"לא הגיוני יותר": פורטוגל תבטל את הטבות המס למי שעשו אליה רילוקיישן

החל משנה הבאה יעלה מס ההכנסה לזרים שעברו למדינה והפכו לתושבים קבועים, והם לא ייהנו יותר מהשיעורים הנמוכים שהפכו אותה למקום מועדף ל"נוודים דיגיטליים" • לטענת ראש ממשלת פורטוגל, "להמשיך עם הטבות המס הללו לא רק יאריך אי-צדק פיסקלי שאינו הגיוני, אלא גם ימשיך לנפח את שוק הדיור בצורה מעוותת"

הקלות המס בפורטוגל משכו למדינה בעלי מקצועות חופשיים רבים וכן ''נוודים דיגטליים'' / צילום: Shutterstock
הקלות המס בפורטוגל משכו למדינה בעלי מקצועות חופשיים רבים וכן ''נוודים דיגטליים'' / צילום: Shutterstock

ברלין. ראש ממשלת פורטוגל אנטוניו קושטה הודיע כי החל מהשנה הבאה יעלה מס ההכנסה לזרים שעברו למדינה והפכו לתושבים קבועים, והם לא ייהנו יותר מהשיעורים הנמוכים שהפכו אותה למקום מועדף ל"נוודים דיגיטליים" ולבעלי מקצועות חופשיים מאירופה וממדינות אחרות. קושטה, המוביל את המפלגה הסוציאליסטית, הכריז כי משטר המסים הנוכחי, שנועד למשוך תושבים זרים לגור בפורטוגל ולשלם מסים במדינה, הוא "אי צדק פיסקלי" ו"אינו הגיוני" יותר. הטבות המס נועדו למשוך תושבים זרים אחרי המשבר הכלכלי של 2008 בפורטוגל.

מדוע צנחה מניית איל מקיאג' בכ-50% מהשיא לאחר ההנפקה
לקראת אולימפיאדת פריז 2024: מחירי המלונות בעיר מזנקים במעל 300%

הצעד הוא רק חלק משורת צעדים שהממשלה נוקטת כדי לנסות ולצנן את שוק הנדל"ן הרותח במדינה, לאחר שהתושבים המקומיים התלוננו על עליות מחירים חדות הנובעות בין היתר מההגירה המוגברת למדינה. בפברואר השנה הודיעה הממשלה כי תשים קץ לתוכנית "ויזות הזהב" למשקיעי נדל"ן, שאיפשרה למי שקונה נכס בפורטוגל בחצי מיליון אירו, וגר במדינה ימים ספורים במהלך השנה, לקבל אזרחות פורטוגלית אחרי שלוש עד חמש שנים. גם במקרה זה, הממשלה אמרה כי הדבר "אינו הוגן" וכי יותר מעשרת אלפים ויזות שהוצאו תרמו לעליות מחירי הנדל"ן במדינה. המהלך הניב למדינה יותר משישה מיליארד אירו.

הצעד של הקלות המס אינו הכרחי עוד

עד כה, לפי הדיווחים בתקשורת הבינלאומית, נהנו בעלי מקצועות חופשיים ממדינות זרות שקיבלו את האישור לתושבות בפורטוגל ובילו בה לפחות מחצית השנה שיעור מס מקסימלי של 20%. הצעד משך למדינה בעלי מקצועות חופשיים רבים מרחבי אירופה - אדריכלים, רופאים בתחומים מסוימים, עצמאיים וכן נוודים דיגטליים העובדים מהבית. בנוסף, פנסיונרים של מדינות איחוד אירופי שילמו מס מקסימלי של 10%. ההטבות היו תקפות גם ל"תושבים חוזרים" שהיו לפחות חמש שנים מחוץ לפורטוגל.

קושטה הבהיר כי הצעד אינו הכרחי עוד, ותורם לעליות המחירים במדינה. "להמשיך עם הטבות המס הללו בעתיד לא רק יאריך אי-צדק פיסקלי שאינו הגיוני, אלא גם ימשיך לנפח את שוק הדיור בצורה מעוותת", ציין היום.

מומחים אמרו כי יש להמתין ולראות מה יהיו הפרטים המדויקים של ביטול משטר המס וההטבות, אם הם יבוטלו באופן גורף, או יעלו לרמה אחרת, ומי יהיה חשוף לביטול ההטבות. ההודעה צפויה להתפרסם עם הצגת התקציב לשנה הבאה, בשבוע הבא.