מלגות | בלעדי

מלגה של 6,000 שקל: כך המדינה תנסה לפתות סטודנטים לחשבונאות

שוק ראיית החשבון סובל בשנים האחרונות מירידה תלולה במספר התלמידים הנרשמים • במטרה לפעול לשינוי המגמה יעניק משרד המשפטים, שאחראי על המקצוע, מלגות לימודים על סך 6,000 שקל לסטודנטים מהפריפריה החברתית־כלכלית

בחינות להסמכת רואי חשבון בירושלים / צילום: ליאור מזרחי
בחינות להסמכת רואי חשבון בירושלים / צילום: ליאור מזרחי

משרד המשפטים יעניק לראשונה מלגות ותמיכות לסטודנטים לראיית חשבון ושמאות מקרקעין המתגוררים בפריפריה החברתית־כלכלית. הצעד נועד לפעול לשינוי מגמת הירידה התלולה בשנים האחרונות במספר הסטודנטים שלומדים את המקצועות הללו, שנמצאים בתחום האחריות של המשרד. מדובר בפעם הראשונה שמשרד המשפטים יעניק מלגות בהיקף נרחב לסטודנטים.

"מכת מוות": פסק הדין שמטלטל את ענף ראיית החשבון 
●  לפטר את רואי החשבון בקלות? התוכנית החדשה שמסעירה את הענף 
הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון 
מצוקת רואי החשבון: המשרדים נלחמים ביניהם על כל סטודנט 

המלגה, שתעמוד על סך של 6,000 שקל כל אחת, ובסך־הכול בתקציב של כ־700 אלף שקל, תינתן לסטודנטים לתואר ראשון בראיית חשבון במוסד המאושר על־ידי המל"ג, ולסטודנטים לתואר ראשון או שני במסלול שמאות מקרקעין המאושר על־ידי המל"ג (במסלול החדש שהוכר על־ידי מועצת שמאי המקרקעין), וכל עוד הם מתגוררים ביישובים אשר דירוגם במדד החברתי־כלכלי של הלמ"ס הוא 1־5, שנחשבים לפריפריה.

ככל שוועדת התמיכות תמצא כי התקציב אינו מאפשר את חלוקת המלגות לכל הסטודנטים הזכאים שהגישו בקשה, יינתן תיעדוף בדירוג למסיימי שירות לאומי/צבאי/אזרחי וכן לסטודנט שהוא או משפחתו זכאים מביטוח לאומי לאחת מהגמלאות הבאות: הבטחת הכנסה; מזונות מביטוח לאומי; גמלת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה; גמלת שאירים עם תוספת השלמת הכנסה.

הירידה התלולה בלומדים והמחסור ברואי חשבון

כאמור, בשנים האחרונות סובל שוק ראיית החשבון מירידה תלולה במספר הסטודנטים שלומדים את המקצוע ובמספר בוגרי לימודי החשבונאות, שמובילה בהמשך למחסור במתמחים בראיית חשבון וברואי חשבון. בעוד שלפני כעשור היו מסיימים כ־2,000 בוגרים את לימודי החשבונאות, ובשנים מסוימות המספר אף היה גבוה יותר - בחמש השנים האחרונות נרשמה ירידה הדרגתית בכמות הבוגרים, שהגיע לרמה של כ־1,000 בוגרים. 

 

הירידות "הקלות" הללו משקפות מציאות מאוד בעייתית של חוסר במתמחים וחוסר ברואי חשבון צעירים - מציאות שהובילה למלחמה של המשרדים הגדולים על כל מתמחה. בשנים האחרונות פרסם גלובס שורת כתבות על המלחמה של המשרדים לגייס עובדים איכותיים, ועל הצעדים היצירתיים שלהם להתמודד עם המצב. אלה כוללים בין היתר "פיטורי" לקוחות שלא משלמים שכר־טרחה ראוי, ויתור על חוזים חדשים עם לקוחות פחות רווחיים, גיוס כלכלנים ובוגרי לימודי מינהל עסקים במקום רואי חשבון, וגם גיוס עשרות רואי חשבון מהודו. במקביל העלו פירמות ראיית החשבון הגדולות את שכר המתמחים ורואי החשבון הצעירים  הציעו למתאימים בונוסים מפתים, תוספות שכר, גמישות בשעות העבודה ובחופשות, הענקת מלגות לימודים ועוד.

ואולם הבעיה עדיין חיה וקיימת, ומגמת הירידה במספר הבוגרים נמשכת. מנתוני מועצת רואי החשבון במשרד המשפטים עולה כי מספר רואי החשבון החדשים ממשיך לצנוח: ב־2022 הוענקו כ־960 רישיונות לרואי חשבון חדשים, כאשר ב־2018 הוענקו 1,962 רישיונות חדשים. במקביל, נרשמה בשנים האחרונות ירידה במספר הלומדים את מקצוע שמאות המקרקעין.

"עידוד הון אנושי להצטרף לראיית חשבון"

היוזמה למענק המלגות נמצאת באחריות האגף לאסדרת מקצועות במשרד המשפטים, בראשות עו"ד עמיר הרן. האגף אחראי על אסדרת מקצועות ראיית החשבון ושמאות המקרקעין, משמש כמטה המקצועי למועצות ולוועדות שהוקמו בחוקים השונים ובנוסף מנהל ומפעיל מערכי בחינה, רישום, פיקוח ודין משמעתי של המקצועות המוסדרים. כיום רשומים במועצה כ־37,000 בעלי רישיון לראיית חשבון, מהם פעילים כ־29,000 רואי חשבון

מנכ"ל משרד המשפטים ויו"ר מועצת רואי החשבון, איתמר דוננפלד, מסביר כי "במשרד המשפטים רואים חשיבות רבה בעידוד הון אנושי להצטרף לתחום ראיית החשבון והשמאות, וביתר שאת מהפריפריה החברתית־כלכלית. בשנים האחרונות משרד המשפטים קידם רפורמות משמעותיות במקצועות ראיית החשבון ושמאות מקרקעין, שנועדו לתת מענה לשוק התעסוקה המשתנה ולצורך בהתאמת ההכשרה לפרקטיקה ולעולם הטכנולוגי".

דוננפלד צופה כי "המהלך להענקת המלגות לסטודנטים מהפריפריה יתרום באופן משמעותי לצמצום הפערים בחברה הישראלית ויאפשר מתן הזדמנויות ראוי ומוצדק לצעירים מהפריפריה הכלכלית־חברתית להשתלב באופן המיטבי ביותר בשוק התעסוקה בכלל ובמקצועות ראיית החשבון והשמאות בפרט".

בשנה שעברה התחיל המחזור השלישי של הסטודנטים הלומדים בתוכנית החדשה של התואר בחשבונאות, הנמשכת 3.5 שנים, לאחר ביטולה של שנת ההשלמה במסגרת הרפורמה בלימודי ראיית חשבון. מטרת הרפורמה הייתה קיצור משך הלימודים, מיקוד תכני הלימוד וחיסכון בעלויות הכשרה חוץ־אקדמיות. הרפורמה, שגובשה יחד עם נשיאת לשכת רואי החשבון לשעבר, רו"ח איריס שטרק, זכתה לביקורת מצד נשיא הלשכה הנוכחי, רו"ח חן שרייבר, שטען כי יש לבטלה.

באשר ללימודי שמאות מקרקעין, כיום רשומים במועצת שמאי המקרקעין כ־2,500 שמאים פעילים. במסגרת הליך ההסמכה של שמאי מקרקעין, החל משנה שעברה הושק מסלול לימודים במסגרת תואר אקדמי שמאפשר לבוגריו להיבחן במועצה בבחינת רישוי סופית אחת (במקום שלוש בחינות סופיות בשמאות עד כה). מטרת הרפורמה הייתה לקצר את משך ההכשרה הכולל, לעדכן את תכני הלימוד הנדרשים משמאי המקרקעין ולחסוך בעלויות.

בתקופה הקרובה יפרסם משרד המשפטים קול קורא עם פרטי המלגות והתמיכות ודרכי ההתקשרות להגשת בקשות לקבלתן.