יותר אמריקאים תומכים בישראל, ומשבר המשילות בוושינגטון נמשך

יותר אמריקאים תומכים בישראל (עם סייגים) • משבר המשילות בוושינגטון נמשך • הימין הקיצוני בגרמניה נוחל ניצחון נוסף • וגם: מה יותר מפחיד את הפילים, אריות או בני אדם? • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עצרת תמיכה בישראל מול בניין האו''ם בניו יורק / צילום: מייקל פריסט, באדיבות הפדרציה היהודית של ניו יורק (UJA)
עצרת תמיכה בישראל מול בניין האו''ם בניו יורק / צילום: מייקל פריסט, באדיבות הפדרציה היהודית של ניו יורק (UJA)

1 ישראל בעלייה בסקרים

סקר מקיף ראשון בארה"ב מאז התקפת חמאס מראה עלייה ניכרת בתמיכה בישראל (42%, לעומת 31% בחודש מרץ), אם כי לרבע האמריקאים אין דעה.

את הסקר ערך המכון המוערך YouGov. עולה ממנו כי 61% רואים בהגנה על ישראל יעד "חשוב מאוד, או חשוב במידה מסוימת" של מדיניות ארה"ב. התמיכה בסיוע לישראל גדלה מ־44% ל־53%. חל שיפור מסוים במעמד ישראל בעיני אלה המזדהים כדמוקרטים, אבל עיקר התמיכה באה מצד רפובליקאים.

לא כל ממצאי הסקר מעוררים אופטימיות. הוא משקף הסתייגות מישראל הן במפלגה הדמוקרטית והן בין גילאים צעירים. בעוד ש־67% מן האמריקאים בני 45 ומעלה חושבים שחמאס פוגע באזרחים במתכוון, השיעור הזה פוחת ל־38% בין השנתונים הצעירים.

לא כל התשובות המצוטטות כאן מתיישבות זו עם זו. אבל זה כנראה עניין של עודף ניואנסים בהצגת השאלות.

פרשנות | ג'ו הנאמן: מחשבות והשערות על אהבת ביידן לישראל 

2איפה הם ימצאו 217

החמרת המצב הבין לאומי מטעימה את חומרתו של משבר המשילות הנמשך בארה"ב. עד יום ה', בית הנבחרים של ארה"ב לא הצליח לבחור יושב ראש חדש במקום זה שהודח בשבוע שעבר. הבחירה היא בידי סיעת הרוב הרפובליקאית. אבל הרוב שלה כה קטן עד שמספיקה עריקה של ארבעה כדי לסכל כל בחירה.

מאז שהודח קווין מקארתי, כיסא יו''ר בית הנבחרים האמריקאי נותר ריק / צילום: ap, J. Scott Applewhite
 מאז שהודח קווין מקארתי, כיסא יו''ר בית הנבחרים האמריקאי נותר ריק / צילום: ap, J. Scott Applewhite

ביום ד' הרפובליקאים החליטו ברוב זעיר להמליץ במליאת הבית על סטיב סקאליס, ציר ימני מלואיזיאנה שהתנגד לאישור ניצחונו של ג'ו ביידן ב־2021. אבל הוא אינו ימני מספיק בעיני עשרות צירים שהצביעו נגדו, וכרגע מסופק הסיכוי שיימצאו לו 217 הקולות הנחוצים.

בהיעדר יושב ראש, הבית התחתון של הקונגרס אינו יכול להתכנס, לדון או לחוקק בשום עניין, כולל המצב במזרח התיכון. עקרותה של המערכת הפוליטית מעולם לא הייתה ברורה יותר.

פרשנות | משבר המשילות בארה"ב מגיע אל שיאו: הימין הקיצוני מדיח את יושב ראש בית הנבחרים 

3 ישראל ו״בנק הקולות״ ההודי

מלחמת עזה פרצה השבוע אל מערכת הבחירות בהודו. השלטון בארץ המאוכלסת ביותר בעולם נמצא בידי הימין הדתי הלאומני, הנוטה היסטורית לצד ישראל. את האופוזיציה מנהיגה מפלגת הקונגרס הוותיקה, שעד לפני קצת יותר מ־30 שנה שללה את עצם היחסים עם ישראל. היא אמנם יזמה את כינונם, והניחה את היסוד לשיתוף פעולה מסיבי בענייני ביטחון, אבל היא מוסיפה להסתמך על תמיכה אלקטורלית מצד המיעוט המוסלמי הגדול.

סטודנטים שתומכים במפלגת השלטון בהודו מחזיקים בכרזות סולידריות עם ישראל / צילום: ap, Bikas Das
 סטודנטים שתומכים במפלגת השלטון בהודו מחזיקים בכרזות סולידריות עם ישראל / צילום: ap, Bikas Das

השבוע, מפלגת הקונגרס פרסמה תגובה המשתמעת לשתי פנים להתקפת חמאס. היא אמנם הביעה "צער וכאב" על האלימות, אבל מיהרה להדגיש את תמיכתה בזכות הפלסטינים ל"קרקע וממשל עצמי". מפלגת השלטון יצאה מייד בהתקפה, וייחסה את הכרזת מפלגת הקונגרס לחיזוריה אחרי מה שההודים מכנים "בנק הקולות", זאת אומרת ההסתמכות רבת השנים על תמיכתם האלקטורלית של מיעוטים חברתיים, דתיים ואתניים. הבחירות יהיו באביב.

השקל בשפל, בנק ישראל מתערב: כך מסקרים בעולם את התגובה הכלכלית למלחמה 

4 ימינה פנה

הימין הגרמני יצא השבוע מחוזק במידה ניכרת לאחר בחירות בשתיים מן המדינות החשובות ביותר של גרמניה, בוואריה והסן. כל מפלגות הימין התחזקו או שמרו על כוחן, אבל בולטת הייתה נסיקתו הנמשכת של הימין הרדיקלי (AfD).

עד כה הימין הזה שאב את עיקר כוחו מאזורי המזרח, זירה רבת שנים של איבה למהגרים. הבחירות השבוע חיזקו את AfD במדינות הגדולות של המערב. אין אמנם כל סכנה שהימין המסורתי יעשה יד אחת עם הקיצונים, אך עצם הנטייה מדאיגה.

בסוף השבוע יהיו בחירות קריטיות בפולין, שגם בהן מסתמנת התחזקות בכוחו של ימין קיצוני ואנטישמי.

ישראל מבקשת מגרמניה תחמושת לספינות קרב; תקבל שני מל"טים 

5 ממה בורחים הפילים

השבוע שמענו את התוצאות של ניסוי מדעי בשמורת הטבע הענקית בפארק קרוגר בדרום אפריקה. מדענים הסתירו רמקולים סמוך למקווי מים, והשמיעו באמצעותם, לחלופין, פסקולים של שאגת אריות וקולות שיחה של בני אדם.

השאגות עשו רושם מוגבל על בעלי החיים הצמאים. אבל מששמעו את שיח בני האדם, 95% נסו על נפשם, בהם פילים, נמרים וג'ירפות. לשם השוואה, כאשר פילים שמעו את השאגות הם נשארו על מכונם ואפילו הגיבו באגרסיביות.

פיל בדרום אפריקה / צילום: ap, Jerome Delay
 פיל בדרום אפריקה / צילום: ap, Jerome Delay

נראה שיש להם סיבות טובות לפחד מקולות בני האדם. לא מעט בני אדם מפחדים.

ישראל מבקשת מגרמניה תחמושת לספינות קרב; תקבל שני מל"טים 

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.