האיחוד האירופי משנה כיוון: מקפיא את כל העברות הכספים לפלסטינים

הנציבות האירופות הודיעה כי תקפיא סיוע של מיליארדרי שקלים לרשות הפלסטינית בשל החשש כי הכספים זולגים לפעולות טרור נגד ישראל • אוסטריה הודיעה על הקפאה מיידית בסיוע הכספי וגרמניה הודיעה כי היא "בוחנת מחדש" את כל הסיוע שהיא מעניקה לפלסטינים

בניין הנציבות האירופית בבריסל עם דגל ישראל / צילום: Reuters, Monasse Thierry/ANDBZ/ABACA
בניין הנציבות האירופית בבריסל עם דגל ישראל / צילום: Reuters, Monasse Thierry/ANDBZ/ABACA

הנציבות האירופית הודיעה היום (ב') כי תקפיא באופן מיידי את כל העברות הכספים לפלסטינים, בסך של מיליארדי שקלים (691 מיליון אירו) בשנה, בשל מתקפת הפתע של חמאס ביום שבת והחשש כי כספים אירופיים "זולגים" לפעולות טרור ולפעולות נגד ישראל. מדובר בצעד חסר-תקדים, שנעשה אחרי שגרמניה הודיעה כי "תבחן מחדש" סיוע לפלסטינים" בשווי 350 מיליון אירו לשנה, ואוסטריה הודיעה כי תקפיא העברת 19 מיליון אירו עד להודעה חדשה.

בכירים בתעשייה העולמית: "העולם החופשי נדהם מהברוטליות של המתקפה"
השקל בשפל, בנק ישראל מתערב: כך מסקרים בעולם את התגובה הכלכלית למלחמה
המערב מעניק לישראל אור ירוק לפעולה חסרת תקדים בעזה. נכון לעכשיו  

לפי הודעת הנציבות האירופית, המתאמת את הסיוע הכספי תחת מטריית האיחוד האירופי, "לא ניתן להמשיך בעסקים כרגיל". נציב האיחוד לענייני התרחבות ושיתוף פעולה אזורי כתב היום ברשת החברתית X: "ההיקף של הטרור והברוטליות נגד ישראל ואנשיה הם נקודת מפנה. בתור התורם הגדול ביותר של הפלסטינים, הנציבות האירופית מציבה את כל תקציב הפיתוח שלה תחת בחינה מחדש, בשווי של 691 מיליון אירו".

הנציב אוליבר ורהלי כתב כי המשמעות היא: "כל התשלומים מופסקים באופן מיידי. כל הפרויקטים תחת בחינה מחדש. כל הצעות התקציב החדשות, כולל כאלו לשנת 2023, נדחות עד למועד בלתי ידוע וכן הערכה מקיפה ומחודשת של כל השקעות האיחוד ברשות הפלסטינית".

מוקדם יותר הודיעה אוסטריה כי היא תקפיא באופן מיידי את כל הסיוע הכספי, בתחום ההומניטרי והפיתוח הכלכלי, לפלסטינים, בשל התקפת הפתע של חמאס ביום שבת. שר החוץ האוסטרי אלכסנדר שאלנברג הודיע הבוקר כי המדינה תעצור את העברת הכספים למגוון פרויקטים, בשווי של כ-19 מיליון אירו בשנה. "היקף פעולות הטרור הוא כה גדול, שאנחנו לא יכולים לחזור לעסקים כרגיל", אמר שאלנברג, "לפיכך אנו נקפיא לפי שעה את כל התשלומים משיתוף הפעולה והפיתוח הכלכלי של אוסטריה (לשטחים) בשלב הנוכחי". הוא גם מסר כי בכוונתו לזמן את השגריר האיראני לשיחה, על רקע חגיגות השמחה שנראו בטהראן בימים האחרונים.

יום לפני כן, הודיעה גרמניה כי היא "תבחן מחדש" את כל הסיוע הכספי לפלסטינים בשל התקפת הפתע. השרה סווניה שולצה, האחראית על פיתוח ושיתוף כלכלי בממשלת גרמניה, הודיעה אתמול (א') כי המדינה "תבחן מחדש" את כל הסיוע הכספי לפלסטינים, בעקבות התקפת הפתע של חמאס מעזה. לפי הערכות, סך הסיוע הגרמני מגיע ליותר מ-350 מיליון אירו בשנה, ובעבר הועלו האשמות נגד ממשלת גרמניה בכך שחלק מהכסף "זולג" לארגונים הקשורים לחמאס או לחינוך לטרור.

"ההתקפות הן נקודת מפנה נוראית"

קמפיין של ארגונים לא-ממשלתיים התנהל בעניין בחודשים האחרונים, אך כעת - בשל המלחמה בדרום - הוא זכה לעניין מחודש. לדברי שולצה, מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית המובילה את הקואליציה בגרמניה, "היינו עד כה זהירים מאוד כדי לוודא שהתמיכה שלנו באוכלוסייה בשטחים הפלסטינים תסייע לשלום ולא לטרור, אבל ההתקפות הללו (בהן פתח חמאס בבוקר יום שבת) הן נקודת מפנה נוראית".

השרה סווניה שולצה. המדינה ''תבחן מחדש'' את כל הסיוע הכספי לפלסטינים / צילום: ap, Henry Nicholls
 השרה סווניה שולצה. המדינה ''תבחן מחדש'' את כל הסיוע הכספי לפלסטינים / צילום: ap, Henry Nicholls

לדברי השרה הגרמנית, הבחינה מחדש תיעשה "ביחד עם גורמים בינלאומיים", הכוללים את ישראל וכן מדינות נוספות. ארגונים לא ממשלתיים, וכן פוליטיקאים מהימין הגרמני, העלו בעבר טענות מול הממשלה הגרמנית בנוגע לכספים שמועברים, בדגש על פעילות כמה ארגונים שנויים במחלוקת בנושא אסירים וחינוך.

"בתהליך הבחינה, אנחנו רוצים לדון עם ישראל כיצד עלינו לשרת בצורה הטובה ביותר את השלום והביטחון בפרויקטים שלנו לפיתוח כלכלי". היא ציינה כי הסיוע הגרמני לפלסטינים מסייע ל"יציבות" בטווח הארוך, דבר שהוא גם אינטרס ישראלי. "אנו גם נתאם זאת עם שותפינו הבינלאומיים כדי להתקדם בדרך מתואמת ככל שניתן", אמרה השרה.

ההודעה נמסרה אחרי לחץ מצד חברי פרלמנט מהאופוזיציה בנושא. יושבת ראש ועדת הביטחון אגנס שטראק-צימרמן, הנחשבת לפוליטיקאית פרו-ישראלית, אמרה כי יש לוודא כעת ש"כל הסיוע של גרמניה, האיחוד האירופי והאו"ם לרצועת עזה ייבדק בקפדנות". לדבריו "כל שימוש נגד ישראל או למטרות אנטישמיות צריך להיות פסול לחלוטין". פוליטיקאי אחר ממפלגה, רודריך קיזווטר, קרא להקפיא את הסיוע של שנה הבאה, שאמור לעמוד על כ-350 מיליון אירו. הוא גם ביקר בחריפות את חוסר הגינוי של נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, את מאורעות אתמול.

בהפגנת סולידריות עם ישראל שהתקיימה בצהריים בשער ברנדנבורג בברלין קראו הנוכחים לממשלת גרמניה להפסיק את מימון חמאס בעקיפין. שלטים בנושא הונפו ושריקות בוז נשמעו לפוליטיקאים שהגנו בעבר על הסיוע הגרמני לפלסטינים.