מעצב מוצר שחזר את הסנדלים היקרים ביותר והכניס את הרשתות החברתיות לסחרור

נעליו השחוקות של סטיב ג'ובס נמכרו במכירה פומבית ב־218 אלף דולר • אחד ממעריציו עיצב זוג זהה להן ובלבל את הרשתות החברתיות

סנדלי הבירקנשטוק של סטיב ג'ובס שנמכרו ב־218 אלף דולר; סטיב ג'ובס. הלך יחף במשרדי אפל / צילום: Reuters, Efren Landaos
סנדלי הבירקנשטוק של סטיב ג'ובס שנמכרו ב־218 אלף דולר; סטיב ג'ובס. הלך יחף במשרדי אפל / צילום: Reuters, Efren Landaos

גלאגר כותב טור על אופנת גברים ב"וול סטריט ג'ורנל" 

סנדלי הבירקנשטוק של סטיב ג'ובס, שנמכרו במכירה פומבית בנובמבר האחרון בבית המכירות האמריקאי Julien's Auctions, נראו כאילו דרסה אותם משאית עמוסה באייפונים. הסנדלים היו שייכים למייסד "אפל" שנעל אותם במהלך שנות ה־70 וה־80. הרצועות של הסנדלים היו רכות ומתוחות, הסוליה הפנימית מעור התעקלה פנימה כמו נייר שרוף והמדרס, עליו מניחים את כף הרגל, היה שחור כמו סטייק מפוחם.

ובכל זאת, הנעליים ההרוסות נמכרו תמורת סכום מרשים, 218 אלף דולר. המחיר משקף את המעמד אליו הגיע ג'ובס כמעט עשור לאחר מותו: אייקון של תרבות פופ.

המכנסיים שעושים את הקאמבק הגדול משנות התשעים
כך הפכה ג'יין בירקין לאייקון אופנה
איש לא צפה את הטרנד הזה שכובש את עולם האופנה

מי רכש את סנדליו של מייסד אפל?

לא ידוע מי רכש את הסנדלים של ג'ובס. הן הוצגו באירוע של בירקנשטוק בניו יורק שבועות ספורים לפני שנמכרו במכירה פומבית, אבל בזמנו חברת ההנעלה הגרמנית הכחישה שהיא רכשה אותם.

כשזוג סנדלים שנראו זהים לבירקנשטוק המפורסמים של ג'ובס הופיעו בחודש שעבר בעמוד האינסטגרם של מעצב מוצר מפריז המכנה עצמו Josewong, אנשים חשבו שהתעלומה נפתרה.

תגובות תמיכה הציפו את Josewong, בן 23, על הרכישה ההיסטורית שלו לכאורה. "זו הפגנת הכוח הכי משוגעת שראיתי מימיי", נכתב בתגובה אחת. "לאאאאאא יכול להיות שזכית בהם???" נכתב באחרת. כשהדימויים של הסנדלים החל להתפשט, אנשים השתכנעו שהמעצב הצעיר, שהיה נער כשג'ובס מת ב־2011, הביא הביתה את הסנדלים הכי מפורסמים בעולם.

אבל, Josewong לא באמת שילם 218 אלף דולר תמורת סנדלים משומשים. המעצב, מעריץ מושבע של ג'ובס, הכין זוג לעצמו.

המעריץ ששיחזר את הסנדלים

סטיב ג'ובס בנה את האייפוד. Josewong בנה גרסה משוכפלת של סנדלי סטיב ג'ובס.

"סטיב ג'ובס היה מישהו שתמיד הסתכלתי עליו בהערצה", כתב Josewong בהתכתבות דוא"ל. "סגנון הלבוש שלו, בייחוד הסנדלים הייחודיים, ראוי לחיקוי".

מעבר למוניטין שלו כאחד הקוסמים של עמק הסיליקון, בחירת הנעליים של ג'ובס - או יותר נכון, היעדר הבחירה שלו - נותרה היבט שממשיך לרתק אנשים. הוא נחשב לאייקון של אופנת dadcore (סגנון לבוש המאפיין אבות) בגלל הנאמנות הכמעט דתית שלו לנעלי הריצה של "ניו באלאנס".

לעתים קרובות הוא צולם מהלך יחף במשרדי "אפל". בביוגרפיה של ג'ובס, שכתב וולטר אייזקסון, הוא מציין איך באמצע שנות ה־70, גאון הטכנולוגיה הצעיר הגיע למשרדי "אטארי" בסנדלים והתייחסו אליו כאל "נער היפי".

שיחזור של כל קמט וקיפול בסנדלי הזמש

לאורך חמישה חודשים, Josewong שיחזר בקפדנות כל קמט, קיפול וטביעת אצבע בסנדלי הזמש. "ניסיתי להתאים את כל הפרטים מהזוג המקורי, אפילו את צבע האבזמים", כתב על ההעתק שעשה. הוא מעולם לא ראה את הסנדלים המקוריים של ג'ובס, כך שהוא והיצרן שלו בסין היו צריכים להסתמך על צילומים של הנעליים כדי לשחזר את הפרטים.

"זה לא היה קל", אומר Josewong, "להגיע בדיוק לכל המקומות הדהויים והקפלים". ההבדל היחיד הבולט בין הזוג המקורי לזוג המשוכפל הוא אבזמי ברזל, שכתוב עליהם "ABCDbyJoseWong" (שם המותג שלו) והסוליה - חדשה מהמפעל.

Josewong יצר 30 זוגות של הסנדלים, לעצמו ולחבריו, ובינתיים אין לו תוכניות למכור אותם. מטרת הנעליים, הוא אומר, היא "לעזור לאנשים לבנות קשר קרוב יותר עם האדם שהם העריצו, על ידי זוג סנדלים הזהים לאלו שהיו לאליל שלהם".

המעצב כבר השתעשע בעבר ברעיונות מוזרים לא פחות. הוא עיצב קסדת אופנוע עם אוזניים בולטות וקפוצ'ון המשלב את הדימוי של ג'קי צ'אן עם דימוי מצויר אחר. אבל הסנדלים של סטיב ג'ובס משכו הכי הרבה תשומת לב מכל מה שיצר עד עתה.

לאחר ש־Josewong העלה לרשתות החברתיות את תמונות הנעליים, החל הבלבול. חבר שלו - מעצב אופנה מניו יורק ואנימטור ששמו גווין סאות' - העלה צילום ל־X (טוויטר לשעבר), בו הוא נראה נועל את הסנדלים כחלק מתלבושת בסגנון סטיב ג'ובס, חולצת גולף שחורה ומכנסי ג'ינס. בנקודה זו, עוקבים רבים החלו לכתוב שסאות' הוא מי שרכש את הנעליים המקוריות של ג'ובס.

"זה פשוט מצחיק", אומר סאות', שלא התרגש במיוחד מתשומת הלב שקיבל. "ג'ובס הוא אייקון, אבל האם זה אומר משהו לי אישית? לא", הוא מסביר.

סנדלים חדשים ללא ריח של כפות רגליים

כש־Josewong שלח לו צילום של הסנדלים המשוכפלים, סאות' התבלבל. "חשבתי לעצמי, האם הם כולם הולכים במפעל יחפים במשך שנים כדי לגרום להם להיראות ככה?" מרגע ששם את ידיו על זוג הסנדלים, הוא העריך את כמות העבודה שהשקיע חברו. "כמות האלמנטים הטכניים שצריך לשים לב אליהם בעת ייצור זוג סנדלי בירקשנטוק משומשים היא מטורפת", הוא אומר. ההעתק לא צפוי להשיג סכום עתק כמו המקור, אבל לרפליקה של Josewong יש יתרון אחד על פני הזוג המקורי של ג'ובס: אין להן ריח של כפות רגליים. או כפי שאמר גווין סאות' בנוגע לניסוי שערך חבר שלו: "לזוג שהוא ייצר יש ריח של נעליים חדשות".