חגיגות וחלוקת ממתקים: באירופה מתקשים להתמודד עם גילויי התמיכה בחמאס

הפגנות הזדהות ושמחה של מיעוט פרו־פלסטיני על מעשי הזוועה בישראל מציבים מראה לחברה האירופית בנוגע לערכים של חלק ממבקשי המקלט והמהגרים ביבשת, וגורמים גם לעימותים פיזיים ברחובות

מפגינים פרו־פלסטינים בלונדון, השבוע / צילום: ap, Photo/Kirsty Wiggleswort
מפגינים פרו־פלסטינים בלונדון, השבוע / צילום: ap, Photo/Kirsty Wiggleswort

מתקפת הפתע של חמאס בשבת והמלחמה שהכריזה מדינת ישראל בתגובה גולשות גם לרחובות הערים הגדולות באירופה, שבהם חיים מהגרים רבים מהמזרח התיכון. הפגנות הזדהות ושמחה של מיעוט פרו־פלסטיני על מעשי הזוועה בדרום ישראל מציבים מראה לחברה האירופית בנוגע לערכים של חלק ממבקשי המקלט והמהגרים ביבשת, וגורמים גם לעימותים פיזיים ברחובות.

דעה | עמוס ידלין: זה התרחיש הכי מסוכן של המלחמה וכך יש להיערך אליו 
שאלות ותשובות | משבר החטופים: מה האפשרויות בפני ישראל, ומה אומר המשפט הבינלאומי? 

בדנמרק, שבה מאז שבת צעירים רבים ממוצא מזרח־תיכוני הניפו דגלי פלסטין וחגגו את הנעשה בעוטף עזה, וכמה בני אדם חילקו ממתקים, כתב שר הכלכלה יאקוב אלמן, אחד הבכירים בקואליציה המובילה את המדינה: "אם אתם כמהים למצב במזרח התיכון, אני חושב שאתם צריכים לעבור לשם". מדובר בהתבטאות חריגה מצד המרכז הפוליטי בדנמרק. לפי דיווחים, שני רעולי פנים הגיעו ביום שני לשגרירות ישראל בקופנהגן, השליכו לכביש את כל הפרחים שהונחו שם כאתר זיכרון, באירוע שתפס את הכותרות הראשיות במדינה באותו היום.

"לחסל בגז את ישראל"

בגרמניה, שבה יש מהגרים רבים ממוצא פלסטיני ומזרח תיכוני, הציגו כלי התקשורת המרכזיים תמונות של צעירים בברלין החוגגים את "הניצחון של הצד שלנו", כפי שאמר אחד מהם לתקשורת המקומית כשהוא מתעטף בדגל פלסטין.

המשטרה מפגינה יד נוקשה ביותר באזור נויקלן, נגד הארגון הפרו־חמאסי "סמידון", ופיזרה בכוח הפגנת תמיכה שלו ברחוב זוננאלה. מנהיגו גם נעצר ברחוב, אך שוחרר לאחר מכן. ראש העיר ברלין קאי וגנר הבטיח בעצרת סולידריות עם ישראל להילחם נגד הפגנות האהדה עם חמאס, שגולשות לעתים לקריאות אנטשימיות ואנטי־ישראליות. ביום רביעי מתוכננת הפגנת תמיכה גדולה של הארגון בחמאס.

תקרית נוספת שזכתה להד רב אירעה ביום שני בבית ספר בברלין, אחרי שמורה חטף דגל פלסטין מידיו של תלמיד שהניף אותו כחלק מחגיגת המתקפה האכזרית של חמאס. המורה והתלמיד התעמתו פיזית בחצר בית הספר, והתלמיד הושעה עד להודעה חדשה.

הפגנות תמיכה בפלסטינים התרחשו גם בהלסינקי, בווינה ובערים אחרות. בבריטניה התקיימה ביום שלישי הפגנת תמיכה גדולה בפלסטינים מול שגרירות ישראל בשכונת קנזינגטון. אלפי בני אדם הניפו דגלי פלסטין, חלקם התראיינו לכלי התקשורת ובירכו על "הניצחון של הפלסטינים וסופה של מדינת ישראל". גם מחוץ לאירופה, בסידני, אוסטרליה, התקיימה הפגנה גדולה שבה מאות תומכי חמאס צעקו "לחסל בגז את היהודים".