופתוח יותר, כזה שמעוניין לייצר שבבים עבור המתחרות וגם לייצר בעצמו אצל מתחרות אחרות.

כעת נותר לראות כיצד תצליח אינטל בתוכניות שלה להשקת המעבד הגרפי החדש שלה. ההשקה מתוכננת לשנת 2025, באיחור גדול עבור שוק הצמא לפתרונות מידיים לאימון ותפעול מודלים כה רבים של בינה מלאכותית, ושסובל מהמחירים הגבוהים שגובה מהם אנבידיה כמונופול כמעט יחיד בשוק. עם זאת, גאודי 3 עשוי להפתיע ולאתגר את אנבידיה גם בזירת המחיר.

סנדרה ריברה, סגנית נשיא באינטל ומנהלת תחום מרכזי הנתונים וקבוצת הבינה המלאכותית, מסרה לגלובס כי: "הבאנה לאבס ממשיכה לתרום משמעותית להנדסה ולביצוע מפת הדרכים של מאיץ הבינה המלאכותית שלנו. ההחלטה של אינטל לאחד את מפת הדרכים של המאיץ והמעבד הגרפי שלנו עם פאלקון שורס, מדגישה את הביטחון שלנו בכך שהמומחיות והתרומה הטכנולוגית של הבאנה הן מוערכות מאוד ומהוות חלק בלתי נפרד מאסטרטגיית הבינה המלאכותית שלנו".